Gå til innhold

Ekstra betaling for å jobbe lenger enn oppsigelsesperioden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min og det har blitt antydet at arbeidsgiver ønsker å be meg jobbe et par måneder utover oppsigelsesperioden ettersom de har mye å gjøre og ingen som kan erstatte meg uten videre.

Jeg har ikke ny jobb, så dette er noe jeg trolig har mulighet til å gjøre, men tenker kanskje at det hadde vært på sin plass med en kompensasjon for å gjøre dette ettersom jeg helst ønsker å gå videre med mine andre planer og nødvendigvis setter disse på vent om jeg jobber lenger.

Noen som har vært i en lignende situasjon eller har noen tanker om dette? Vet ikke hva som er rimelig å forvente seg. Det er jo også mulig at arbeidsgiver kommer til å foreslå en gulrot uten at jeg tar det opp selv.

Anonymkode: 05984...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville satt meg ned å tenkt på hvilken gulrot du ville satt som minimum, og så foreslått noe som lå litt over.

Generelt, hvis noen kommer til deg med ett jobbtilbud, hent ut så mye du kan. 

Vanskelig å si hva, gitt det ikke er mye informasjon i innlegget, og det er noe man må balansere. Jeg får inntrykk at du ikke bare kan be om dobbel lønn 🙂 

Jeg fikk ett slikt tilbud litt tilbake, som jeg hentet mye på; i sommer var det noen som prøvde seg igjen som jeg bare sa nei til. Og jeg har stilt meg tilgjengelig for knapper og glansbilder bare fordi jeg likte jobben. (Det er en egenverdi å jobbe med mengder søte småjenter med tighte kropper , tettsittende klær og lav moral 🙂 )

Skrevet

Her må du sikte på et veldig høyt tall.

Jeg ble oppsagt i et firma pga nedbemanning, ble behandlet dårlig. Men så trengte de plutselig min kompetanse når jeg var ferdig. Tror du jeg sa til å jobbe litt lenger? NEI

Anonymkode: 1445f...290

Skrevet
4 minutter siden, Druid skrev:

Jeg ville satt meg ned å tenkt på hvilken gulrot du ville satt som minimum, og så foreslått noe som lå litt over.

Generelt, hvis noen kommer til deg med ett jobbtilbud, hent ut så mye du kan. 

Vanskelig å si hva, gitt det ikke er mye informasjon i innlegget, og det er noe man må balansere. Jeg får inntrykk at du ikke bare kan be om dobbel lønn 🙂 

Jeg fikk ett slikt tilbud litt tilbake, som jeg hentet mye på; i sommer var det noen som prøvde seg igjen som jeg bare sa nei til. Og jeg har stilt meg tilgjengelig for knapper og glansbilder bare fordi jeg likte jobben. (Det er en egenverdi å jobbe med mengder søte småjenter med tighte kropper , tettsittende klær og lav moral 🙂 )

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke vet hva som er normalt, men samtidig tenker at jeg ikke burde gjøre dette gratis. Jeg vet dog ikke hva som er rimelig eller ikke. Firmaet har veldig mye å gjøre og de kommer til å bli forsinket om jeg ikke jobber ekstra. Hvor viktig det er å opprettholde sine frister vet jeg dog ikke. Med andre ord - kanskje de heller blir forsinket enn å betale meg ekstra, men tenker jo at de har råd til å betale litt for å opprettholde sine frister.

Ble nesten litt nysgjerrig på hvor DU jobber :) 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du sikte på et veldig høyt tall.

Jeg ble oppsagt i et firma pga nedbemanning, ble behandlet dårlig. Men så trengte de plutselig min kompetanse når jeg var ferdig. Tror du jeg sa til å jobbe litt lenger? NEI

Du og TS har vidt forskjellig utgangspunkt, hun har selv sagt opp jobben, lite vits i å brenne alle bruer da. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke vet hva som er normalt, men samtidig tenker at jeg ikke burde gjøre dette gratis. Jeg vet dog ikke hva som er rimelig eller ikke. Firmaet har veldig mye å gjøre og de kommer til å bli forsinket om jeg ikke jobber ekstra. Hvor viktig det er å opprettholde sine frister vet jeg dog ikke. Med andre ord - kanskje de heller blir forsinket enn å betale meg ekstra, men tenker jo at de har råd til å betale litt for å opprettholde sine frister.

Ble nesten litt nysgjerrig på hvor DU jobber :) 

Klart du ikke skal gjøre det gratis, hvorfor skal du be om så mye mer enn det? 

Får du ekstra utgifter av dette, ville jeg bedt om dekning av sånt. Ellers hadde jeg stilt opp som vanlig, hadde ikke gjort meg vanskelig for et par måneder, kanskje det er fint å få med på CV også? 

Skrevet
10 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Klart du ikke skal gjøre det gratis, hvorfor skal du be om så mye mer enn det? 

Får du ekstra utgifter av dette, ville jeg bedt om dekning av sånt. Ellers hadde jeg stilt opp som vanlig, hadde ikke gjort meg vanskelig for et par måneder, kanskje det er fint å få med på CV også? 

Nei, jeg er litt i tenkeboksen. Det er jo en fin gest av meg å gjøre det "gratis", så kanskje jeg bare skal gjøre det.

Samtidig har jeg stående et jobbtilbud som jeg vurderer hvor jeg får rundt 100K mer i året, men har ikke hatt lyst å dele dette med arbeidsgiver. 

Skrevet

Hva er grunnen til at du sa opp når du ikke har noe nytt å gå til? Det er sjelden folk gjør det, så min første tanke var at du ikke trives eller at det var forhold ved jobben som ikke var ok. I så fall hadde jeg takket høflig nei, uansett. 

Om sjefen alltid hadde vært grei, jobben hadde vært fin osv kan du jo selge deg inn igjen som konsulent og ta honorar tilsvarende hva de måtte leid om det ikke var du som kunne hjelpe. Husk kontrakt på antall timer, dager eller hva som helst. Ikke bli gående "litt til" for å være grei.

Er det pga dårlig planlegging de har endt opp i denne situasjonen? 

Anonymkode: 81383...a7b

Skrevet

Nei, jeg er litt i tenkeboksen. Det er jo en fin gest av meg å gjøre det "gratis", så kanskje jeg bare skal gjøre det.

Samtidig har jeg stående et jobbtilbud som jeg vurderer hvor jeg får rundt 100K mer i året, men har ikke hatt lyst å dele dette med arbeidsgiver. 

Du tar selvsagt det nye jobbtilbudet! Hadde ikke vært tvil i min sjel. Det tilbudet kan fort gå til noen andre. Og da har egentlig ingen ting å vinne på å jobbe lenger.

Anonymkode: 81383...a7b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her forstår jeg ikke? Du har jo jobb på vent, du er FERDIG med nåværende arbeidsgiver!

Move on!

Skrevet

Hva er grunnen til at du sa opp når du ikke har noe nytt å gå til? Det er sjelden folk gjør det, så min første tanke var at du ikke trives eller at det var forhold ved jobben som ikke var ok. I så fall hadde jeg takket høflig nei, uansett. 

Ønsker helst ikke gå i detalj om det utover at jeg ønsker gjøre andre ting fremover og vel vitende om at jeg har andre tilbud jeg kan benytte meg av i verste fall. Har i tillegg nok oppspart til at jeg kan overleve litt uten å måtte ha ny jobb med det første. Men det er klart at om jeg elsket nåværende jobb og så for meg en god fremtid der så hadde jeg blitt værende.

Vedrørende jobbtilbudet jeg nå har (og her svarer jeg også AB like over) er jeg usikker på om jeg ønsker denne nye jobben og jeg har også fått beskjed om at jeg kan ta meg tid før jeg gir et svar. Har også blitt kontaktet av andre som ønsker ansette meg, men vurderer mulighetene for å starte for meg selv med noe helt annet. Så tar det derfor litt rolig.

Sitat

Er det pga dårlig planlegging de har endt opp i denne situasjonen? 

Sannsynligvis. Tror de har vært litt for optimistiske, men de kommer nok greit i mål allikevel. Også mye takket være at jeg og andre har jobbet svært mye en periode nå.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger du heller ikke å dele hvis du ikke har lyst eller må. Og siden du har sagt opp og skal slutte, så er det heller ikke noe å bruke for å forhandle.

Plukk ut den stilleste dagen i uka, si du vil ha fri den dagen. Så jobber du de andre dagene mot vanlig lønn som om du hadde jobbet alle dagene. Da gir du litt og får litt, uten at du virker kravstor. 

Skrevet
19 timer siden, Dævendøtte skrev:

Det trenger du heller ikke å dele hvis du ikke har lyst eller må. Og siden du har sagt opp og skal slutte, så er det heller ikke noe å bruke for å forhandle.

Plukk ut den stilleste dagen i uka, si du vil ha fri den dagen. Så jobber du de andre dagene mot vanlig lønn som om du hadde jobbet alle dagene. Da gir du litt og får litt, uten at du virker kravstor. 

Bra innspill. Dette kan også fungere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...