Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir jo litt dumt spørsmål, men jeg kunne tenke meg å ta et fag etterhvert; psykologi. Som et deltids årsstudium på nett. Fordi det er interessant. Men kan ikke ha det over meg at dette MÅ jeg klare for da blir jeg for stresset til å tenke en eneste klar tanke. Så ville kalt det et prøveprosjekt. Er i dag ufør. Spør ikke om å få det dekket kun om muligheten for å kunne ta studiet. Jeg har ikke vgs. Jeg kommer ikke til å ta vgs heller. Det blir et altfor overveldende prosjekt og jeg mangler matematisk kunnskap fra mye lenger tilbake enn det. Har ikke mangel på intelligens, det er andre ting som blir trøblete. Er det en tåpelig tanke å ha? Å ville noe? 

Anonymkode: 184d5...538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo finne pensumlister og lese på egenhånd?

Anonymkode: 8c33f...aa0

Skrevet

Du må vel isåfall søke med realkompetanse, vet ikke hvordan det vurderes mot poenggrenser. Jeg tok en bachelor uten å ha vgs, men det var et studie uten krav til poeng.

Anonymkode: f23cb...9ee

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vel isåfall søke med realkompetanse, vet ikke hvordan det vurderes mot poenggrenser. Jeg tok en bachelor uten å ha vgs, men det var et studie uten krav til poeng.

Hva menes med å søke med realkompetanse? Og hvilke studier har ikke krav til poeng? De er vel likevel noe verd på enbeventuell cv? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva menes med å søke med realkompetanse? Og hvilke studier har ikke krav til poeng? De er vel likevel noe verd på enbeventuell cv? 

Realkompetanse er et alternativ til generell studiekompetanse for søkere over 25 år. Da vurderes du på særskilt grunnlag. Går du inn på samordna opptak finner du oversikt over studier, studiesteder og eventuelle poenggrenser. Står det GENS/«alle kom inn» eller noe i den retning er det ikke krav til poeng.

Skrevet

Uten videregaaende vil du slite veldig med aa komme inn paa ett psykologi studie. 

Anonymkode: 95066...f6d

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Realkompetanse er et alternativ til generell studiekompetanse for søkere over 25 år. Da vurderes du på særskilt grunnlag. Går du inn på samordna opptak finner du oversikt over studier, studiesteder og eventuelle poenggrenser. Står det GENS/«alle kom inn» eller noe i den retning er det ikke krav til poeng.

Nja.... Nå er det ikke slik at jeg besitter kunnskapen tilsvarende vgs heller. Kunnskap er veldig varierende ettersom hva som har kommet til nytte i jobb. enkeltfag kan gå og kan ha grunnlag nok for det, mens annet er helt blankt. Men du sier at uten VGS eller realkompetanse så vil de le høylytt over å få en søknad til et enkelt deltidsstudie ? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja.... Nå er det ikke slik at jeg besitter kunnskapen tilsvarende vgs heller. Kunnskap er veldig varierende ettersom hva som har kommet til nytte i jobb. enkeltfag kan gå og kan ha grunnlag nok for det, mens annet er helt blankt. Men du sier at uten VGS eller realkompetanse så vil de le høylytt over å få en søknad til et enkelt deltidsstudie ? 

Jeg ville bare prøvd å søke. Verste som kan skje er jo at du får avslag. Jeg søkte meg inn på en bachelor (riktignok ikke psykologi da) med realkompetanse, og jeg hadde null vgs og null arbeidserfaring. Nå er jeg snart ferdig med en master. Mistenker at motivasjonsbrevet i mange tilfeller er dert viktigste, det man lærer på vgs har jo uansett ingen betydning for studier på høyere nivå.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir jo litt dumt spørsmål, men jeg kunne tenke meg å ta et fag etterhvert; psykologi. Som et deltids årsstudium på nett. Fordi det er interessant. Men kan ikke ha det over meg at dette MÅ jeg klare for da blir jeg for stresset til å tenke en eneste klar tanke. Så ville kalt det et prøveprosjekt. Er i dag ufør. Spør ikke om å få det dekket kun om muligheten for å kunne ta studiet. Jeg har ikke vgs. Jeg kommer ikke til å ta vgs heller. Det blir et altfor overveldende prosjekt og jeg mangler matematisk kunnskap fra mye lenger tilbake enn det. Har ikke mangel på intelligens, det er andre ting som blir trøblete. Er det en tåpelig tanke å ha? Å ville noe? 

Hvis VGS er for overveldende  hvorfor tror du utdanning blir noe lettere? Om du har dyskalkuli kan du søke om fritak for matematikk.

Anonymkode: 0e85d...33b

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De vil ikke le høylytt, du vil ganske enkelt ikke komme inn fordi du ikke er kvalifisert. Det har ingen betydning om det er et deltidsstudium eller psykologi profesjon. 

Du må enten ta de vgs-fagene du mangler (sjekk 23/5), eller søke på grunnlag av realkompetanse.

Anonymkode: 86b95...bd0

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det man lærer på vgs har jo uansett ingen betydning for studier på høyere nivå.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner...

Anonymkode: 86b95...bd0

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bare prøvd å søke. Verste som kan skje er jo at du får avslag. Jeg søkte meg inn på en bachelor (riktignok ikke psykologi da) med realkompetanse, og jeg hadde null vgs og null arbeidserfaring. Nå er jeg snart ferdig med en master. Mistenker at motivasjonsbrevet i mange tilfeller er dert viktigste, det man lærer på vgs har jo uansett ingen betydning for studier på høyere nivå.

Realkompetanse kan være veien inn til høyere utdanning for mange. Motivasjonsbrevet er viktig, men ikke viktigere enn realkompetansen din som består av arbeidserfaring eller annen erfaring som er relevant ifbm. studiet du søker.

Psykologistudiet (profesjon) er et av landets mest populære studier og har skyhøyt karakterkrav for å komme inn. Utdanningsinstitusjonene kan, når det gjelder dette studiet, velge mellom å gi plassene til elever med 6 i snitt fra VGS eller til en person med grunnskole og et motivasjonsbrev. TS er ufør, trolig ung ufør, noe som sier meg at hun ikke har tilstrekkelig realkompetanse å vise til. Da mangler både studiekompetansen og realkompetansen. Hun kommer ikke til å få studieplass ved et norsk universitet.

Jeg kommer ikke til å oppmuntre ved å si at det ikke skader å prøve, slik mange her gjør. Jeg anbefalte heller ikke min tonedøve venninne å dra på idol-audition, slik mange gjorde. TS bør ta innover seg at hun dessverre ikke har særlig mange valgmuligheter før hun blir ferdig med VGS.

Skrevet
4 minutter siden, Embryo skrev:

Psykologistudiet (profesjon) er et av landets mest populære studier og har skyhøyt karakterkrav for å komme inn. Utdanningsinstitusjonene kan, når det gjelder dette studiet, velge mellom å gi plassene til elever med 6 i snitt fra VGS eller til en person med grunnskole og et motivasjonsbrev. TS er ufør, trolig ung ufør, noe som sier meg at hun ikke har tilstrekkelig realkompetanse å vise til. Da mangler både studiekompetansen og realkompetansen. Hun kommer ikke til å få studieplass ved et norsk universitet.

Men nå har TS aldri nevnt profesjon så dette er jo ikke relevant i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har TS aldri nevnt profesjon så dette er jo ikke relevant i det hele tatt. 

Jesus Kristus, skjønte du ikke at jeg refererte til inntakskravet for å illustrere noe generelt om kravet når man vil ta ett av de mange psykologistudiene her til lands? Er hele hurven her inne VGS-dropuots, eller? Leseevnen tyder tidvis på det og det er en generell bemerkning.

Du tror kanskje at personer med grunnskole og motivasjonsbrev havner øverst i søker bunken innimellom? Nei. De gjør ikke det. De ligger nederst i alle bunker, uansett hva de søker på. I bunken til andre psykologistudier enn profesjon er det også masse elever med 6 i snitt fra VGS.

Har du forresten noe relevant å bidra med? (Nei jeg gidder ikke å sjekke din anonym-kode opp mot andre innlegg)

Endret av Embryo
Skrevet
2 minutter siden, Embryo skrev:

I bunken til andre psykologistudier enn profesjon er det også masse elever med 6 i snitt fra VGS.

Og allikevel er ikke poenggrensa for årsstudium i psykologi spesielt høy.

Skrevet (endret)

Man må dessverre ha generell studiekompetanse for å komme inn på et psykologistudie her i Norge. Snittet er også nokså høyt. Men jeg tror at mye ligger i innstillingen din. Du er allerede bestemt på forhånd over at du kommer til å mislykkes i videregående utdanning, men det trenger ikke være realiteten i det hele tatt. Samfunnsfag og P-matte er fint overkommelig. Om man mislykkes på VGS, er det ofte på grunn av faktorer slik som depresjon, søvnmangel o.l., som kan få en til å føle seg uintelligent. Men tingen er at hvorvidt man lykkes på skole ligger mye mer i ens arbeidsmengde, i motsetning til hvor raskt en forstår et konsept. Jeg gikk i klasse med mange som aldri forsto forskjellige konsepter med en gang og måtte spørre lærere/medelever hele tiden for å få en forståelse, men fikk strålende karakterer. Hvorfor? De øvde mye. Det var som oftest typiske "flinke" jenter som hadde høye standarder til seg selv. 

Jeg har troa på at du klarer det, TS, og det er ikke tomme ord fra meg. Man må vanligvis bare få ytre faktorer på plass, som f.eks. søvnmangel (som reduserer konsentrasjon og minne betydelig). I tillegg må man bare skaffe seg noen arbeidsvaner, om man ikke har det fra før. Det kan være slitsomt i begynnelsen, men heter jo arbeidsvaner for en grunn - det er et arbeidsmønster man lærer seg opp til. Arbeidsmengde er alt.

Endret av simsmachop
Skrevet

Enkeltemner er også en mulighet, man jo ikke ta fatt på et fullt studieløp.

Skrevet
7 timer siden, Embryo skrev:

Realkompetanse kan være veien inn til høyere utdanning for mange. Motivasjonsbrevet er viktig, men ikke viktigere enn realkompetansen din som består av arbeidserfaring eller annen erfaring som er relevant ifbm. studiet du søker.

Jeg kommer ikke til å oppmuntre ved å si at det ikke skader å prøve, slik mange her gjør. Jeg anbefalte heller ikke min tonedøve venninne å dra på idol-audition, slik mange gjorde. TS bør ta innover seg at hun dessverre ikke har særlig mange valgmuligheter før hun blir ferdig med VGS.

Jeg har ikke truffet på noen som har 6 i snitt, og jeg studerer medisin der det er høyest poenggrense i førstegangskvoten. Jeg vet ikke helt om det er meningen at du skal bruke de mest urealistiske ytterpunktene her. Hvis det er meningen har du imidlertid truffet blink. 

Det går for eksempel an å ta enkeltemner i psykologi. Dette kan søkes om på bakgrunn av realkompetanse eller dispensasjon fra generell studiekompetanse. Det sistnevnte gjelder hvis man ikke er i stand til å oppnå generell studiekompetanse på grunn av helsemessige årsaker. 

Anonymkode: d8ae0...15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...