Gå til innhold

Lar hunden sleike på tallerken- motbydelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen venner som ofte inviterer til middag, de har to katter og en hund. Det har forsåvidt vi også. Men det ekle her er at de lar hunden sleike på middagstallerkene etter vi har spist, lager til rester på vanlig tallerken til både hunder og katter, og vasker dyrene sine skåler full av inntørket boksemat, i oppvaskmaskinen sammen med egne kopper og kar.   

jeg mister helt matlysten av det. Katter er rovdyr, får makk med jevne mellomrom og hunder slikker seg godt og salig i tiss og rumpe så ofte de kan. De bør ha egne skåler som vaskes for seg, og ikke blandes med det menneskene spiser av. Jeg har sagt i fra, men de bare ler av det og ser ikke problemet. 

Når de har hunden med til oss, og skal gi den vann, så går de rett i skapet og finner et dypt fat som de serverer i fra, enda vi har egne hundeskåler. Rett og slett fordi de mener det ikke betyr noe. Jeg kjenner det begynner å irritere meg skikkelig, men når ikke frem. 

Noen som har noen tips om publikasjoner som underbygger mitt syn? For det ER da riktig at man bør skille dyr og menneskers matutstyr? 

Anonymkode: bc8c2...3e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opps, feil forum- kan dere flytte det til vennskapstråden...? 

Skrevet

...men bakterier kan jo ikke leve på en ren tallerken, så det spiller jo ingen rolle? 

Anonymkode: bd596...ecc

• Liker 30
Skrevet

Ekkelt, kanskje, men overhodet ikke farlig. Hva slags sykdom/infeksjoner er du redd for? 

Kattene har egne fat og skåler, men vasker det jo sammen med øvrig i oppvaskmaskinen. Og såvidt jeg vet gjør alle jeg kjenner med dyr det samme. 

Anonymkode: 0a9ee...3ef

• Liker 20
Skrevet

Så lenge man kjører ett vaskeprogram på over 60 grader dør bakteriene.. vi vasker også hunden sin skål i oppvaskemaskinen, ser ikke problemet med det

Anonymkode: 1f0d7...608

• Liker 11
Skrevet

Hadde alltid egne fat og skåler til hundene, og også kattene jeg for den sakens skyld. Men opplever at folk gjør som vennene dine og serverer hunder fra vanlige tallerkner(rester) etter måltider. Bryr meg ikke om det. Men det jeg derimot reagerer på er dyreskåler med inntørket mat osv. Og vann som burde vært byttet. Jeg takler det veldig dårlig, skylder på tvangshandlinger og bytter/vasker når jeg ser det hos venner. De blir bare sånn 🙄 vi har alle noen irriterende sider.... For det er jo egentlig litt hysterisk av meg. Men det er bare noe med synet...

Men at de gir de mat fra tallerkener bryr meg lite...

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge man kjører ett vaskeprogram på over 60 grader dør bakteriene.. vi vasker også hunden sin skål i oppvaskemaskinen, ser ikke problemet med det

Alle bakterier dør ikke, nei. For å drepe alle bakterier og bakteriesporer må utstyr steriliseres.

Anonymkode: 5ee50...e8c

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har noen venner som ofte inviterer til middag, de har to katter og en hund. Det har forsåvidt vi også. Men det ekle her er at de lar hunden sleike på middagstallerkene etter vi har spist, lager til rester på vanlig tallerken til både hunder og katter, og vasker dyrene sine skåler full av inntørket boksemat, i oppvaskmaskinen sammen med egne kopper og kar.   

jeg mister helt matlysten av det. Katter er rovdyr, får makk med jevne mellomrom og hunder slikker seg godt og salig i tiss og rumpe så ofte de kan. De bør ha egne skåler som vaskes for seg, og ikke blandes med det menneskene spiser av. Jeg har sagt i fra, men de bare ler av det og ser ikke problemet. 

Når de har hunden med til oss, og skal gi den vann, så går de rett i skapet og finner et dypt fat som de serverer i fra, enda vi har egne hundeskåler. Rett og slett fordi de mener det ikke betyr noe. Jeg kjenner det begynner å irritere meg skikkelig, men når ikke frem. 

Noen som har noen tips om publikasjoner som underbygger mitt syn? For det ER da riktig at man bør skille dyr og menneskers matutstyr? 

Mange vasker hunde og katte matakålene i oppvaskmaskinen sammen med resten av husholdningens oppvask. Er dette motbydelig og? 

Anonymkode: 9ad92...fda

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:opplyser:Ett fåtall bakterier, virus og muggsopper dør på 60 grader. Men når matrester forsvinner, så har heller ikke bakterier og virus noe å vokse på. Muggsoppen derimot er langt mer hardfør.. .

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ekkelt, kanskje, men overhodet ikke farlig. Hva slags sykdom/infeksjoner er du redd for? 

Kattene har egne fat og skåler, men vasker det jo sammen med øvrig i oppvaskmaskinen. Og såvidt jeg vet gjør alle jeg kjenner med dyr det samme. 

Toxoplasmose f. Eks - Tarmbakterier fra dyr som har en annen bakterieflora enn menneskekroppen- men det er vel kanskje like mye at jeg synes det er ekkelt og uhygienisk. Jeg synes også det er ekkelt med folk som bruker de samme klutene på do og kjøkken, selv om de vasker dem på 60 grader. 

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toxoplasmose f. Eks - Tarmbakterier fra dyr som har en annen bakterieflora enn menneskekroppen- men det er vel kanskje like mye at jeg synes det er ekkelt og uhygienisk. Jeg synes også det er ekkelt med folk som bruker de samme klutene på do og kjøkken, selv om de vasker dem på 60 grader. 

Toxo er, som du skriver, en tarmbakterie. Det har ingenting med tallerkener og mat å gjøre. Og i et hus med katter som sitter/ligger overalt vi du uansett være eksponert. 

Det å vaske vaskekluter på 60 grader er imidlertid veldig uhygienisk. Slikt skal kokvaskes. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Stopp!! Jeg sa du skulle ta denne hundeskålen. Nei, den bruker vi ikke til hunder. Jo, sånn er det bare. Værsågod"

Når ikke inn? Det er ditt hjem. Finn frem hundeskålen før de kommer. Vær bestemt. Spiller ingen rolle om det ikke når frem til folk som ikke bestemmer hjemme hos deg.

Anonymkode: be0fd...34b

• Liker 3
Skrevet

Vi er svært dyrevennlige, og har hatt hund i "alle" år, men lar aldri hundene spise på våre tallerkener. Når vi vasker mat- og vannskålene bruker vi egen svamp og eventuelt vasker skålene i klorin om de er skitne. Dyrene skal heller ikke ha menneskemat (eller svært lite). De kan bli syke og tåler normalt ikke det samme som oss. Vi er ikke hysteriske mhp. bakterier, men synes ikke det er greit å dele tallerken med hunden.

Anonymkode: 26511...48b

• Liker 2
Skrevet

Med den tankegangen må du ha med eget bestikk. Andre mennesker piller seg i munnen med skitne fingre, røyker, slikker andre i tissen og rumpa, spiser ekle ting, kan ha vært syke da de brukte bestikket sist, kan ha ekle tannproblemer. 

Anonymkode: 0699c...4b8

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er svært dyrevennlige, og har hatt hund i "alle" år, men lar aldri hundene spise på våre tallerkener. Når vi vasker mat- og vannskålene bruker vi egen svamp og eventuelt vasker skålene i klorin om de er skitne. Dyrene skal heller ikke ha menneskemat (eller svært lite). De kan bli syke og tåler normalt ikke det samme som oss. Vi er ikke hysteriske mhp. bakterier, men synes ikke det er greit å dele tallerken med hunden.

Anonymkode: 26511...48b

Neida, hunder kan spise det samme som vi, de skal bare ikke ha for mye krydder eller varmebehandlet ben. 

Ser ikke problemet med at mine hunder  får maten servert på min tallerken eller med bestikket ( jada, skjer at jeg mater de med gaffelen - veldig morsomt 😁

Men dette gjøres kun hjemme. 

• Liker 3
Skrevet
På 27.10.2019 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg ts, synes dette er urenslig.

Anonymkode: bb559...ab5

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Så lenge de vasker tallerkenen etterpå, ser jeg ikke problemet.

Skrevet
På 27.10.2019 den 8.28, AnonymBruker skrev:

Skal do og kjøkkenkluter også vaskes hver for seg.  Vasker du en 60 vask med èn doklut?   Hvorfor ikke bare bruke papir, det gjør jeg. 

Skrevet
På 27.10.2019 den 8.24, AnonymBruker skrev:

Mange vasker hunde og katte matakålene i oppvaskmaskinen sammen med resten av husholdningens oppvask. Er dette motbydelig og? 

Ja, her i huset vaskes alt til dyr for hånd. Blir en del skåler da jeg driver kennel. Ville aldri puttet det i oppvaskmaskinen. Ikke om det var min egen hund engang 

Anonymkode: d3c59...6b8

• Liker 1
Skrevet

Da vi hadde katt, fikk den mat fra «våre» skåler. Vasket det i oppvaskmaskin med alt annet. Det gikk fint det. 

Anonymkode: c6cba...7d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...