AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg har hatt en del problemer med magen i det siste, og får nå en ultralyd til uken. Noen som vet hvor lang tid dette tar, og hva de egentlig gjør? Hva kan man se? Det eneste jeg vet er at jeg må faste på forhånd og at det står bukorgan i innkallelsen. Jeg har generelt sykehusskrekk, og liker ikke dette her. Anonymkode: 83ace...eac
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 De tar gele på magen din, og flytter proben over. De ser på de indre organene og diller med maskinen samtidig. Tar kanskje 15-20 minutter, avhengig av ha de ser etter og hvor godt innsyn de får. De kan se at organene er der, hvordan de ser ut, om boldgjennomstrømningen, form og fasong og om de ser ut til å kunne fungere normalt. Avhengig av spesialundersøkelser kan de se litt om hvordan de fungerer. Det er en enkel og ufarlig undersøkelse og kan gi en del informasjon. Anonymkode: 74be3...6be
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt en del problemer med magen i det siste, og får nå en ultralyd til uken. Noen som vet hvor lang tid dette tar, og hva de egentlig gjør? Hva kan man se? Det eneste jeg vet er at jeg må faste på forhånd og at det står bukorgan i innkallelsen. Jeg har generelt sykehusskrekk, og liker ikke dette her. Anonymkode: 83ace...eac De bruker ultralyd på samme måte som når de tar ultralyd av gravide. Tar ikke mange minuttene dersom detnikke er studenter som skal lære tilstede. Hva er problemstillingen? En CT/MR ville vel vært enklere i de fleste tilfeller? Anonymkode: 0eed4...616
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bruker ultralyd på samme måte som når de tar ultralyd av gravide. Tar ikke mange minuttene dersom detnikke er studenter som skal lære tilstede. Hva er problemstillingen? En CT/MR ville vel vært enklere i de fleste tilfeller? Anonymkode: 0eed4...616 Jeg kan ikke bestemme hvilken undersøkelse jeg skal ha når jeg ikke kan noen ting om det😅 Anonymkode: 83ace...eac
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bruker ultralyd på samme måte som når de tar ultralyd av gravide. Tar ikke mange minuttene dersom detnikke er studenter som skal lære tilstede. Hva er problemstillingen? En CT/MR ville vel vært enklere i de fleste tilfeller? Anonymkode: 0eed4...616 CT er stråling og gir ikke nødvendigvis mer informasjon (avhengig av problemstilling og hvordan den tas), MR er tidkrevende, vanskeligere å tolke, og gir heller ikke nødvendigvis mer informasjon (avhengig av problemstilling og hvordan den tas). MR er mer en spesialundersøkelse som brukes på gitte problemstillinger. Anonymkode: 74be3...6be
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg hadde en UL av bukorganene da de skulle sjekke for gallestein. Da gikk legen også igjennom alle organene. UL apparatet var veldig bra, de så mye mer enn da jeg var gravid for 10 år siden. Han gikk igjennom alle organene, kunne også se livmor og eggstokker. Jeg ble helt imponert. Det tok vel kanskje 10-15 minutter. Måtte kun ta genseren opp og åpnet knappen på buksa slik at den kunne dras bittelitt ned. Ingenting å grue seg for. Anonymkode: 1ffd5...5c8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: CT er stråling og gir ikke nødvendigvis mer informasjon (avhengig av problemstilling og hvordan den tas), MR er tidkrevende, vanskeligere å tolke, og gir heller ikke nødvendigvis mer informasjon (avhengig av problemstilling og hvordan den tas). MR er mer en spesialundersøkelse som brukes på gitte problemstillinger. Anonymkode: 74be3...6be Ct er ikke stråling nei. Røntgen er stråling, med røntgenstråler. Anonymkode: 0eed4...616
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ct er ikke stråling nei. Røntgen er stråling, med røntgenstråler. Anonymkode: 0eed4...616 Skal vi seeeee... CT er definitivt stråling. Som er generelt tips kan det være lurt å dobbeltsjekke påstandene sine, slik at man ikke blir avslørt som å uttale seg om noe man ikke har peiling på. https://stolav.no/behandlinger/bildediagnostikk-artikler/informasjon-om-straling https://www.dsa.no/temaartikler/90648/hva-er-ct Anonymkode: 74be3...6be
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Ct er ikke stråling nei. Røntgen er stråling, med røntgenstråler. Anonymkode: 0eed4...616 Tror du bør lese deg opp først Anonymkode: 0995e...d26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå