Gå til innhold

Kresen treåring

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Sønnen vår har alltid hatt aversjoner mot spesielle konsistenser. Han var på nyfødtintensiv og hadde sonde i starten, og var sen til å komme i gang med ordentlig mat. Spiste ikke brødbiter før han var året, og satte fort ting i halsen. 

Han spiser nesten bare det samme hver eneste dag, så jeg blir litt bekymret for inntaket. Prøver å tilsette mer næring i pannekakene osv. (hirse, puffet quinoa, havregryn osv.), men ellers skal han bare ha fiskepinner, fiskeboller, tomatsuppe, pasta, pizza osv. Og helst med masse ketchup på for å spise noe i det hele tatt.

Problemet er både at han brekker seg av klumper og litt tykk konsistens, og at han i utgangspunktet nekter å smake på nye ting. Han sier bare at han ikke liker det før han i det hele tatt har prøvd. De få gangene han går med på å smake på en ny ting/ta én bit, pleier han å like det sånn 50/50, så det å kunne overtale ham til det er supert.

Vi har aldri tvunget ham til å spise noe han ikke liker, og han er veldig glad i mat han liker og spiser godt av det. Men for eksempel vil han ikke smake på ukjent frukt engang (kjøpte persimon i går), selv om han egentlig elsker frukt. 

Han liker ikke engang potet. Hvilket barn liker ikke potet? Blir sprø, og kommer ikke ut av dette dårlige sporet igjen. 
Vi fokuserer ikke på like/ikke like, men heller på å bli god og mett i magen sin osv. Forsøker lystbetonte måltider, men han har lett for å klikke i vinkel kjapt hvis jeg spør om å smake på noe nytt på tallerkenen. Råd? 
Når det er sagt så var jeg ikke stort bedre selv som liten. Har fått høre at jeg stort sett nektet å spise annet enn brødskive med brunost, men liker alt i dag. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke nok om dette til å gi deg råd annet enn det du gjør, passer på at det er god næring i det han spiser... 

Må bare kommentere det du sier om potet: jeg har aldri likt kokte poteter og jeg er over 40. Datteren min er straks 14, og selv om vi har hatt potet hele livet hennes, mannen min liker det, og jeg spiser det når vi har det, så var hun ikke gammel da hun grøsset da hun fikk potet i munnen. Det liker hun fortsatt ikke.... Det KAN gå an hvis det er god saus å mose i bare. 

Tror ikke det er så unormalt at barn ikke liker potet, altså.... 

Skrevet

Tror forøvrig jeg ville tatt en lang periode (type fram til jul ihvertfall) hvor jeg ikke ba ham om å smake noe i det hele tatt. Ha noe han spiser til hvert måltid, men ikke be ham smake på noe. Selv om du føler at dere ikke maser kan det godt hende at han føler litt "press" allikevel... 

Kresne barn er forøvrig ikke uvanlig. Mange av dem spiser så å si alt som voksne.... 

• Liker 1
Skrevet

Be om henvisning til spiseteam/ernæringsfysiolog.

Det er visst ikke uvanlig at barn som har hatt en tøff start på livet med bl.a sonding kan slite med spising gjennom barndommen. Da kan det være greit å få hjelp til å lage en plan for å utvide toleransevinduet for smak og konsistens på en god måte.

Anonymkode: 27faa...47d

Skrevet

Interessant tråd,  jeg også har en liten en som nekter å smake på ny mat. Pølser, pizza og pommes frites går ned på høykant. Fisk og grønnsaker  er bare å glemme,  han nekter. Jeg begynner å bli sliten av dette. Ensidig kosthold.  

Skrevet

Min toåring er ikke glad i ny mat. Hun spiser ikke ikke kjøtt utenom fiskekaker, leverpostei og salami. Hun spiser grønnsaker, pasta, ris, brød, supper. På helsestasjonen sa de at hun kunne spise babygrøt innimellom for å få dekket jernbehovet.

Anonymkode: c0a0e...50d

Skrevet
38 minutter siden, bettsa skrev:

Interessant tråd,  jeg også har en liten en som nekter å smake på ny mat. Pølser, pizza og pommes frites går ned på høykant. Fisk og grønnsaker  er bare å glemme,  han nekter. Jeg begynner å bli sliten av dette. Ensidig kosthold.  

Det blir bedre. Når de er 20 år lager de sin egen mat og mutter’n kan slappe av 😅 

Anonymkode: 5ccf2...942

Skrevet

Jeg har en seksåring som også har vært kresen. Det har gått veldig framover de siste 2-3 årene. Mitt råd er egentlig å ikke stresse så mye med det. Det er mange som er kresne som barn, men spiser alt som voksne. Ofte har hun hatt lettere for å prøve nye ting andre steder enn hjemme, tror hun har smakt på alt i barnehagen og på besøk hos andre. 

Til middag prøver jeg å alltid ha noe på bordet som hun liker, så får hun i seg noe. Men stresser ikke med at hun ikke spiser alt. Lager aldri egen middag til henne. Roser masse når hun smaker på noe hun er skeptisk til og lager ikke noe nummer ut av det hvis det ikke falt i smak. 

Og det er forresten mange barn som ikke liker potet. :)

• Liker 1
Skrevet

Min 2-åring liker heller ikke potet, ikke engang som pommes frites 🤔

Min er også veldig skeptisk til grønnsaker. Han spiser det meste av fisk, kjøtt, pålegg og frukt, men grønnsaker er det ikke snakk om å få i ham. Det vi gjør er å dytte så mye grønnsaker som mulig inn i det han faktisk spiser. Tomatsausen lages av løk, gulrot, sellerirot, hvitløk, tomat og urter, og kokes godt inn så den blir skikkelig konsentrert. Tomatsuppen boostes også med masse grønnsaker. Jeg pleier også å lage smoothie med grønnkål, avokado o.l. sammen med frukt og yoghurt. Det går heldigvis ned! 

Anonymkode: 3b94d...055

Skrevet
4 timer siden, Geirfuglen skrev:

Sønnen vår har alltid hatt aversjoner mot spesielle konsistenser. Han var på nyfødtintensiv og hadde sonde i starten, og var sen til å komme i gang med ordentlig mat. Spiste ikke brødbiter før han var året, og satte fort ting i halsen. 

Han spiser nesten bare det samme hver eneste dag, så jeg blir litt bekymret for inntaket. Prøver å tilsette mer næring i pannekakene osv. (hirse, puffet quinoa, havregryn osv.), men ellers skal han bare ha fiskepinner, fiskeboller, tomatsuppe, pasta, pizza osv. Og helst med masse ketchup på for å spise noe i det hele tatt.

Problemet er både at han brekker seg av klumper og litt tykk konsistens, og at han i utgangspunktet nekter å smake på nye ting. Han sier bare at han ikke liker det før han i det hele tatt har prøvd. De få gangene han går med på å smake på en ny ting/ta én bit, pleier han å like det sånn 50/50, så det å kunne overtale ham til det er supert.

Vi har aldri tvunget ham til å spise noe han ikke liker, og han er veldig glad i mat han liker og spiser godt av det. Men for eksempel vil han ikke smake på ukjent frukt engang (kjøpte persimon i går), selv om han egentlig elsker frukt. 

Han liker ikke engang potet. Hvilket barn liker ikke potet? Blir sprø, og kommer ikke ut av dette dårlige sporet igjen. 
Vi fokuserer ikke på like/ikke like, men heller på å bli god og mett i magen sin osv. Forsøker lystbetonte måltider, men han har lett for å klikke i vinkel kjapt hvis jeg spør om å smake på noe nytt på tallerkenen. Råd? 
Når det er sagt så var jeg ikke stort bedre selv som liten. Har fått høre at jeg stort sett nektet å spise annet enn brødskive med brunost, men liker alt i dag. 

Har ikke noe særlig med råd, annet enn å prøve å lure inn grønnsaker i maten, som eks: mose noe grønnsaker inn i tomatsuppen, så det enda er en suppe, men uten klumper :) 

Men ville si at min søster ikke liker poteter, så det finnes flere som ikke vil ha det. Hun bruker ofte ris isteden for. Hun er voksen nå , og liker fortsatt ikke poteter:) 

Mange vikser av seg slik kresenhet. For meg var alt ting «rødt» og «grønt» giftig (eter og paprika i gryterett f.eks). Jeg likte ikke egg.

Den dag i dag spiser jeg det meste. Enda noen ting jeg ikke takler, men alle, selv voksen, har ting de ikke liker :) 

Gi kosttilskudd for å hindre mangel av noe, og la han spise det han vil :) 

Anonymkode: ab27c...6bf

Skrevet
4 timer siden, Ulrikke skrev:

Tror forøvrig jeg ville tatt en lang periode (type fram til jul ihvertfall) hvor jeg ikke ba ham om å smake noe i det hele tatt. Ha noe han spiser til hvert måltid, men ikke be ham smake på noe. Selv om du føler at dere ikke maser kan det godt hende at han føler litt "press" allikevel... 

Kresne barn er forøvrig ikke uvanlig. Mange av dem spiser så å si alt som voksne.... 

Jeg ville også hatt alt tilgjengelig på bordet og ikke mast mer om det. Kjenner en på 3,5 år som plutselig har blitt kresen uten å ha vært det før. Det kan være relatert til stress, ny barnehage, foreldre som alltid har det travelt, lillebror som krever sitt. 

Dette er en alder jeg ville hatt minst mulig stress rundt matbordet. De holder på å løsrive seg. Mye av grønnsaker og potet kan man skjule i pasta- og pizzasaus, supper og gryteretter. Jeg ville også servert det barnet liker, f.eks. fiskeboller i hvitsaus, fiskekaker, kjøttkaker, pølsegrateng, pasta bolognese, pølsepizza, fiskegrateng, omelett, ostesmørbrød, og latt salaten eller synlige grønnsaker stå på bordet i hver sine skåler og latt barnet forsyne seg selv. 

Anonymkode: ae642...a56

Skrevet

Fortsett å tilby nye ting. Her i huset har vi det slik at for hver femte nye ting han smaker på gjør vi noe kjekt eller han får en premie. 

Det med å skjule nye ting i mat han spiser er veldig risikabelt. Du risikerer at han slutter å spise den retten og så har du enda færre retter i velge mellom.

fortsett med å gjøre måltider til noe positivt.

Hvis han sliter med vekten eller vitaminmangel så oppsøker du hjelp.  

Anonymkode: 99ae7...55c

Skrevet

Min treåring er ganske lik, selv om han aldri har hatt problemer i matveien som baby. Det er veldig typisk for alderen. 

Min hater blandet mat, så det er umulig å lure i han grønnsaker også. Supper, mos, kjøttboller, gryteretter - helt uaktuelt. Nå har han begynt å mislike smoothie også. Og så nekter han å smake, for han liker det jo ikke (men du har jo ikke prøvd!!). Det er til å bli sprø av, men jeg prøver å ikke bry meg så veldig, og heller være et godt eksempel selv. Han liker havregrøt (så da blander jeg i egg), eggeplomme på speilegg, pasta, brød, fiskekaker, eple, av og til rent kjøtt, yoghurt og bananlapper. Det er altså fullstendig mangel på grønnsaker. 

Skrevet

Har selv en mor som dret fullstendig i kosthold. Hun gadd virkelig ikke å løfte en finger for at vi skulle få næringsrik mat og grønnsaker. Vokste opp på 90-tallet. 

Anonymkode: 5ccf2...942

Skrevet

Dette tipset fikk jeg når jeg var på kontroll med min kresne treåring og funket faktisk! Ikke i starten men litt etter litt så spiste han mer :) 

Lag den middagen du vil, legg litt på en tallerken til han (de tingene av måltidet du tror han kommer til å spise) ikke rør maten sammen. La feks gulrøtter ligge uten å røre fiskegratengen om du skjønner. og om han nekter å spise tilbyr du han en brødskive. 

Men først la tallerken stå foran han uten å si «prøv å smake» eller «nå må du spise». Bare sett maten der og lat som ingenting. Spis din egen mat og før samtaler rundt bordet om andre ting enn mat så han ikke føler seg beglodd og stresset. Funker ikke dette etter du har fått spist din mat så spør om han heller vil ha brød. 

Barn klarer seg faktisk bra selvom kosten er ensidig og med litt mindre næring når de er så små. Treårsalderen er «kresenalderen» det kommer seg nok etterhvert.  

Anonymkode: 451c3...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...