Kittykat Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Dere som har 15 åring i huset, hva er innetiden deres? Har en diskusjon med vår 15 åring og han forteller om enkelte venner som får være ute til både kl 23 og midnatt. Han vil gjerne være ute like lenge... Endret 27. oktober 2019 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 15 åringen min får styre seg selv 😊 la dei ha det gøy så lenge dei er unge 😊 Anonymkode: 06033...aef 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 Er det vanlig at femtenåringer har en fast innetid.. ungen er snart voksen, og den kan vel styre selv når den skal komme hjem. Særlig i helga dersom den sliter med å legge seg i rimelig tid i skoledagene. Anonymkode: 6d0b2...1fe
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg tenker det er viktig å ha innetid, fordi det er så mye galt 15-åringer kan rote seg opp i, og de trenger en viss mengde søvn når de går på skole. Jeg ville sagt 23 på hverdager og 01 i helger. Og så ville jeg selv hentet ungen min i helgene. Anonymkode: f1a2e...812 7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg hadde innetid til kl 23:30 i helgene da jeg var 15. Ingen andre hadde det så for meg var dette bare deprimerende og leit. At alle andre satt å hadde det gøy sammen og jeg måtte hjem å legge meg. Var flaut rett og slett, følte meg jo ikke som et barn men hadde regler som et barn, det stemte ikke overrens. Det ødla mye av ungdomstiden min syntes jeg, men fikk heldigvis flytte for meg selv da jeg var 17 så det reddet inn en del. Grunnen til de strenge innetidene var at de ville legge seg da, og de ville være våkne når jeg kom hjem... ganske egoistiskt syntes jeg, skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne PRØVD å la meg komme hjem etter at de hadde lagt seg for å se at det får helt fint, men neida. Syns man skal kunne få styre det selv. Har gått bra med alle mine venner som var ute til både 3 og 4 på natta i helgene når de var 15. Noen er sykepleiere og noen studerer for p bli advokater liksom.. Anonymkode: 8215d...83f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 Min må være inne etter middag og legge seg klokka 20. Anonymkode: d5ce8...541 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 Min 15 og et halvt må være inne mellom 22 og 23 på hverdager. I helger kl 23.30-24.00, litt avhengig av hvor de skal. De fleste av vennene har samme regel. Vi henter stort sett eller har avtale med andre foreldre som henter Anonymkode: 8a335...09c 7
Gjest Witch24 Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 Husker jeg var et a- menneske og dro hjem 2130-2200 fra jentekvelden i helgen (sjelden gjengen jeg vanket med var på byen) de andre jentene var jo litt oppgitt, men jeg var stort sett var jeg trøtt da, andre ganger vill jeg bare hjem å spille ps2 (Det visste ikke de da..) Men jeg vet dette ikke er normalt da Jeg ville sagt ikke senere en 24...hørt evt om hvilke regler de andre har...
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 En på 15 år skal ha innetid, til dere som mener noe annet. De er ikke modne eller reflekterte nok til å bestemme det selv. Jeg kjenner mange som ikke hadde innetid i den alderen, og det er gjerne de som har falt litt utenfor samfunnet den dag i dag, og flere sier de skulle ønske de hadde slike regler, selv om det var kult å bestemme selv som ungdom. Men regler skaper trygghet og forutsigbarhet. De savnet følelsen av at noen brydde seg om hvor de var og når de kom hjem. Anonymkode: 97bbc...9dd 15
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #10 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg hadde innetid 23:00. Når jeg ble 16 hadde jeg ikke innetid lenger på grunn av at jeg fikk økt ansvar da jeg fikk egen hest. Anonymkode: 13ba7...490
Ulrikke Skrevet 27. oktober 2019 #11 Skrevet 27. oktober 2019 Min er 14, men innetid varierer etter hvor hun er/hva hun gjør/hvem hun er med. Kommuniserer gjerne med foreldre til venninner hun er sammen med. Jeg måtte ofte dra hjem først da jeg var på samme alder, det var ikke noe gøy.... Ønsker å unngå det for henne, men vil samtidig ha litt kontroll. Veldig greit å avtale klokkeslett med andre foreldre da, sånn at de feks er 4 stk (full bil) som må hjem samtidig. Må legge til at det er andre av disse foreldrene som gjerne er litt "strengere" enn meg, men da føyer jeg meg etter dem!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #12 Skrevet 27. oktober 2019 Min er 14, blir 15 i mars, hun må inn kl 22.00 i helger og kl 20.30 i hverdagen. Mye rart som skjer på kveldstid Anonymkode: cdb13...790 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #13 Skrevet 27. oktober 2019 De kan ikke ha helt frie tøyler i den alderen, det kan gå galt. 23 i helgene, 21 i ukedagene. De surrer på hjemme før de er i seng, og de trenger søvn for skoledag og lekser, venner osv. De blir fort slitne, og må ha sunne grenser, slik at de har overskudd til det de skal. Vanene deres og det vi lærer dem, blir ofte normalen for barna våre. Så der har vi et ansvar. Anonymkode: ac7a7...642 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #14 Skrevet 27. oktober 2019 Hva gjør deres 15åringer om natten i helgene? Har noen av dere peiling egentlig? Når jeg har vært ute på en lørdagsnatt så er det droner av 15-16åringer, mange av dem helt tydelig påvirket som hoier og skriker inne på trikker og busser, og oppfører seg rimelig nasty mange av dem. Reker gatelangs med guttene og leker seg deilig, regelrett drittunger flere av dem. Har hørt flere av dem lyve til foreldrene når de snakker i tlf om hvor de er (hos den eller den, ser film etc), tror dagens foreldre er drit naive. Anonymkode: dd01a...98a 4
Gjest ana0603 Skrevet 27. oktober 2019 #15 Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Spørsmålet er om han er i nærheten eller om han skal ut i byen... kl 23 hadde vært helt okay for meg om det er snakk om å være et eller annet sted i nabolaget, men om det er snakk om å ta bussen eller banen, da kan det dessverre ikke bli lengre enn kl 21. Endret 27. oktober 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #16 Skrevet 27. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er viktig å ha innetid, fordi det er så mye galt 15-åringer kan rote seg opp i, og de trenger en viss mengde søvn når de går på skole. Jeg ville sagt 23 på hverdager og 01 i helger. Og så ville jeg selv hentet ungen min i helgene. Anonymkode: f1a2e...812 23 på skoledager? En 15 åring?! Anonymkode: 7155e...d07 4
Måbarefåsiat... Skrevet 27. oktober 2019 #17 Skrevet 27. oktober 2019 19 hours ago, AnonymBruker said: 15 åringen min får styre seg selv 😊 la dei ha det gøy så lenge dei er unge 😊 Anonymkode: 06033...aef Kødder du?! Jeg vet ikke hvor du bor, men nei, bare nei. 15-åringer på selvstyr fører ikke noe godt med seg. 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #18 Skrevet 27. oktober 2019 21.30 ukedager, 23 helg, om det ikke er avtalt noe annet /noe spesielt. Da vet vi gjerne at han er hos en venn eller at de holder på med noe spesielt. Dette ble vi enig om på et foreldremøte i høst, og de fleste følger disse reglene. Blir kanskje anderledes når de begynner på vgs, men jeg synes det er viktig å være på. Kan man utsette debuten for fest O. L så lenge som mulig er det bra. Han driver med langrenn, så jeg synes søvn er viktig når han trener så mye. Anonymkode: 8a1f0...faf 3
tirben Skrevet 27. oktober 2019 #19 Skrevet 27. oktober 2019 Er sjokkert over alle som mener her at 15 åringer skal være ute så lenge de vil, eller kl 23 på skoledager og fritt i helgene! Politiet strever med å holde orden, og klager på at foreldre ikke passer på barna sine. Jeg ville aldri latt mine 15 åringer passe seg selv. I ukedagene skal 15 åringen være i seng klokken 23. Strever nok med å komme seg opp om morgenen selv om h*n er i seng da. I helgen kan h*n være hos noen til midnatt, men da skal det være hos noen jeg kjenner. Og jeg holder meg edru så jeg kan hente. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #20 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg må si jeg er rimelig sjokkert når jeg leser hvor sent flere lar 15-åringene sine være ute. Vet dere egentlig hva de driver med? Hvem de er sammen med? Hva som kan skje dem? Å være den kule forelderen er fullstendig betydningsløst. Som en annen sa over her - det er de ungdommene som fikk styre på som de ville som havnet på skråplanet av de jeg vokste opp med. Tydelige regler og innetider basert på den enkelte ungdoms søvnbehov burde være en selvfølge. Det er så mange naive foreldre som ikke aner hva barna deres driver med, når du er 15 kan du lett havne i ekle situasjoner selv om du i utgangspunktet er ansvarlig. Mine må være hjemme til 21 på hverdager med mindre det er noe spesielt (en bursdag e.l og jeg kjenner foreldrene hvor de skal være samt at jeg henter). I helgene er utgangspunktet 22:30, men igjen er det spesielle ting kan vi avtale unntak så lenge jeg vet hvor de er og at jeg henter. Anonymkode: 1060f...75a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå