Gå til innhold

Ut i jobb igjen etter noen år som ufør. Hva gjorde du? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har satt meg et mål om å komme ut i jobb igjen. Det er nå mange år siden jeg måtte si opp jobben min pga sykdom.. Jeg hadde da hatt en fast stilling i staten de siste ti årene.

Jeg kan ikke så mye om ulike utdanninger osv så tenker at jeg kan ta en tur på et karrieresenter for å finne veien min videre. Jeg vil helst gå skole da jeg mangler utdanning. Jeg har kun teoretisk del av yrkesfagutdanningen uten fagbrev..

Det vanskeligste med dette her er jo økonomien. Det er så mange og vanskelige regler rundt arbeid og trygd at jeg bare blir forvirret. Jeg er først og fremst redd for hva som skjer om jeg feks klarer å arbeide i et år for så å få et tilbakefall mtp helsa. Jeg har jo lest mange skrekkhistorier om at folk har gjort feil i forhold til reglene å plutselig står uten noen form for inntekt pga dette...

Uansett, dette vil jeg jo lære meg nå som prosessen er i gang. Jeg har lest litt om det å være erfaringskonsulent, kanskje det kan være veien.

Mye kanskje og vet ikke i denne teksten.. Vil du hjelpe meg å endre på det??? :) Jeg vet jo at KG er beryktet for sin hets og sine evige tråder om samfunnets snyltere som er uføre så jeg har høye forventninger om drahjelp herfra 🤣 Følge du meg igjennom dette her blir jeg uendelig glad! Kan jeg den 27.10.2020 være ute i fast jobb?? 

Videoannonse
Annonse
Gjest kittkatt
Skrevet

Hei! :)

Det er alltid bra å ha. Det er faktisk viktig for vår psykiske helse. For oss er det også viktig å Jobbe, fordi det gjør noe med både selvbildet og selvtilliten. Jeg skjønner at du helst vil gå skole og få en «ekte» utdannelse til et yrke, men hva med å starte litt forsiktig? Som du sier så er det mange regler og greier å forholde seg til. Du kan jobbe opp til 1g som ufør og fremdeles få støtte. Kunne du fått en deltidsstilling på et sted der du kunne tenke deg å jobbe (med eller uten utdannelse)? 

Man kan fort bli overivrig og tenke at alt kommer til å gå smertefritt, men det er viktig å huske at det faktisk er hardt å jobbe. Har du vært ufør en stund så er det lurt å bygge opp igjen kapasiteten til å jobbe. Ta deg tid og gled deg over ønsket om å jobbe :) 

lykke til!

Skrevet

Du kan jobbe og studere så mye du vil, uføregraden mister du ikke men tjener du mer enn 40.000,- i året reduseres uføretrygden.

Anonymkode: d462e...04d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jobbe og studere så mye du vil, uføregraden mister du ikke men tjener du mer enn 40.000,- i året reduseres uføretrygden.

En sannhet med modifikasjoner. I utgangspunktet kan man jobbe og studere så mye man vil, men er tungt studie, f.eks jus eller lignende kan ses på som lik belastning som full jobb- arbeids-og inntektsevne. Og trygden kan revurderes. Tjener man mer enn 80% av inntekt før ufør, går trygden inn i «hvile», altså ingen utbetaling. Etter 5 år med denne inntekt, må man bekrefte at man videre ønsker ufør. Etter ytterligere 5 år, kan trygden revurderes og evt falle bort. Dette kan man lese mer om under «hvilende perioder». 

Anonymkode: dab9b...112

Skrevet

Og i disse ca 40 000 er feriepenger og alt annet inkludert. 

Skrevet

Det folk gjør når de mister alt, er at de i løpet av feks 4 mnd har tjent over det uferpensjonen ville blitt i året, og du da ser at du ikke orker jobbe mer (og har brukt opp pengene) har du ikke så mye å falle tilbake på. 
så kanskje du det første året bør holde deg under grensa på 60.000,- ish. for å se hvordan det er å jobbe, og måtte stå opp og gå på jobb tross at helsa ikke er super. 

så flott at du vil prøve! Snakk med nav om de små reglene som plutselig kan få litt store konsekvenser om man ikke følger de. Skriv gjerne om hva de sier mm så andre kan få den info også. 

lykke lykke til!

• Liker 4
Skrevet

• Du kan tjene inntil 0,4 G (grunnbeløpet i folketrygden) i året uten at det får konsekvenser for utbetalingen av uføretrygd.
  • Hadde du uførepensjon før 1. januar 2015, har du en inntektsgrense på 60 000 kroner i året i en overgangsperiode fram til 1. januar 2019.
  • Er du gradert (delvis) uføretrygdet har du en individuelt fastsatt inntektsgrense du må forholde deg til. Den regnes ut fra hvor mye du tjener og det NAV har fastsatt at du har mulighet til å ha i inntekt ved siden av uføretrygden.
  • Hvis du har fått innvilget tiltaket "Varig tilrettelagt arbeid", er inntektsgrensen 1 G.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet kan man jobbe og studere så mye man vil, men er tungt studie, f.eks jus eller lignende kan ses på som lik belastning som full jobb- arbeids-og inntektsevne. Og trygden kan revurderes.

Kilde? Dette samsvarer ikke med den informasjonen jeg har fått.

• Liker 1
Skrevet

Svar fra nav:

«Uføretrygd er en ytelse som er ment å dekke livsopphold for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.

Når trygden tilstås, skal man ta stilling til i hvilken grad inntektsevnen er nedsatt, og dette vil ofte baseres på eventuell restarbeidsevne som vises gjennom aktivitet man har eller kunne hatt. Dette vil typisk være arbeid, men kan også være studieinnsats som er av en slik art og grad at man må anta at tilsvarende innsats kunne ha vært benyttet i inntektsgivende arbeid om man ønsket. Ved tilståelse av ytelsen kan med andre ord studier og jobb i enkelte sammenhenger sidestilles.

Når uføretrygd vel er tilstått, er situasjonen noe annerledes. Etter nytt regelverk fra 01.01.15, vil ikke lenger retten til ytelsen revurderes ved arbeidsinntekt, slik som før. Nå justeres kun utbetalingsgraden ut fra pensjonsgivende inntekt for perioden. Dette innebærer altså i utgangspunktet at annen aktivitet som ikke medfører at man får PGI ikke vanligvis vil påvirke utbetalingen av uføretrygden.

Det er imidlertid fremdeles sånn at NAV kan revurdere ytelsen ved annen aktivitet som tilsier at det har vært "vesentlige endringer" i forhold som er av betydning for retten til ytelsen, se folketrygdloven § 21-6. Dette innebærer at for eksempel et omfangsrikt, fullt studieløp til normert tid vil kunne anses som en vesentlig endring, dersom det er klart at dette tilsier at det har tilkommet en inntektsevne som ellers kunne vært brukt i jobb. Tiltak i regi av NAV, eller mindre kursmoduler vil typisk ikke oppfattes som slike vesentlige endringer.»

«§ 3-4.Hvilende rett til uføretrygd når pensjonsgivende inntekt utgjør mer enn 80 prosent av inntekt før uførhet

Det utbetales ikke uføretrygd når pensjonsgivende inntekt utgjør mer enn 80 prosent av inntekt før uførhet, jf. folketrygdloven § 12-14 tredje ledd og § 12-9 første og andre ledd.

En periode med hvilende rett etter folketrygdloven § 12-10 tredje ledd fastsettes når etteroppgjøret foretas, og skal gjelde for hele kalenderåret etteroppgjøret foretas for dersom vedkommende ikke har hatt rett til utbetaling av uføretrygd i noen av månedene. Personen anses for å ha meldt i fra om arbeidsinntekten når Arbeids- og velferdsetaten mottar ligningsopplysninger fra skatteetaten til bruk i etteroppgjøret.

En person som i løpet av en periode på fem år ikke har hatt utbetaling av uføretrygd, skal kontaktes av Arbeids- og velferdsetaten med spørsmål om vedkommende ønsker å søke om retten til opprinnelig uføregrad i ytterligere fem år. Dette gjøres i forbindelse med etteroppgjøret for det fjerde hele kalenderåret på rad hvor personen ikke har hatt utbetaling av uføretrygd. Personens ønske skal uten videre legges til grunn. Det kan ses bort fra at svar ikke er gitt, dersom det foreligger gode grunner som kan forklare dette.

Tellingen av antall år med hvilende rett skal stanses når den uføretrygdede har inntekt som innebærer at utbetalt uføretrygd ikke faller bort for alle kalendermåneder i et år. Ny periode med hvilende rett, det vil si nye fem + fem år, starter ikke opp igjen før etteroppgjøret viser at personen ikke hadde rett til utbetaling av uføretrygd for hele det foregående kalenderåret.»

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-05-1602#KAPITTEL_1

• Liker 3
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Kaisada skrev:

Det folk gjør når de mister alt, er at de i løpet av feks 4 mnd har tjent over det uferpensjonen ville blitt i året, og du da ser at du ikke orker jobbe mer (og har brukt opp pengene) har du ikke så mye å falle tilbake på. 
så kanskje du det første året bør holde deg under grensa på 60.000,- ish. for å se hvordan det er å jobbe, og måtte stå opp og gå på jobb tross at helsa ikke er super. 

så flott at du vil prøve! Snakk med nav om de små reglene som plutselig kan få litt store konsekvenser om man ikke følger de. Skriv gjerne om hva de sier mm så andre kan få den info også. 

lykke lykke til!

Takk :) Det er først og fremst dette vanskelige regelverket og usikkerheten det skaper som stopper meg... Jeg har fullt barnetillegg og tilleggspensjon fra jobben jeg hadde. Dette faller jo også bort.. Lurer på feks om jeg får dette tilbake da hvis jeg ikke skulle klare å jobbe alikevel? Slik det er nå ser jeg det som nesten umulig å oppnå økonomisk gevnist pga alt som blir tatt vekk når jeg jobber men det er jo ikke det viktigste. Samtidig så eier jeg leilighet som jeg vil beholde og har barn å forsørge så jeg må tenke meg nøye om og tenker flere år fremover i denne prosessen. Utdanning står høyt på ønskelisten nettopp for å kunne klare å tjene litt penger, ikke bare motta middels til lav lønn og ytelse slik jeg alltid har gjort.. Jeg tenker det er lov å satse høyt i utgangspunktet for så å legge lista lavere ved behov underveis.

Min grense er forresten ca 35 tusen så allerede her blir det forvirring i reglene siden du svarer og bruker innteksgrensen som folk med ufør før 2015 hadde... også er det noen som heter kompensjasjonsgrad et eller annet??? :) Mange feller på veien synes jeg. Verst tenkelig er det jo å komme i gjeld til nav pga missforståelse av regler pga å ha mottat en for høy trygd uten å forstå det selv.... 

Endret av Raggy
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? Dette samsvarer ikke med den informasjonen jeg har fått.

Ikke mine heller. Svaret har vært at man kan studere så mye og lenge man vil så lenge man betaler for det selv... Er det nye regler igjen kanskje? Vanskelig å henge med i svingene altså...

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Du kan tjene inntil 0,4 G (grunnbeløpet i folketrygden) i året uten at det får konsekvenser for utbetalingen av uføretrygd.
  • Hadde du uførepensjon før 1. januar 2015, har du en inntektsgrense på 60 000 kroner i året i en overgangsperiode fram til 1. januar 2019.
  • Er du gradert (delvis) uføretrygdet har du en individuelt fastsatt inntektsgrense du må forholde deg til. Den regnes ut fra hvor mye du tjener og det NAV har fastsatt at du har mulighet til å ha i inntekt ved siden av uføretrygden.
  • Hvis du har fått innvilget tiltaket "Varig tilrettelagt arbeid", er inntektsgrensen 1 G.

Alle har en individuell grense i forhold til sin kompensasjonsgrad eller hva det heter... Det er ting som dette jeg synes er umulig å forstå samt, hva har man egentlig krav på igjen hvis det ikke går å jobbe alikevel... Vil da min pensjon fra tidligere arbeidsgiver komme tilbake eller er den tapt?

Skrevet

Hva med å begynne forsiktig med litt frivillig arbeid? Jeg ble dessverre ufør nå i våres. Klarte på slutten å jobbe 20-30%, men ble presset ut av arbeidsgiver (kommunalt ansatt)

Mitt mål er å klare å jobbe et pr timer frivillig i uka fra høsten 2020

Anonymkode: c32da...29f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å begynne forsiktig med litt frivillig arbeid? Jeg ble dessverre ufør nå i våres. Klarte på slutten å jobbe 20-30%, men ble presset ut av arbeidsgiver (kommunalt ansatt)

Mitt mål er å klare å jobbe et pr timer frivillig i uka fra høsten 2020

Anonymkode: c32da...29f

Jo den tanken er veldig god men vet vi hva som skjer med trygden til folk som jobber frivillig nå? Er forslaget om å endre uføregraden til de som jobber frivillige vedtatt, endre eller hva? Tenker da på høringsforslaget der det var høyt fokus på folk med kapitalinntekt og ufør. Dette er enda en ting som gjør det usikkert å gjøre noe som helst føler jeg... Økonomi er jo trygghet :) 

Skrevet
Akkurat nå, Raggy skrev:

Jo den tanken er veldig god men vet vi hva som skjer med trygden til folk som jobber frivillig nå? Er forslaget om å endre uføregraden til de som jobber frivillige vedtatt, endre eller hva? Tenker da på høringsforslaget der det var høyt fokus på folk med kapitalinntekt og ufør. Dette er enda en ting som gjør det usikkert å gjøre noe som helst føler jeg... Økonomi er jo trygghet :) 

Det har aldri vært snakk om å endre uføregraden som følge av frivillig arbeid, det høringsforslaget ble feiltolket i absolutt verst tenkelige mening. Det er ingenting i det forslaget som i det hele tatt antyder at frivillige uføre vil rammes.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært snakk om å endre uføregraden som følge av frivillig arbeid, det høringsforslaget ble feiltolket i absolutt verst tenkelige mening. Det er ingenting i det forslaget som i det hele tatt antyder at frivillige uføre vil rammes.

Neimen det er jo bra :)  Vet du om forslaget er ferdig behandlet eller vedtatt om det kalles det så jeg kan lese hva det endte med til slutt? Erfaringsmessig så er det ikke lurt å stole på det man ved først øyekast er riktige regler i forhold til nav.. Det er lange tekster som til tider er tunge og vanskelige å forstå fullt ut..

Skrevet
13 minutter siden, Raggy skrev:

Neimen det er jo bra :)  Vet du om forslaget er ferdig behandlet eller vedtatt om det kalles det så jeg kan lese hva det endte med til slutt? Erfaringsmessig så er det ikke lurt å stole på det man ved først øyekast er riktige regler i forhold til nav.. Det er lange tekster som til tider er tunge og vanskelige å forstå fullt ut..

Jeg tror ikke det har vært behandlet enda, er ikke sikker. Men forslaget handler altså om inntektsevne, spesifikt at inntekt som ikke er pensjonsgivende også skal tas i betraktning mtp. uføretrygd. Slik er det ikke i dag, det er kun pensjonsgivende inntekt som er relevant for eventuell reduksjon i trygden. Dette forslaget har altså aldri omfattet frivillig arbeid, at noen klarer å tolke det slik er egentlig ganske utrolig. 

Skrevet
1 time siden, Raggy skrev:

Alle har en individuell grense i forhold til sin kompensasjonsgrad eller hva det heter... Det er ting som dette jeg synes er umulig å forstå samt, hva har man egentlig krav på igjen hvis det ikke går å jobbe alikevel... Vil da min pensjon fra tidligere arbeidsgiver komme tilbake eller er den tapt?

Kompensasjonsgrad slår inn etter fribeløpet. 

Skrevet

Ikke mine heller. Svaret har vært at man kan studere så mye og lenge man vil så lenge man betaler for det selv... Er det nye regler igjen kanskje? Vanskelig å henge med i svingene altså...

Se innlegget mitt over med svar fra nav og lovtekst :) 

Skrevet

Takk :) Det er først og fremst dette vanskelige regelverket og usikkerheten det skaper som stopper meg... Jeg har fullt barnetillegg og tilleggspensjon fra jobben jeg hadde. Dette faller jo også bort.. Lurer på feks om jeg får dette tilbake da hvis jeg ikke skulle klare å jobbe alikevel? Slik det er nå ser jeg det som nesten umulig å oppnå økonomisk gevnist pga alt som blir tatt vekk når jeg jobber men det er jo ikke det viktigste. Samtidig så eier jeg leilighet som jeg vil beholde og har barn å forsørge så jeg må tenke meg nøye om og tenker flere år fremover i denne prosessen. Utdanning står høyt på ønskelisten nettopp for å kunne klare å tjene litt penger, ikke bare motta middels til lav lønn og ytelse slik jeg alltid har gjort.. Jeg tenker det er lov å satse høyt i utgangspunktet for så å legge lista lavere ved behov underveis.

Min grense er forresten ca 35 tusen så allerede her blir det forvirring i reglene siden du svarer og bruker innteksgrensen som folk med ufør før 2015 hadde... også er det noen som heter kompensjasjonsgrad et eller annet??? :) Mange feller på veien synes jeg. Verst tenkelig er det jo å komme i gjeld til nav pga missforståelse av regler pga å ha mottat en for høy trygd uten å forstå det selv.... 

Ja det regelverket er jommen ikke lest på en dag, og enda noen dager før jeg forstår det fullt ut😂

ah da er det individuelt med inntekstgrensen ja. Beklager å ha kommet med gal info! 
Må nok høre med nav klp eller andre pensjonsselskap om tilleggspensjon, om den hviler på samme måte som uførepensjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...