AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #1 Skrevet 26. oktober 2019 Du som har sølvtøy. Hva har du og bruker du det? Jeg fikk et sett med sølvtøy til 6 med serveringsdeler for mange år siden av mamma. Det har stort sett ligget i en skuff og bare blitt brukt de tre julene hvor familien har vært hos meg. Jeg er litt motstander av å ikke bruke det man har så jeg har egentlig lyst å bruke det oftere, men det virker litt overdrevet å bruke sølvtøy til hverdags eller en vanlig middag i helgene. Så hvilke anledninger bruker dere sølvtøyet? Anonymkode: d2b44...f83
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #2 Skrevet 26. oktober 2019 Jeg har spisebestikk til 12, og mange serveringsdeler. Og jeg er nok like dårlig til å bruke det som deg. Det har blitt tatt frem til anledninger som nyttårsaften, middagsselskaper og når vi har laget oss litt ekstra god/fin middag, f.eks. til bursdager. Dvs. alt for lite. Anonymkode: 0f8b3...b5b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som har sølvtøy. Hva har du og bruker du det? Jeg fikk et sett med sølvtøy til 6 med serveringsdeler for mange år siden av mamma. Det har stort sett ligget i en skuff og bare blitt brukt de tre julene hvor familien har vært hos meg. Jeg er litt motstander av å ikke bruke det man har så jeg har egentlig lyst å bruke det oftere, men det virker litt overdrevet å bruke sølvtøy til hverdags eller en vanlig middag i helgene. Så hvilke anledninger bruker dere sølvtøyet? Anonymkode: d2b44...f83 Vi har ikke sølvtøy og skal heller ikke ha det. Grunnen er enkel, for mye penger i noe som blir for skjeldent brukt. Vi har derimot flere fine stålbestikk. Disse brukes sammen med finere serviser og duker når vi vil ha en spesiell middag eller feirer noe spesielt og spiser i det hjemmet vi da oppholder oss i. Når man bor flere steder blir heller ikke sølvtøy i en bolig eller alle boliger så hensiktsmessig. Anonymkode: 19c68...b8e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Har sølvtøy, har fått det meste litt etter litt i gave av slektninger fra jeg ble født. (Var rimelig uinteressert i sølvskjeer mm. i bursdags- og julepresang som barn). Bruker det ved middagsbesøk, jul osv. Til hverdags gidder jeg ikke å vaske opp for hånd. Anonymkode: eabbe...62e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sølvtøy, har fått det meste litt etter litt i gave av slektninger fra jeg ble født. (Var rimelig uinteressert i sølvskjeer mm. i bursdags- og julepresang som barn). Bruker det ved middagsbesøk, jul osv. Til hverdags gidder jeg ikke å vaske opp for hånd. Anonymkode: eabbe...62e Sølvtøy går fint å vaske i oppvaskmaskinen, så lenge du ikke setter det inntil stål. https://www.dinside.no/bolig/putt-solvtoyet-i-oppvaskmaskinen/61482306 Anonymkode: d2b44...f83 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sølvtøy går fint å vaske i oppvaskmaskinen, så lenge du ikke setter det inntil stål. https://www.dinside.no/bolig/putt-solvtoyet-i-oppvaskmaskinen/61482306 Anonymkode: d2b44...f83 Knivene jeg har, skal ikke i oppvaskmaskin pga da kan skaftet løsne fra bladet over tid. Anonymkode: eabbe...62e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #7 Skrevet 12. desember 2019 På 26.10.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev: Du som har sølvtøy. Hva har du og bruker du det? Jeg fikk et sett med sølvtøy til 6 med serveringsdeler for mange år siden av mamma. Det har stort sett ligget i en skuff og bare blitt brukt de tre julene hvor familien har vært hos meg. Jeg er litt motstander av å ikke bruke det man har så jeg har egentlig lyst å bruke det oftere, men det virker litt overdrevet å bruke sølvtøy til hverdags eller en vanlig middag i helgene. Så hvilke anledninger bruker dere sølvtøyet? Anonymkode: d2b44...f83 Jeg er yngste sønn og fikk sølvbestikk til 6 av mamma (Arvesølv kniv,gaffel, spiseskje og isskje). Det lå hos foreldrene mine i sikkert 10 år og i en skuff hos meg i tilsvarende 10 år. Så ble foreldrene mine gamle, broren min ble skilt, bitter og sær. Nå kommer foreldre, nevøer, bror og diverse oftest til meg i jula. Dermed blir det sølvtøyet jeg aldri trodde skulle bli brukt faktisk brukt til jul og jeg har til og med kjøpt noen ekstra sett, for å ha til hele hurven, og jeg har kjøpt serveringsbestikk. Jeg har til og med serviettringer! Galskap! Anonymkode: d2b44...f83 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #8 Skrevet 13. desember 2019 På 27.10.2019 den 10.40, AnonymBruker skrev: Knivene jeg har, skal ikke i oppvaskmaskin pga da kan skaftet løsne fra bladet over tid. Anonymkode: eabbe...62e Ja, en del eldre kniver bør vaskes for hånd. Men jeg mener å ha lært den gangen moren min jobbet hos gullsmed på 90-tallet at for nyere sølvtøy (altså nyere den gangen, er ikke så nytt lenger nå) tåler også knivene oppvaskmaskin helt fint. Anonymkode: 0f8b3...b5b
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #9 Skrevet 13. desember 2019 Er det bare jeg som synes det er litt ubehagelig å spise av sølvtøy? Smaker liksom rart. Og øser blir jo glovarme i sausen sånn at det er ubehagelig å øse. ? Anonymkode: 160f2...174
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #10 Skrevet 13. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som synes det er litt ubehagelig å spise av sølvtøy? Smaker liksom rart. Og øser blir jo glovarme i sausen sånn at det er ubehagelig å øse. ? Anonymkode: 160f2...174 Jeg har aldri kjent smak av sølvtøy som er rent og passe pusset. Bortsett fra at enkelte typer mat, som lutefisk og egg, reagerer med sølvet og da blir det både vond smak og stygt sølvtøy. Anonymkode: 0f8b3...b5b
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2019 #11 Skrevet 13. desember 2019 Vi har en del sølvtøy som vi aldri bruker. Har ligget i skuffen i 15-20 år. Mesteparten er mannen som han har fått, men fått litt sammen før bestefaren døde for 16 år siden. Spurte om vi skulle selge det, men mannen vil ha det. Anonymkode: 3f238...922
Jr.Garcon Skrevet 15. desember 2019 #12 Skrevet 15. desember 2019 På 26.10.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev: Du som har sølvtøy. Hva har du og bruker du det? Jeg fikk et sett med sølvtøy til 6 med serveringsdeler for mange år siden av mamma. Det har stort sett ligget i en skuff og bare blitt brukt de tre julene hvor familien har vært hos meg. Jeg er litt motstander av å ikke bruke det man har så jeg har egentlig lyst å bruke det oftere, men det virker litt overdrevet å bruke sølvtøy til hverdags eller en vanlig middag i helgene. Så hvilke anledninger bruker dere sølvtøyet? Anonymkode: d2b44...f83 Har arvet alt mulig av sølv bestikk og serverings "greier" , har til 20+ pers 😅. Brukes for det meste kun til jul, nyttårsaften, og runde tall bursdager/spesielle anledninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå