Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis sykepleiestudiet kvalifiserer deg til logopedi, så hvorfor ikke bare forbedre karakterene dine? Istedenfor å sløse vekk tre (minst) nye år? Du kan jo ta opp to eksamener i halvåret.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Macillah skrev:

Hvis sykepleiestudiet kvalifiserer deg til logopedi, så hvorfor ikke bare forbedre karakterene dine? Istedenfor å sløse vekk tre (minst) nye år? Du kan jo ta opp to eksamener i halvåret.

Det går dessverre ikke! Jeg prøvde å gjøre det for noen år tilbake, fikk beskjed om at studiet var endret såpass mye at jeg da måtte gå hele på nytt.! Jeg tuller ikke, helt latterlig. Hadde det vært så enkelt så hadde jeg glatt gjort det i stedet.

Anonymkode: d8d35...fe4

Skrevet
På 26.10.2019 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sykepleier som ikke kom inn på master i logopedi pga snittet mitt dessverre ikke var høyt nok. Nå har jeg bestemt meg for å ta en ny bachelor/utdannelse, da jeg overhodet ikke trives som sykepleier og ikke vil gamble på om jeg kommer inn de neste årene (skal søke så klart, men vil ha en plan B). Logoped er drømmen min, av mange grunner. Skulle ønske jeg hadde tenkt på det før..!

Jeg har alltid har vært skoleflink, elsket skolen og den tiden, gode karakterer over gjennomsnittet fra vgs, men rotet meg dessverre inn i sykepleier-yrket og skal nå vekk derifra! Jeg har et snitt på litt over C fra sykepleien fordi jeg mistrivdes med fagene og var demotivert, gjorde en middelmådig innsats det første året, men fikk kun B’er deretter når jeg tok meg sammen. Presset meg dessverre gjennom utdannelsen.

Jeg har alltid vært sterkest i språkfag og typiske lesefag, men er samtidig flink praktisk og kreativ. Vil helst ta en bachelor som ikke krever all verden (må jobbe litt utenom), men som samtidig kan gi meg nye jobbmuligheter dersom jeg ikke skulle komme meg inn på logopedi-studiet til slutt likevel. Er UiB som er aktuelt studiested.

Det jeg selv vurderer er:

ergoterapi (synes det virker spennende og er litt i samme gaten som det jeg er kjent med, og tenker det kan være en nyttig bakgrunn å ha som logoped?)

sosialt arbeid (interessant utdannelse, men er det nyttig ifm logopedi?)

lærer-fem nye år..!! Og så to år til, det blir litt vel mye! Har jobbet endel som lærervikar og fått masse gode tilbakemeldinger på det. Jobben falt meg helt naturlig. Men jobben er krevende, om jeg ikke skulle kommet inn på logopedi til slutt..

Barnehagelærer er ikke aktuelt, da jeg ikke orker eller interesserer meg for å jobbe med små barn (har barn selv.)

Ellers vet jeg at det finnes diverse bachelorgrader som kvalifiserer til logopedi, men så var det det med jobb da, om jeg ikke skulle komme inn på logopedi.

Tar gjerne i mot tips og erfaringer fra dere som er logopeder (og andre som har kunnskap)!

Kjente jeg ble glad av å skrive dette en lørdagskveld!😀

Barnehagelærer bachelor er nok den letteste måten å få denne masteren på. Er selv barnehagelærer i bunn og det var en easy peasy utdannelse for å si det rett ut. Du trenger overhodet ikke å jobbe med barn som logoped bare fordi du har den bacheloren. Av de jeg gikk i klasse med på logopedien så har folk spredt seg rundt omkring overalt - privat praksis, sykehus, PPT, kommunelogoped i barnehage, you name it. Selv om du ikke liker å jobbe med små barn og helst ikke vil ta bachelor som barnehagelærer kan det være en mer gjennomførbar vei ut til jobben du ønsker. Det er jo bare snakk om tre år med noen uker praksis, vipps så er du ferdig med det. 

Anonymkode: 96e88...be4

• Liker 1
Skrevet

Av de jeg gikk i klasse med på logopedien og som var barnehagelærer i bunn*, mente jeg. 

Anonymkode: 96e88...be4

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke! Jeg prøvde å gjøre det for noen år tilbake, fikk beskjed om at studiet var endret såpass mye at jeg da måtte gå hele på nytt.! Jeg tuller ikke, helt latterlig. Hadde det vært så enkelt så hadde jeg glatt gjort det i stedet.

Oida... ja, da skjønner jeg hvorfor du heller vil ta en annen bachelor. Anbefaler barnehagelærer, evt bachelor i pedagogikk om du ikke orker praksis. 

• 2 uker senere...
Skrevet
På 27.10.2019 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Ts her, det står på UiB sine sider at en bachelor i lingvistikk/fonetikk kvalifiserer til master i logopedi. Men jeg finner jo ikke en slik bachelor? Er det bachelor i språkvitenskap de mener? Eller kan jeg ta en bachelor i engelsk eller norsk f eks?  

Pedagogikk høres drepende kjedelig ut, altså å måtte kun studere det i tre år 🙄 bachelor i engelsk virker derimot utrolig interessant (elsker å snakke engelsk, britisk kultur/historie osv). Norsk og forsåvidt.

Spes ped virker og til dels interessant.

Lingvistikk fantes på NTNU før men ikke nå. Du kan f.eks. studere bachelor språkvitskap ved UiB (som er det samme som lingvistikk) eller bachelor i lingvistikk ved UiO. 

Anonymkode: 59afa...05d

Skrevet

Hei.

Litt utenom emnet, men svare likevel :) jeg er utdannet sosionom men har jobbet i barnehager, har også arbeidet med logopeder og det har vært givende! Husker de reise rundt med språkkofferter og innholdet hadde de gjerne laget selv, f,eks heklet ulike hjelpemidler til eventyr. De gjør så mye bra for barn som sliter med språk, og jeg hart lært mye av dem. Har selv lagt språkbøker mens jeg ventet på logooed.

3 år går veldig fort, og jeg personlig mener barnehagelærer i bunn er det beste utgangspunkt, mange som går videre fra en bachelor der til master, jobber en godt hele veien så skal jo det være en grei sak å få gode karakterer og.

Jeg begynner på barnehagelærer HVL 2020, gi en lyd hvis du skal starte, hadde jo vært kjekt med ev voksen å studere/samarbeide med. :) 

Anonymkode: 7c428...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...