AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Noen tips til valp på ca 8 uker som plutselig har begynt å pipe og rope på natten? Helt uten grunn? Den sover sammen med søskenet, men er helt desperat etter å være inntil. Jeg kan ikke begynne å ha valpene inne på soverommet mitt heller for da piper de i hvertfall. Den andre valpen er helt rolig og sover natten gjennom. Råd? Dette begynte plutselig nå. Anonymkode: 830df...6ca
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 Har alltid hatt valpen inne på soverommet de første ukene fordi de trenger trygghet. Viktig å gjøre valpen utrygg i denne fasen. Anonymkode: 9d28e...7e6 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 SELVFØLGELIG HAR DU VALPEN PÅ SOVEROMMET!!! sengen! Stakkars valp 😢😢 Anonymkode: 2127c...8b3 13
Amberleaf Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Enten tar du den på soverommet, eller så må du ta en madrass å legge deg der valpen er. Sånn er det å være valpeforeldre. 18
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 Husk at det er en baby det er snakk om, som er flyttet til nye omgivelser uten mammaen sin. Den trenger trygghet, og selv om den har et søsken i nærheten er ikke det nok til at den vil føle seg trygg. Kan det være den må ut og tisse? Anonymkode: e9a8f...bf0 9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har alltid hatt valpen inne på soverommet de første ukene fordi de trenger trygghet. Viktig å gjøre valpen utrygg i denne fasen. Anonymkode: 9d28e...7e6 Viktig å IKKE gjøre valpen utrygg i denne fasen. Skulle det selvsagt stå. Anonymkode: 9d28e...7e6 9
Julie Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 Når den er ca 8 uker så er den vel ganske nylig hentet/skilt fra mora si? Som andre her sier - sov nært (i bokstavelig forstand) valpen slik at den føler seg trygg og dermed rolig. 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 Hallo? Kan du ingenting om valper?? Den trenger trygghet i sitt nye hjem. Anonymkode: b84fd...381 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo? Kan du ingenting om valper?? Den trenger trygghet i sitt nye hjem. Anonymkode: b84fd...381 Ikke vær så slem da, ikke alle er hundevante når de får sin første hund. Anonymkode: 15619...6f3 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #10 Skrevet 27. oktober 2019 Inn på soverommet med den eller ut av soverommet med deg. Separering må gjøres gradvis Som alt annet. Hvor ofte må den ut på natten? Anonymkode: dce93...3c5 2
Eevee Skrevet 27. oktober 2019 #11 Skrevet 27. oktober 2019 Valper skal tidligst skilles fra mor fra 8 ukers alder, så forstår ikke helt hvordan den plutselig har begynt å pipe? Du har vel nettopp fått de, eller er du eier av mor også? Valp trenger trygghet og nærhet, og går igjennom forskjellige faser. Anbefaler deg å lese deg opp på det å anskaffe seg valp, og piping på natt. Står masse om det i div bøker og sider 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #12 Skrevet 27. oktober 2019 TS her Beklager, ser at jeg oppga litt lite informasjon. Jeg fikk et kull med fem valper i fanget som ble reddet som nyfødte. Mor er død. Jeg har tatt dem til meg til det er leveringsklare. Nå har tre av dem nylig blitt omplassert (valpene er 8 uker tror vi så tre av dem gikk til en annen frivillig).De har ligget sammen i et teppe i stuen rett utenfor soverommet vårt, og det har gått helt fint inntil nå de siste to nettene hvor den ene valpen piper. Det kom litt overraskende, bare. Lurer på hvorfor den ikke sover med søskenet sitt som ikke lager et pip. Har hatt døren til soverommet åpen og vært der for dem men ble nødt til å lukke døren pga kulden fra rommet vårt. Jeg står opp flere ganger om natten for å trøste, men valpen blir bare enda mer oppspilt når jeg er der. Kan ikke ta valpen opp i sengen for den tisser og bæsjer overalt... Anonymkode: 830df...6ca 1
Eevee Skrevet 27. oktober 2019 #13 Skrevet 27. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Beklager, ser at jeg oppga litt lite informasjon. Jeg fikk et kull med fem valper i fanget som ble reddet som nyfødte. Mor er død. Jeg har tatt dem til meg til det er leveringsklare. Nå har tre av dem nylig blitt omplassert (valpene er 8 uker tror vi så tre av dem gikk til en annen frivillig).De har ligget sammen i et teppe i stuen rett utenfor soverommet vårt, og det har gått helt fint inntil nå de siste to nettene hvor den ene valpen piper. Det kom litt overraskende, bare. Lurer på hvorfor den ikke sover med søskenet sitt som ikke lager et pip. Har hatt døren til soverommet åpen og vært der for dem men ble nødt til å lukke døren pga kulden fra rommet vårt. Jeg står opp flere ganger om natten for å trøste, men valpen blir bare enda mer oppspilt når jeg er der. Kan ikke ta valpen opp i sengen for den tisser og bæsjer overalt... Anonymkode: 830df...6ca Fantastisk snilt av deg det du har gjort og fortsatt gjør ❤️ Forferdelig for valpene å miste mammaen sin i en så kritisk fase. Mor fungerer mye mer enn kun mat, som for alle levende vesener. Hun gir trygghet, varme, oppdragelse og nærhet. Mange av valpene som vokser opp uten en rollemodell kan bli krevende som voksene hunder da de mangler mye i sine første leveuker. Men igjen, dette gjelder ikke alle og er ikke en regel. Jeg ville lagt meg på gulvet med de på en madrass og la de ligge inntil for kroppsvarme og trygghet. Hvis de vil ligge i halsgropen din eller under dyna/teppet ville jeg tillatt det hvis du vil/orker. Valpene vil mest sannsynlig ikke tisse eller bæsje på deg, da de ikke ønsker å gjøre fra seg der de sover. Alle valper er forskjellige, noen er svært selvstendige fra dag én og andre trenger mer kroppskontakt og nærhet for å etterhvert bli trygge individer. Her må man lese hver enkelt valp og tilpasse seg deretter, ingen er like. Noen av den eldre garde/oppdragelse vil sikkert si «stapp i et par ørepropper og overse adferd du ikke ønsker. Valpen vil gi seg når den ikke får oppmerksomhet». Det er kynisk og på grensen til psykisk mishandling. Gi en valp som ønsker nærhet nærhet! 1
Gåsemor Skrevet 28. oktober 2019 #14 Skrevet 28. oktober 2019 Tips er å legge et plagg du har hatt på deg hele dagen i sengen / der valpen ligger eller evt. Legge varmepute og varme opp sengen før leggetid. Ikke sikkert det hjelper for deg, men er verdt forsøket. 1
Trolljeger Skrevet 29. oktober 2019 #15 Skrevet 29. oktober 2019 Angående dette med å sove med valpen, vi fikk vår da han var 9 uker gammel. Han sov aldri på rommet vårt, han sov bare på stuen. En eneste gang har jeg vært nødt til å sove på stuen med ham fordi han var så urolig. Dette varierer altså veldig fra hund til hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå