Gå til innhold

Ekstremt rotete ung mann, hva fungerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 19-åring boende her, og han går meg mer og mer på nervene med rotet sitt. Det er ikke normalt ungdomsrot, det er helt ekstremt. Jeg snakker av erfaring, for han er ikke eneste «barnet» i huset, men en av hele 6 stykker.

Har prøvd ALT, og nå har jeg bare lyst til å kaste han ut av huset. 

Hva gjør jeg, noen tips???

Den unge mannen er eller grei, snill og hjelpsom. Har mange venner, alltid blid, og godt likt av de fleste, bare så ufattelig rotete av seg.

Anonymkode: 8c6d8...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ekstremt snakker vi?

Anonymkode: 46dc0...dd4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ekstremt snakker vi?

Det flyter en salig blanding av klær, søppel, matrester, brukt snus, bestikk, glass, fat, skåler, verktøy, skolesaker, busskort, tomflasker, brukte tyggiser, tomme deoer, dopapir, vaskekluter, sekker, treningstøy, sure sokker, utslitte klær utover på rommet hans. Ikke bare på gulvet, men i kaos-skuffer, under senga, i nattbordet, utenfor døra og på badet han bruker. Har ikke sett gulvet på over ett år (da måtte jeg vaske og rydde, for det luktet jævlig der...4 dagers arbeid)

Det virker som om han ønsker å få det bedre til, men fikser det ikke...

Skrevet

Først hjelper du ham med å rydde en gang til (han må selvfølgelig være med), og så innfører du rutine på at det skal følges opp minst en gang i uken. Hjelp ham og med bra systemer på ting, og krev at han kommer med fat, søppel og skittentøy 3 ganger i uken mellom hovedrydding. 

Han har blitt vant til rot, nå må han avvennes med det, men da må du følge tett opp til det sitter. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Trolltunge skrev:

Først hjelper du ham med å rydde en gang til (han må selvfølgelig være med), og så innfører du rutine på at det skal følges opp minst en gang i uken. Hjelp ham og med bra systemer på ting, og krev at han kommer med fat, søppel og skittentøy 3 ganger i uken mellom hovedrydding. 

Han har blitt vant til rot, nå må han avvennes med det, men da må du følge tett opp til det sitter. 

Har prøvd...også liknende det du beskriver. I tillegg har jeg prøvd romservice daglig, sitter på rommet mens han ryddet, ryddet sammen med han, belønning, straff, betale søsken for å rydde, bedt faren ta en prat med han, involvert bestemor, skittentøyskurv på rommet, søppelboks på rommet, tatt ut alt han ikke trenger, latt han bruke andre deler av huset til sine ting. 

Ingenting nytter 🤔

Det som fungerte best var romservice en gan om dag, men jeg har ikke helse til det langere...

Skrevet

Høres ut som en hoarder. Har han en tvangslidelse eller andre psykiske lidelser? 

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som han har noen problemer. Seriøst – jeg baserer dette på listen over hva du allerede har forsøkt. Det er jo ikke normalt slik han holder på. Omtrent som en hoarder? Slike tv-programmer man ser fra USA.

Kanskje ta en prat med fastlegen? Eller helsesykepleier?

Hva sier han selv da?

Ev. må han flytte ut, men du risikerer at han blir kastet ut av leieleilighet/studentbolig/kollektiv hvis han fortsetter slik.

Anonymkode: c6858...278

• Liker 2
Skrevet

Kast eller sett bort på loftet alt han ikke må ha, la han få beholde kun så mye som han klarer å holde orden på. Så får han tilbake litt og litt når han viser han får det til over tid.

Om nødvendig, start med seng, 5 truser/sokker, 3 bukser og 3 gensere. Det burde være overkommelig å holde orden på.

Anonymkode: 27d04...7c3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en sønn som også er sånn, han er yngre da. Han hverken ser eller bryr seg om rot, søppel, mat, oppvask, klær, skolebøker eller noe annet slenger rundt på rommet. Det er et hel*** mas å få han til å rydde. Vi har også prøvd alt og ingenting fungerer. Han blir fryktelig stresset av å rydde, fordi han ikke vet hvor han skal starte. Så jeg må sitte inne hos han og si at "nå rydder du klærne" "nå rydder du søpla" osv. Men, det er fortsatt en kamp å komme dit. Han er helt ekstremt uorganisert, glemsk og rotete. 

Jeg har fjernet veldig mye fra rommet hans. Men det er klær, søppel, matrester og oppvask som er det største problemet. 

Jeg har dessverre ingen råd, men skal følge med for kanskje noen andre har.

Anonymkode: 1cb69...d45

Skrevet

Ny regel om at det ikke er lov å spise på soverom? Løser problemet med oppvask strødd iallefall.

Anonymkode: 27d04...7c3

• Liker 4
Skrevet

Adhd?

Anonymkode: 000c1...d89

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

betale søsken for å rydde,

?!:nei:    Han lærer ingenting av det. Men jeg ville snakket ordentlig med ham. Jeg hadde et søsken som var slik. Det var depresjon. Man kan virker blid og holder fasaden likevel. Ta en alvorlig samtale og spør hvordan han egentlig har det.  Ellers var eksen min slik og han hadde ADD. Altså ikke hyperaktiv men totalt ustrukturert i hodet og greide ikke fullføre noe. Hjelp gutten din og lag systemer. Og skittentøyskurv, bruker han den ikke?.Sett opp knagger han kan henge halvskittent tøy på.

Fortell at de fleste jenter på hans alder synes det er guffent med et så uhygenisk rom og at en fremtidig kjæreste kommer til å snu i døren. Og at lukt på et rom setter seg i hans klær, og han lukter. 

Anonymkode: f5342...d47

• Liker 1
Skrevet

da jeg var 16 var jeg sammen med en på 18, han hadde bodde hjemme og hadde det helt jævlig på rommet sitt så jeg ryddet og sånt der. Tallerkner og glass stod i flere uker, bananskal lå til de var så små at de nesten var jord. Det var sølvkre under sengen hans fordi han skjøv våte håndkler etter dusj bare under sengen. Han ryddet ikke i det heletatt. Pølser og kjøttmat lå å ble fordervet, juice ble til grønt mugg osv osv.. Han fikk astma da imens vi var sammen... må ha hatt noe med alt det støvet og helvette han sov oppi. Men da skjerpet han seg da, når astmaen kom. Han holdt faktisk på å dø av det første astma anfallet, og måtte legges inn på sykehus. Du kan jo skremme litt med sånne ting, det er jo reelt at det er helseskadelig å leve oppi sånn møkk. 

Anonymkode: 38d4c...e85

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt, det er noen som ikke "ser" eller bryr seg om rot og skitt, det er medfødte personlighetstrekk. Men det går jo ikke sammen med andre. Her er hva du gjør: en dag han ikke er der så lemper du ALT i søppelsekker og bærer det ut i garasjen eller ned i kjelleren eller noe. La kun møbler stå igjen. Så får han gå gjennom å sortere, kaste, bestemme hva han skal beholde og ta det med selv opp på rommet sitt igjen. 

Anonymkode: 79b10...168

Skrevet

TS her

Har lest gjennom tråden, og her var mange gode råd 😊

Det virker som om han VIL holde orden, men fikser det ikke. Har vært inne på tanken om ADD, og vi har snakket om utredning, men han er ikke helt der enda....kanskje senere, sier han. Det er mye med han som kan peke i den retning.

Noen med ADD her? Hvilke strategier fungerer for deg på dette området?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Har lest gjennom tråden, og her var mange gode råd 😊

Det virker som om han VIL holde orden, men fikser det ikke. Har vært inne på tanken om ADD, og vi har snakket om utredning, men han er ikke helt der enda....kanskje senere, sier han. Det er mye med han som kan peke i den retning.

Noen med ADD her? Hvilke strategier fungerer for deg på dette området?

Da synes jeg du skal be han om å ta ansvaret for sitt eget liv og sin egen framtid, og komme seg til utredning. NÅ! Hvem orker å være samboer med en som er så ekstremt rotete? 

Anonymkode: 000c1...d89

• Liker 1
Skrevet

Hvis han skal få lov å bo hjemme må han bidra. Du kan evt sette opp en tid for han, hver dag feks mellom kl 17-17.30 har han ryddetid på rommet. Sørg for at han har nok oppbevaringsmuligheter på rommet. Lær han om kaos i hodet og kaos rundt han. Og minn han på hvor deilig det er med et ryddig og strukturert rom.

Skrevet

Guttungen min var sånn - til han flyttet ut. Nå hater han rot 

Anonymkode: cd5bc...6ca

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

?!:nei:    Han lærer ingenting av det. Men jeg ville snakket ordentlig med ham. Jeg hadde et søsken som var slik. Det var depresjon. Man kan virker blid og holder fasaden likevel. Ta en alvorlig samtale og spør hvordan han egentlig har det.  Ellers var eksen min slik og han hadde ADD. Altså ikke hyperaktiv men totalt ustrukturert i hodet og greide ikke fullføre noe. Hjelp gutten din og lag systemer. Og skittentøyskurv, bruker han den ikke?.Sett opp knagger han kan henge halvskittent tøy på.

Fortell at de fleste jenter på hans alder synes det er guffent med et så uhygenisk rom og at en fremtidig kjæreste kommer til å snu i døren. Og at lukt på et rom setter seg i hans klær, og han lukter. 

Anonymkode: f5342...d47

Enig i dette. Jeg har et stebarn som sliter veldig (depresjon m.mog det ser slik ut på vedkommendes rom. Fullstendig bombet. I min øvrige familie er det mye ADD og til tider mye rot fordi folk ikke klarer å ta tak i ting og alt hoper seg opp. 
Ts Jeg ville foreslått at du hjelper ham med å sette opp en liste over hva som må gjøres hver dag/ukentlig. Ofte vil ting føles mer overkommelig når de blir stykket opp litt, men hvis han har ADD kan det hende han trenger hjelp til akkurat det. 

Anonymkode: 71ace...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...