Gå til innhold

Julaften uten eksen, hva er lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir min og ungenes første jul uten eksen/pappaen. Dette er nok spesielt sårt for ungene våre, men kjenner at det blir vanskelig for meg også.
Vi har vært skilt i over 10 år, men for 3 år siden fant han en ny. For barnas skyld har vi feiret julaften sammen i alle år, men nå har han fått en ide om at han skal feire julaften med nydame og stebarn. Klart det er sårt å bli valgt vekk etter så lang tid...

Tenkte jeg skulle be han over 1. eller 2. Juledag, kanskje med overnatting (lang avstand, og muligens litt julevin), så kunne vi kose oss alle 4 utover kvelden. Er redd han tar mer avstand dersom jeg inviterer, men det hadde klart vært koselig for ungene. 

Dere andre skilte foreldre, hvordan gjør dere dette med jul?

Og dere som er voksne skilsmissebarn, hva tenker dere er best for dere?

Anonymkode: 29bf3...73d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er helt greit å feire hver for seg når man er skilt. Jeg skal også feire med eksen i år, som i fjor for ungene sin skyld, men jeg har ikke lyst til det og tenker at jeg bare må knipe tenna sammen og gjøre det for barnas skyld, men det er det siste jeg har lyst til og har sagt til eksen at det muligens blir siste gang i år. Greit at man skal strekke seg langt for barnas skyld, men man må ha det greit selv også, så jeg skjønner helt at barnefar vil feire med sin nye kjæreste og at det blir naturlig. 

Anonymkode: bad40...328

• Liker 15
Skrevet

Jeg syntes det er rart å feire jul med eksen. Det gir ungene en forventning om at dere har en slags relasjon.

Jeg syntes det beste er å ha barna annethvert år og feire med familie.

Veldig tolerant av kjæresten å gå med på at han feiret med eksen to år.

• Liker 26
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er helt greit å feire hver for seg når man er skilt. Jeg skal også feire med eksen i år, som i fjor for ungene sin skyld, men jeg har ikke lyst til det og tenker at jeg bare må knipe tenna sammen og gjøre det for barnas skyld, men det er det siste jeg har lyst til og har sagt til eksen at det muligens blir siste gang i år. Greit at man skal strekke seg langt for barnas skyld, men man må ha det greit selv også, så jeg skjønner helt at barnefar vil feire med sin nye kjæreste og at det blir naturlig. 

TS her

Takk for at du deler din erfaring og synspunkter 😊

Skrevet
11 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg syntes det er rart å feire jul med eksen. Det gir ungene en forventning om at dere har en slags relasjon.

Jeg syntes det beste er å ha barna annethvert år og feire med familie.

Veldig tolerant av kjæresten å gå med på at han feiret med eksen to år.

TS her

Det blir feil å si at kjæresten går med på dette, for min eks har vært motvillig siden han traff henne. Og jeg har nok presset hard på for å holde på tradisjoner. Yngste barn er 26 år, så det skaper nok ikke forventninger lengere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ingen skilte par som feirer jul med eksen. Unntaket er kanskje aller første julaften etter bruddet, der man biter tennene sammen.

Jeg tror du må tenke at dere har hatt en veldig spesiell "ordning" til nå, som uansett måtte ta slutt en gang. Du er nødt til å skape egne, nye tradisjoner, og det må barna også (de er vel strengt tatt ikke "barn" heller). 

Anonymkode: 309fb...0a9

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Det blir feil å si at kjæresten går med på dette, for min eks har vært motvillig siden han traff henne. Og jeg har nok presset hard på for å holde på tradisjoner. Yngste barn er 26 år, så det skaper nok ikke forventninger lengere.

Er yngste barnet ditt 26 år? Da er det hvertfall rart å feire med eksen. 

• Liker 46
Skrevet

Når "barna" nærmer seg 30 bør de være såpass modne i hodet at de forstår at mor og far er også individer med egne behov. Jeg var forresten skilsmissebarn selv og synes ærlig talt at denne type tilrettelegging i årevis etter blir helt tullete. 

Anonymkode: f48c6...5e4

• Liker 21
Skrevet

Men ærlig talt yngste er 26. Jeg tror nok at de voksne barna forstår at far vil feire med sin kjæreste. 

Anonymkode: 56a78...ae0

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor hadde det vært koselig for «ungene» hvis faren kom til deg? De kan da helt sikkert møte ham i jula, drikke vin med ham, overnatte hos ham, de kan invitere ham (og kjæresten om de ønsket det) til seg. Hvorfor/hva er hyggelig med at de er hos deg og at du er tilstede? 

Anonymkode: 608f7...d8c

• Liker 15
Skrevet

Jeg var 19 da foreldrene mine skilte seg, og forventet aldri at de skulle feire jul sammen. Jeg feirer stort sett med min mor. Pappa er ikke så opptatt av jul, og han og samboeren trives alene i julen. Vi pleier å treffes i romjula for å drikke vin. Vet du at dette er sårt for de voksne barna, eller er det noe du antar?

Anonymkode: 25b50...a89

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Hahaha, hæ? 😂 Er dette en tulletråd? 

Anonymkode: e2787...acf

• Liker 27
Skrevet

Uff, om dette ikke er tull så...

Med yngste på 26 år så er det vel på tide de voksne barna lager egne tradisjoner. Og, når eksen din er så tydelig som han er så lar man han få være i fred - dvs ikke inviter han til deg. Ønkser han å se barna så kan han invitere dem han.

Anonymkode: 92953...4a9

• Liker 6
Skrevet

Hvis dere har vært skilt i ti år, barna er voksne og mannen har fått ny kjæreste, tenker jeg nok at du må innse at dere går videre i livene hver for dere. Har begge lyst til å treffes i jula, kan dere jo selvsagt det, men du kan ikke skyve barna foran deg for å få det til om mannen ikke er spesielt ivrig på juletreff.

Anonymkode: 24a84...173

• Liker 8
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Det hadde vært helt uaktuelt for meg å ha en kjæreste som feiret jul med eksen. Hun har jo valgt det.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Hvorfor i alle dager presser du hardt for å feire jul med eksen? Move on!

Anonymkode: 68bbd...443

• Liker 11
Skrevet

Altså jeg feirer jul med eksen,pga barn og vi går greit overens ,men nå er nå mitt barn fremdeles ett barn og ikke ett voksent menneske på 26 år..Hadde absolutt ikke reagert at eksen da ville feiret med den han er med nå,ungene deres er jo voksne..

• Liker 2
Skrevet

Jeg feiret jul med eksen i 10 år. Ungene var veldig små da vi skilte lag. Ingen av oss hadde nye partnere. Han stelte lite til jul så han ble alltid invitert til meg. Når ny partner kom inn i bildet var det slutt med å feire jul sammen. 

Barn som er voksne velger selv hva de vil og hvor de vil. 

Du må gi slipp!

Anonymkode: 61828...e66

• Liker 1
Skrevet

Barna er voksne, da er det på tide å slutte med slike tradisjoner. Om barna vil feire med både deg og far så får barna deres invitere alle hjem til seg selv. Jeg og eksen har annenhver jul i samværsavtalen, men vårt barn er jo bare 6 år.

Anonymkode: 1576d...859

• Liker 3
Skrevet

Barna er voksne! Jeg forstår at det kan føles rart at ting endres, men akkurat her tror jeg det er på tide for å være helt ærlig...

Stebarna mine har feiret jul annethvert år hos mor og far siden de var i alderen 1-6..... Mor og far er absolutt på talefot, men de valgte å ikke feire jul sammen for å ikke måtte endre på det også.

Nå er stebarna 19-24 og er fortsatt annethvert år hos hver. Mor og stefar har annethvert år med hele gjengen (stefar har også barn) og annethvert år i fred og ro alene. De nyyyyter begge deler ;) Far og jeg har felles barn, så her er det "barn" uansett.... Stebarna spiser som regel middag hos den de ikke er med på julaften enten lille julaften eller 1.juledag, alt ettersom hva som passer.

Barna her har egentlig ikke syntes det har spilt noen rolle hvor de har vært, det har vært fin jul begge steder, med besteforeldre/stebesteforeldre og søsken i tillegg til foreldre/steforeldre. Vi spurte dem faktisk for et par år siden hva de syntes om opplegget som barn.... Men de hadde aldri sett på det som et problem noen av dem...

Når yngste til TS er 26 kan man ihvertfall snakke med "barnet" og forklare! ;) Mye mulig det er TS som synes dette er sårest, og det må hun få lov til.... Men nå er det på tide med en endring, et naturlig skille her!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...