AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #21 Skrevet 27. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Deg om det. Jeg har en ganske rolig og avslappet jobb som logoped i PPT. Når jeg ser hvordan pp-rådgivere og lærere stresser priser jeg meg lykkelig fir å være logoped. Anonymkode: f944b...6af Jeg er logoped, men jobber ikke i PPT eller med barn, men kjenner logopeder i PPT, hvor alle sier at hverdagen er stressende og hvor de ofte ikke har tid til pause. Fint at det ikke gjelder alle. Anonymkode: d17b0...99a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #22 Skrevet 27. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør logopeder idag, egentlig? Sitter på ræva og drikker kaffe hele dagen? Virker nesten sånn siden 90% av alle under 25 skal på skjino med skjæresten som de har skjent i en uke og fått et skjede av på skjøkkenet før de la skjyllingen i skjøleskapet. Anonymkode: edcec...1f9 Jeg jobber på sykehus og har stort sett en travel hverdag. Der er det faste morgenmøter med nevrologer, det er pasientbehandling, calling fra intensivavdelingene for å sjekke svelgefunksjon til pasienter som har forsøkt å ta sitt eget liv, eller trafikkulykker, fallulykker, vurdering av slagpasienter, journalskriving, møter og samtaler med pårørende, internundervisninger, oppfølging og veiledning av studenter, oppdatering på litteratur/forskning, innføring av nye prosedyrer osv. En travel hverdag, og ofte uten tid til en skikkelig lunsj. Anonymkode: d17b0...99a 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #23 Skrevet 27. oktober 2019 Hvorfor gjør ikke logopedene noe med fjortiser som ikke gidder/klarer å snakke rent? 90% uttaler jo kj-lyden feil. Anonymkode: edcec...1f9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #24 Skrevet 27. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør ikke logopedene noe med fjortiser som ikke gidder/klarer å snakke rent? 90% uttaler jo kj-lyden feil. Anonymkode: edcec...1f9 Fordi de ikke er henvist til logoped. Jeg vet ikke med deg, men jeg jobber ikke gratis. Lingvister mener at kj-lyden er på vei ut av det norske språket. https://www.nrk.no/kultur/sprakforsker-om-skj_kj-lyden_-kan-ende-med-at-vi-bare-sier-_s_-1.14297342 Anonymkode: d17b0...99a 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #25 Skrevet 27. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør ikke logopedene noe med fjortiser som ikke gidder/klarer å snakke rent? 90% uttaler jo kj-lyden feil. Anonymkode: edcec...1f9 Fordi det er en naturlig språkendring, ikke en uttalevanske. Vi logopeder har langt viktigere ting å jobbe med enn en språkendring som noen ikke klarer å akseptere. Anonymkode: 59afa...05d 7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #26 Skrevet 27. oktober 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Deg om det. Jeg har en ganske rolig og avslappet jobb som logoped i PPT. Når jeg ser hvordan pp-rådgivere og lærere stresser priser jeg meg lykkelig fir å være logoped. Anonymkode: f944b...6af Kan jeg spørre hvilken kommune du jobber i? 😊 Drømmer om å jobbe i PPT selv. Anonymkode: 96e88...be4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #27 Skrevet 27. oktober 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør logopeder idag, egentlig? Sitter på ræva og drikker kaffe hele dagen? Virker nesten sånn siden 90% av alle under 25 skal på skjino med skjæresten som de har skjent i en uke og fått et skjede av på skjøkkenet før de la skjyllingen i skjøleskapet. Anonymkode: edcec...1f9 Logopeder kan vel ikje motvirke språkets naturlige utvikling? Hvis vi skulle ha ansvaret for det, så burde det vært fler av oss. å ikke få til /kj/ lyden er for øvrig ikke henvisningsgrunn til logoped. Anonymkode: f944b...6af 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #28 Skrevet 27. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilken kommune du jobber i? 😊 Drømmer om å jobbe i PPT selv. Anonymkode: 96e88...be4 Nei, det vil jeg dessverre ikke si. Det er Som regel ikke mange logopeder per kommune i Norge, så det blir lett gjenkjennelig. Elsker jobben min, og har nok å gjøre, men at det er en «stressende jobb» vil jeg ikke si. Det er en grunn til at så mange lærere som er lei av stresset, videreutdanner seg til logoped. Anonymkode: f944b...6af
Honningmor Skrevet 27. oktober 2019 #29 Skrevet 27. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør ikke logopedene noe med fjortiser som ikke gidder/klarer å snakke rent? 90% uttaler jo kj-lyden feil. Anonymkode: edcec...1f9 Det er jo en språkendring og ikke en artikulatorisk/fonologisk vanske.. Ungene klarer da helt fint å uttale kj- lyden, men velger å ikke gjøre det. Det er forresten lite kaffedrikking. Jobber privat, og har knapt tid til å kaste i meg et knekkebrød mellom pasienter. Hvis jeg ikke er på sykehuset for å kartlegge eventuelle språk/svelgevansker hos slagpasienter så sitter jeg på kontoret og jobber med pasienter som har parkinson, MS, ALS, afasi etc etc.. Gjennomfører kartlegging/behandling, skriver rapporter, lager treningsopplegg osv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #30 Skrevet 27. oktober 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det vil jeg dessverre ikke si. Det er Som regel ikke mange logopeder per kommune i Norge, så det blir lett gjenkjennelig. Elsker jobben min, og har nok å gjøre, men at det er en «stressende jobb» vil jeg ikke si. Det er en grunn til at så mange lærere som er lei av stresset, videreutdanner seg til logoped. Anonymkode: f944b...6af Men kan du si hvilken landsdel det er da? Anonymkode: 96e88...be4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #31 Skrevet 27. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan du si hvilken landsdel det er da? Anonymkode: 96e88...be4 Østlandet. Anonymkode: f944b...6af 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #32 Skrevet 27. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Østlandet. Anonymkode: f944b...6af Takk for svar 😊 kan jeg bare spørre om én ting til - jobber du i en liten kommune? Anonymkode: 96e88...be4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #33 Skrevet 27. oktober 2019 Ts her, det står på UiB sine sider at en bachelor i lingvistikk/fonetikk kvalifiserer til master i logopedi. Men jeg finner jo ikke en slik bachelor? Er det bachelor i språkvitenskap de mener? Eller kan jeg ta en bachelor i engelsk eller norsk f eks? Pedagogikk høres drepende kjedelig ut, altså å måtte kun studere det i tre år 🙄 bachelor i engelsk virker derimot utrolig interessant (elsker å snakke engelsk, britisk kultur/historie osv). Norsk og forsåvidt. Spes ped virker og til dels interessant. Anonymkode: d8d35...fe4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #34 Skrevet 27. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, det står på UiB sine sider at en bachelor i lingvistikk/fonetikk kvalifiserer til master i logopedi. Men jeg finner jo ikke en slik bachelor? Er det bachelor i språkvitenskap de mener? Eller kan jeg ta en bachelor i engelsk eller norsk f eks? Pedagogikk høres drepende kjedelig ut, altså å måtte kun studere det i tre år 🙄 bachelor i engelsk virker derimot utrolig interessant (elsker å snakke engelsk, britisk kultur/historie osv). Norsk og forsåvidt. Spes ped virker og til dels interessant. Anonymkode: d8d35...fe4 Hvis målet er å komme inn på logopedi, kan bachelor i generell pedagogikk være smart. Forholdsvis greit å få gode karakterer, dersom du har god studieteknikk og god formuleringsevne!👍🏻 Ikke like smart dersom du stopper etter bachelor.... Anonymkode: 98d8c...014 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #35 Skrevet 27. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis målet er å komme inn på logopedi, kan bachelor i generell pedagogikk være smart. Forholdsvis greit å få gode karakterer, dersom du har god studieteknikk og god formuleringsevne!👍🏻 Ikke like smart dersom du stopper etter bachelor.... Anonymkode: 98d8c...014 Skriver under på denne. Jeg tar en bachelor i pedagogikk ved et annet universitet, og jeg geniut elsker emnene. Satser på å gå videre på master i spes ped. Anonymkode: 922f6...d51
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #36 Skrevet 28. oktober 2019 På 27.10.2019 den 0.47, AnonymBruker skrev: Nå har jeg sjekket disse studiestedene, men det er en god del samlinger per semester. Begge steder. Hadde det kun vært en-to uker så kunne det gått. Men er snakk om minst tre uker per semester og det tviler jeg på om går.. Må høre litt med mannen om dette. Er jo ikke garantert at jeg kommer inn noen av disse stedene heller.. Skjønner at det virker litt voldsomt å ta en helt nye bachelor, men er redd karakterene fra min miserable utdanning trekker det ned. Og det er så frustrerende for det er virkelig ikke meg og min kompetanse, eller interesse det reflekterer. Men ja jeg skal definitivt sjekke opp i det. Ellers vurderer jeg sterkt ergoterapi. Kjenner en som tok det, og hun sa det var ikke vanskelig. Så burde være greit å få gode karakterer, samtidig som en helt ny utdannelse (som jeg og faktisk interesserer meg for). Kunne gjerne tatt en bachelor innen språk, men er redd for det med jobb, om jeg ikke skulle komme inn på masteren.. men mulig jeg kompliserer dette for mye. Anonymkode: d8d35...fe4 Jeg er forundret over at du heller har velger deg på en treårig bachelorutdannelse enn å prøve å få til tre uker pr. semester borte for å få en master i det du ønsker deg..? Du virker veldig låst. Seks uker på et helt skoleår er virkelig ikke mye. Du kan samtidig jobbe som sykepleier og tjene penger. Mens en ergoterapi-utfannelse vil sannsynligvis kreve mer av deg økonomisk. Hvorfor..?! Anonymkode: 2b949...919 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #37 Skrevet 28. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forundret over at du heller har velger deg på en treårig bachelorutdannelse enn å prøve å få til tre uker pr. semester borte for å få en master i det du ønsker deg..? Du virker veldig låst. Seks uker på et helt skoleår er virkelig ikke mye. Du kan samtidig jobbe som sykepleier og tjene penger. Mens en ergoterapi-utfannelse vil sannsynligvis kreve mer av deg økonomisk. Hvorfor..?! Anonymkode: 2b949...919 Jeg skjønner forundringen, går noen runder med meg selv ang det. Hovedgrunnen er at jeg innbiller meg at det er bedre å ta master der jeg bor og skal jobbe, mtp å få kontakter, nettverk når jeg skal ut i jobb? Er jo en viss praksis ved masteren på UiB og. Og jobbene vokser vel ikke på trær. Og så føler jeg at jeg trenger noe mer enn bare sykepleien som bakgrunn når jeg begynner på master. Er så lei av sykepleie og hadde vært forfriskende med noe annet faglig som mer reflekterer mine faglige interesser. Men ser jo at det blir en lang vei med en ny bachelor. Det føles som en veldig brå overgang å gå rett på en faglig krevende master i logopedi nå, jeg føler meg faglig uforberedt. Om det gir noe mening? Har rett og slett litt dårlig selvtillit faglig for tiden. Så ja jeg er nok litt låst i den tankegangen, men kanskje feil å tenke sånn?! Har forresten gått bort fra ergoterapi, det blir for mye og for låst. Tenker litt på pedagogikk likevel, da kan jeg nok lese endel på egenhånd, og tror jeg vil mestre det bra. Ofte er det fag jeg tror er kjedelige som jeg ender opp med å like, og motsatt. Så kan jeg vel bruke noen fag fra sykepleien i pedagogikkbacheloren (de beste karakterene), og fag jeg har fra UiB tidligere. Så blir kanskje bare en til to år i stedet, hvis jeg er effektiv.. Anonymkode: d8d35...fe4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #38 Skrevet 28. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner forundringen, går noen runder med meg selv ang det. Hovedgrunnen er at jeg innbiller meg at det er bedre å ta master der jeg bor og skal jobbe, mtp å få kontakter, nettverk når jeg skal ut i jobb? Er jo en viss praksis ved masteren på UiB og. Og jobbene vokser vel ikke på trær. Og så føler jeg at jeg trenger noe mer enn bare sykepleien som bakgrunn når jeg begynner på master. Er så lei av sykepleie og hadde vært forfriskende med noe annet faglig som mer reflekterer mine faglige interesser. Men ser jo at det blir en lang vei med en ny bachelor. Det føles som en veldig brå overgang å gå rett på en faglig krevende master i logopedi nå, jeg føler meg faglig uforberedt. Om det gir noe mening? Har rett og slett litt dårlig selvtillit faglig for tiden. Så ja jeg er nok litt låst i den tankegangen, men kanskje feil å tenke sånn?! Har forresten gått bort fra ergoterapi, det blir for mye og for låst. Tenker litt på pedagogikk likevel, da kan jeg nok lese endel på egenhånd, og tror jeg vil mestre det bra. Ofte er det fag jeg tror er kjedelige som jeg ender opp med å like, og motsatt. Så kan jeg vel bruke noen fag fra sykepleien i pedagogikkbacheloren (de beste karakterene), og fag jeg har fra UiB tidligere. Så blir kanskje bare en til to år i stedet, hvis jeg er effektiv.. Anonymkode: d8d35...fe4 Risikabel strategi, når det er så vanskelig å få jobb med bachelor i pedagogikk? Hva gjør du hvis du ikke kommer inn på master? Anonymkode: 369e8...801
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #39 Skrevet 28. oktober 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Risikabel strategi, når det er så vanskelig å få jobb med bachelor i pedagogikk? Hva gjør du hvis du ikke kommer inn på master? Anonymkode: 369e8...801 Jeg vet det.! Men jeg spør meg selv, vil jeg virkelig være attraktiv som logoped med sykepleiefaglig bakgrunn? Jeg tviler sånn på det, føler jeg mangler ekstremt mye pedagogisk erfaring, og tenker at arbeidsgivere helst vil ha lærere, bhg lærere osv med logopedutdannelse. Anonymkode: d8d35...fe4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #40 Skrevet 28. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det.! Men jeg spør meg selv, vil jeg virkelig være attraktiv som logoped med sykepleiefaglig bakgrunn? Jeg tviler sånn på det, føler jeg mangler ekstremt mye pedagogisk erfaring, og tenker at arbeidsgivere helst vil ha lærere, bhg lærere osv med logopedutdannelse. Anonymkode: d8d35...fe4 Det kommer an på hvor du vil jobbe. Jeg har helsefaglig bakgrunn og jobber på sykehus og rehabavdeling. Pedagogisk bakgrunn er det fint lite av. Dersom du tenker å jobbe med voksne, i sykehus, rehabiliteringssenteret eller privat, så vil en helsefaglig bakgrunn være fint. Anonymkode: d17b0...99a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå