Gjest Gjest nå Skrevet 24. mai 2005 #1 Del Skrevet 24. mai 2005 Begynner å få inntrykk av at min svoger er blitt alkoholiker. Han har alltid drukket mye på fester, og har alltid vært den som havner dritings i en krok når festen nærmer seg slutten. Da kan det ha gått ned en hel flaske sprit, og gjerne noen pils også. I senere tid virker det som om han drikker oftere enn før, og fremdeles ganske mye. Han skulle f.eks. på en "blind date" her om dagen, og da hadde han drukket en hel flaske cognac før han dro for å møte henne. Vi andre hadde blitt bevistløse av samme mengde, mens han er litt beruset. Han er ikke store fyren heller. Han er knapt 40 år, ca. 180 høy og han er tynn som en flis. Begriper ikke at den tynne kroppen hans orker å ta inn så mye. Er han blitt alkoholiker? Hvor går egentlig den grensen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2005 #2 Del Skrevet 24. mai 2005 Det er vanskelig å si... Mulig Blåkors eller noe har noen standardisterte maler på når man er det, men jeg tror det er ganske individuellt da... En fra bedehusmiljøet mener ikke nødvendigvis det samme som en unggutt fra Bærum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest schnuppi Skrevet 24. mai 2005 #3 Del Skrevet 24. mai 2005 I tillegg til at alkoholinntak over en viss mengde og frekvens selvsagt ikke er bra for den som drikker, tror jeg det har noe for seg å tenke på i hvilken grad vedkommendes alkoholbruk er nagativt/skadelig for omgivelsene. Om en familiefar/mor drikker en flaske vin om dagen går jo det utover unger og ektefelle; om en enslig mann drikker samme mengde gjør det kanskje ikke så mye. Det er kanskje bedre å snakke om "alkoholproblem" enn alkoholisme i denne sammenhengen? Og om det er et problem må omgivelsene, de som berøres av alkoholforbruket, få lov å være med på å avgjøre, synes jeg. Derfor kan det være vanskelig å si om svogeren din er alkoholiker - selv om det langtfra er normalt at man drikker (så mye) alkohol før man beveger seg ut i sosiale sammenhenger; eller at man i en alder av 40 aldri klarer/prøver å begrense alkoholinntaket sitt. Jeg ville nok, om han var i min familie, påstått at han har problemer med alkoholbruken sin. Og kanskje han drikker ofte også? Hvordan man reagerer på alkohol har vel også noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin S Skrevet 24. mai 2005 #4 Del Skrevet 24. mai 2005 Men drikker han utenom festlige anledninger da? Drikker han midt i uka osv? (Så klart da ikke bare en pils en kveld, men er han full også andre dager?) Jeg ville ikke kalle en person som blir drita på fest og drikker mer enn andre en alkoholiker. Da drikker de også ellers. Og alkoholen har overtaket. Men problemer med alkohol kan det jo hende han har? Om ikke alkoholiker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 24. mai 2005 #5 Del Skrevet 24. mai 2005 En er regnet som avhengig av alkohol når en drikker mer enn 6 enheter i snitt om dagen. En enhet er 12 gram ren alkohol.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin S Skrevet 24. mai 2005 #6 Del Skrevet 24. mai 2005 En er regnet som avhengig av alkohol når en drikker mer enn 6 enheter i snitt om dagen. En enhet er 12 gram ren alkohol.. Men en kan da være alkoholiker uten å følge akkurat det der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 24. mai 2005 #7 Del Skrevet 24. mai 2005 jojo det kan man sikkert. Men det var det som jeg leste i ei bok i går.. (Leser om alkohol/rus og det's påvikning på fosterliv og familieliv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 24. mai 2005 #8 Del Skrevet 24. mai 2005 Det er forøverig ikke anbefalt for menn å drikke mer enn 21 enheter i uken. (14 for kvinner) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizzi Skrevet 24. mai 2005 #9 Del Skrevet 24. mai 2005 Selv om han drikker mye ved festlige anledninger trenger han da ikke være alkoholiker. Noen tåler mye og andre tåler lite - slik er det faktisk. Er forøvrig enig i det som ble sagt over her at det er forskjell på et alkoholproblem og det å være alkoholiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2005 #10 Del Skrevet 24. mai 2005 En er regnet som avhengig av alkohol når en drikker mer enn 6 enheter i snitt om dagen. En enhet er 12 gram ren alkohol.. Så jeg kan med god samvittighet bøtte nedpå 4 øl daglig uten å bli kalt alkis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer nå Skrevet 24. mai 2005 #11 Del Skrevet 24. mai 2005 12 gram ren alkohol, hvor mye tilsvarer det i øl eller rødvin? ..og hvor mye er en enhet? Et glass vin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 24. mai 2005 #12 Del Skrevet 24. mai 2005 En enhet er så mye drikke det trengs til å dekke 12 g ren alkohol. Altså så er en enhet øl og en enhet vin to forskjellige størrelser. En enhet vin er da mindre dl enn en enhet øl. Hvordan en regner om alkoholen fra gram vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest schnuppi Skrevet 24. mai 2005 #13 Del Skrevet 24. mai 2005 http://www.bt.no/forbruker/helse/article162234 nederst står det str på alkoholenheter. (Google er en fin ting:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en gjest Skrevet 24. mai 2005 #14 Del Skrevet 24. mai 2005 Åh! Nå ble hele lange innlegget mitt borte. Legger inn kort oppsummering: Alkoholisme har ikke ren fasit angående enheter alkohol daglig (men ofte er det en god retningsmål). Du behøver ikke å være alkoholiker om en drikker hver dag. Det er ikke sagt at en ikke er alkoholiker om en ikke drikker hver dag(bare helg/fest etc). Det avhenger heller ikke hvor ødeleggende en er for omgivelsene, selv om det selvfølgelig er mer ødeleggende for omgivelsene om det er barn i bildet. Alkoholisme handler om hvor ødeleggende alkohol er for personen, og hvor mye alkoholen styrer livet ens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest schnuppi Skrevet 24. mai 2005 #15 Del Skrevet 24. mai 2005 Det avhenger heller ikke hvor ødeleggende en er for omgivelsene, selv om det selvfølgelig er mer ødeleggende for omgivelsene om det er barn i bildet. Alkoholisme handler om hvor ødeleggende alkohol er for personen, og hvor mye alkoholen styrer livet ens. (ikke for å ødelegge noens tråd her; innlegget mitt kan heller flyttes eller noe om noen ønsker det, men:) Alkoholisme i seg selv (som "sykdom") handler selvsagt mest om personen som drikker, om de fysiske, sosiale og psykiske begrensningene alkoholfiorbruket påfører vedkommende. Alkoholisme er helt klart en reell lidelse, med spesifikke kjennetegn som går utover det å ha et "alkoholproblem". Men det er hevet over fornuftig refleksjon å mene at et alkoholproblem ikke kan defineres på grunnlag av hva alkoholforbruket til en person gjør med omgivelsene. Hadde kjæresten min drukket tre øl hver dag når han kom hjem fra jobb mener jeg det hadde vært et alkoholproblem til stede, selv om vi ikke har barn. Fordi det ville gjort en del med hverdagen vår, og forholdet mellom oss (trenger vel ikke utdype). Enda verre ville det selvsagt vært om han drakk en halv kasse øl hver dag på ferie med våre hypotetiske barn, men om han var edru/hadde et kontrollert alkoholforbruk resten av året ville han ikke vært alkoholiker. Om han (hypotetisk, men ikke langt fra virkeligheten) drakk tre øl hver dag i en periode da han var singel student ville problemet vært MINDRE fordi det ikke gikk utover andre enn han selv, og han var kanskje fornøyd (!) med tingenes tilstand. Et alkoholproblem definert på denne måten er altså en slags målbar størrelse avhengig av "hele situasjonen", så jeg føler at den har noe for seg. (men sorry, kanskje du mente å skille mellom alkoholisme og alkoholproblem? Jeg er enig der, tror jeg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå