Gå til innhold

Er det noen gravide som kan innrømme at de snuste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nikotintyggys ol hjalp ikke for min del og det gjorde det enda verre å slutte og det tar lengre tid å kutte ut fordi man gir hjernen nikotinen den vil ha. Det eneste som funker er cold turkey og null inntak av nikotin. Det føles litt kjipt de 2-3 første dagene, men så gir det seg. Det eneste man må gjøre er å klare å tåle ubehag i noen timer og nikotinsuget kommer i bølger, men det går over etter noen minutter før det kommer tilbake. For hver gang man klarer å holde ut suget er man nærmere å klare det. 

Anonymkode: f3917...adf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke ment dømmende, men jeg sluttet med heroin da jeg ble gravid. Hvis jeg greier å slutte tvert med heroin, så greier du å slutte med den snusen. Det går faktisk på motivasjon. 

Anonymkode: dbc40...588

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke ment dømmende, men jeg sluttet med heroin da jeg ble gravid. Hvis jeg greier å slutte tvert med heroin, så greier du å slutte med den snusen. Det går faktisk på motivasjon. 

Anonymkode: dbc40...588

Vanskelig å sammenlikne. Snus er tilgjengelig over alt, og man kan ikkee unngå matbutikken eller bare traske i skog og mark hele graviditeten. I tillegg har man 24 "doser" liggende når man først sprekker. Er jo heller ikke krise om man tar en snus eller to, mens videoer av heroinabstinensbabyer burde være  nok til å få de fleste på bedre tanker. Heroin må man vel i de fleste tilfeller aktivt oppsøke visse miljøer for å få tak i, og da har man jo også mer tid til å tenke over valget. 

Anonymkode: 0be37...c83

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuste av og på frem til ca. 5 måneder på vei. Da begynte jeg å kjenne ordentlig på dårlig samvittighet for sparkende baby. Er fortsatt redd for at jeg har påført baby noen skader jeg ikke vet om, men prøver å forsikre meg om at deg er bra jeg har sluttet i god tid før termin. Tror det er den verste tiden. 

Graviditeten var ikke planlagt. Tror det var en omstendighet som gjorde at jeg slet med å slutte. Hadde det ikke slik sist jeg var gravid. 

Fant til slutt ut at det beste var å kutte tvert. Synes Onico hjelper masse. 

Anonymkode: 27ffe...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å sammenlikne. Snus er tilgjengelig over alt, og man kan ikkee unngå matbutikken eller bare traske i skog og mark hele graviditeten. I tillegg har man 24 "doser" liggende når man først sprekker. Er jo heller ikke krise om man tar en snus eller to, mens videoer av heroinabstinensbabyer burde være  nok til å få de fleste på bedre tanker. Heroin må man vel i de fleste tilfeller aktivt oppsøke visse miljøer for å få tak i, og da har man jo også mer tid til å tenke over valget. 

Ro ro ro.. 

Bedre med video av barn som er døde, som ikke har fått nok oksygen og som må ligge i kuvøse? 

Ikke unnskyld barnemishandling og omsorgssvikt.. 

Den heroinavhengige sluttet og bedrev dermed ikke mishandling.. 

Anonymkode: 090b4...22f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ro ro ro.. 

Bedre med video av barn som er døde, som ikke har fått nok oksygen og som må ligge i kuvøse? 

Ikke unnskyld barnemishandling og omsorgssvikt.. 

Den heroinavhengige sluttet og bedrev dermed ikke mishandling.. 

Anonymkode: 090b4...22f

Nå snakker du nok om noe annet en et par snus i graviditeten ;)

Enig i at nikotinbruk ikke er ideelt, men for et normalt utviklet foster er dødfødsel pga snusbruken som ts beskriver usannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nikotintyggys ol hjalp ikke for min del og det gjorde det enda verre å slutte og det tar lengre tid å kutte ut fordi man gir hjernen nikotinen den vil ha. Det eneste som funker er cold turkey og null inntak av nikotin. Det føles litt kjipt de 2-3 første dagene, men så gir det seg. Det eneste man må gjøre er å klare å tåle ubehag i noen timer og nikotinsuget kommer i bølger, men det går over etter noen minutter før det kommer tilbake. For hver gang man klarer å holde ut suget er man nærmere å klare det. 

Anonymkode: f3917...adf

Dette, Ts! I tillegg til det jeg skrev et langt innlegg om det å tåle ubehaget.

Jeg heier så veldig på at du klarer det, jeg vet at det er j***ig vanskelig og en blir desperat når nikotinsuget kommer. Det er det tyngste jeg har gjort de siste årene, å slutte. Ikke alle forstår hvor tungt det er for noen, vi alle har ulike forutsetninger for å stå imot. Dagsform, psyke, motivasjon, viljestyrke, selvdisiplin, søvn, hvordan du takler nikotinsuget og lignende. 

Men som dette innlegget skriver, for hver bølge med ubehag og nikotinsug du klarer å stå imot, jo lettere er det og nærmere målet. Den store bølgen med sug går over etter noen minutter, men du vil kjenne det hele tiden at du har lyst på noe, at livet er dritt eller andre ting. 

Det vil alltid være bedre å trappe ned, all fremgang er god fremgang- men jeg heier frem total slutt.

Fokuser på belønningen: Mer penger og frihet til å ikke MÅTTE ha en boks tilgjengelig. Slippe å stresse med å rekke åpningstider, slippe å kjøpe i skjul når magen blir større, slippe å ha dårlige følelser fordi det ikke er anbefalt å snuse... Listen er lang, velg deg ut hva du selv synes er best belønning.

Jeg brukte de sparte pengene på tull i 1 år, det var min belønning. Og den deilige friheten til å ikke måtte skjule snusing, eller være på barseltreff og kjenne at nå måtte jeg dra fordi jeg ville snuse... 

Spare til en tur på hotellweekend for deg og mannen når babyen blir større? Eller ha med baby? 

Ikke undervurder hva du klarer. Igjen, masse lykke til:) 

Anonymkode: eab36...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som snuste, babyen ble født 2 uker på overtid og var 2800gram. 

Anonymkode: d43d3...93a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna blir preget. Nikotin påvirker morkakefunksjonen. Jeg jobber med nyfødte og ser det dessverre.

Få hjelp fra fastlegen. Kanskje din kommune har frisklivsentral, de er også flinke.

Evt slutta.no.

Anonymkode: adeb8...fd7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien min snuste sterk snus hele svangerskapet sitt, fødte en gutt to uker på overtid som bare veide 2600gram😳. Tynn navlesnor og lite fostervann. Huff . Snusen hadde nok skyld i det vil jeg si. Barnet idag har Adhd og adferdsproblemer, men om det kommer av snus vet jeg ikke. :(

Anonymkode: 0c980...87a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuste gjennom hele svangerskapet mitt, og barnet ble født med kraniosynostose. Noe de ikke helt vet hva det kommer av, men kommer alltid til å tro det var min feil. SLUTT å snus!

Anonymkode: 5a90d...d74

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet på de grove kommentarene ja, hah. Tusen takk til dere som gidder å lage ordentlig innlegg med konkrete råd og ikke bare «skam deg, du burde ikke hatt barn».

Jeg har bestilt legetime, kanskje det finnes noe som kan være til god hjelp, min mor røyket med meg under svangerskap og fikk piller som skulle være veldig effektive på «storrøykere», det funket og hun sluttet. Vet ikke om det er noe man gir gravide idag, men jeg kan jo høre om det finnes trygge alternativer så kanskje jeg kan komme ordentlig i gang med slutten av snusen. Hvis ikke må jeg bare jobbe beinhardt og virkelig få kutta det ut, sånn cold turkey så ikke jeg drar det ut som en av dere forklarte 😊 

Anonymkode: cf07e...156

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.10.2019 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste salami flere ganger i graviditeten selv om jeg vet at det ikke er greit. Jeg klarte ikke å få ned noe annet, hadde kun gått ned i vekt og var dårlig hele tiden/hele veien. Så jeg unnet meg tilsammen en halv pakke salami fordelt over noen uker.

Anonymkode: 3ec49...c4a

Det der er jo ikke til å sammenligne med nikotin! 

Men om du hadde vært mer opplyst hadde du visst at det hadde vært bedre å spist den pakka innen noen få dager enn å spare på den samme pakka over noen uker. 

Anonymkode: fc249...ae4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne røyket gjennom svangerskapet. Jeg konfronterte henne, for jeg hadde lest så mye om at fosteret kan bli skadet. Men hun sa at hennes mor hadde røyket gjennom svangerskapet og hun var jo frisk. Så da kunne hun og. Hun har et friskt barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...