Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og min kjæreste venter vårt første barn sammen. Barnefaren har CP, som han fikk pga kvelning/oksygenmangel under fødselen. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det kan være arvelig siden det kom av en skade, og ikke genetikk. (som vi vet om)

Er det noen andre som har erfaring på dette området? Evt andre som har barn hvor en av foreldrene har CP? 😊

Forøvrig gleder vi oss uendelig mye til babyen blir født❤️

Anonymkode: eef30...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

CP er ikke arvelig! Det skyldes oksygenmangel i graviditeten, under fødsel eller i løpet av de første to leveårene. 

Anonymkode: 4e0f0...91d

• Liker 2
Skrevet

Som du sier selv, det kommer av oksygenmangel i svangerskapet/fødsel/første leveårene. Så det er bare å slappe av på det området

Anonymkode: db0c5...4ff

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar 😊

For meg virket det jo mest logisk at det ikke var arvelig, siden det ikke kom pga genetikk, men skade. Men så begynte jeg selvfølgelig å Google, men fant ikke noen klare svar. 

Er heldigvis ikke spesielt urolig heller, selvfølgelig ønsker vi oss en frisk og rask unge, og ingenting hittil skulle tilsi at den ikke blir det.

TS

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Nei, den typen cerebral parese er ikke arvelig. Til en viss grad kan en veldig liten del av CP være arvelig da man ser opphopning av CP i enkelte familier (men fortsatt er det i svært liten grad økt risiko), men ikke når det har skjedd under fødsel som ved oksygenmangel. Da kan det være pga navlestreng rundt halsen, livmorruptur, morkakeløsning eller sen forløsning/sent keisersnitt. Altså akutte tilstander. 

Gratulerer med graviditeten og lykke til med fødsel! ❤️

Skrevet

CP kommer av skader i hjernen før, under eller etter fødsel. Som feks oksygenmangel, som er mest kjent. Men også av blodpropper og hjerneblødning. Jeg skjønner ikke på hvilken måte det skal være arvelig. Men jeg har lest noen artikler som mener at det er større sjanse for det hvis det er i familien fra før. 

https://www.fhi.no/historisk-arkiv/nyheter/2014/barn/cerebral-parese-kan-vare-arvelig/

Det som er viktig å huske på er at i denne artikkelen står det at det er 6 ganger så høy risiko å få et barn med CP om en av foreldrene har det, så utgjør det allikevel ikke stor risiko. For risikoen alene er 0.01% eller noe, og så ganger du den med 6 🤷🏻‍♀️

Jeg har en gutt selv med CP, en mild grad, så jeg ble glad for å lese at din man med CP skal bli far ❤️ ikke fordi det er rart, men fordi det er slike bekymringer som popper opp når man får vite at barnet ens har CP. 

Anonymkode: a42c8...f57

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Geirfuglen skrev:

Nei, den typen cerebral parese er ikke arvelig. Til en viss grad kan en veldig liten del av CP være arvelig da man ser opphopning av CP i enkelte familier (men fortsatt er det i svært liten grad økt risiko), men ikke når det har skjedd under fødsel som ved oksygenmangel. Da kan det være pga navlestreng rundt halsen, livmorruptur, morkakeløsning eller sen forløsning/sent keisersnitt. Altså akutte tilstander. 

Gratulerer med graviditeten og lykke til med fødsel! ❤️

Tusen takk 🥰❤️ Vi gledes oss uendelig masse! 

TS

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

CP kommer av skader i hjernen før, under eller etter fødsel. Som feks oksygenmangel, som er mest kjent. Men også av blodpropper og hjerneblødning. Jeg skjønner ikke på hvilken måte det skal være arvelig. Men jeg har lest noen artikler som mener at det er større sjanse for det hvis det er i familien fra før. 

https://www.fhi.no/historisk-arkiv/nyheter/2014/barn/cerebral-parese-kan-vare-arvelig/

Det som er viktig å huske på er at i denne artikkelen står det at det er 6 ganger så høy risiko å få et barn med CP om en av foreldrene har det, så utgjør det allikevel ikke stor risiko. For risikoen alene er 0.01% eller noe, og så ganger du den med 6 🤷🏻‍♀️

Jeg har en gutt selv med CP, en mild grad, så jeg ble glad for å lese at din man med CP skal bli far ❤️ ikke fordi det er rart, men fordi det er slike bekymringer som popper opp når man får vite at barnet ens har CP. 

Anonymkode: a42c8...f57

Tusen takk for utfyllende svar❤️

Min mann har også en mild grad av CP, men han snakket her om dagen at han var bekymret for at babyen skulle arve "hannes kropp". Stort sett fungerer han veldig bra i hverdagen, men sliter litt i perioder med mye vondt og stive muskler. Hadde som sakt ikke tenkt over arvelighet før han sa det. 

Jeg forstår godt dine bekymringer, min mann er 16 år eldre enn meg, og "godt voksen", så jeg tror familien hannes hadde innsett at han ikke kom til å bli far. Men vi gleder oss uendelig masse, og han er kjempeklar og er veldig ivrig på barneutstyrsfronten 😊 tilogmed kjøpt stor familiebil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...