Gå til innhold

Er det noen gravide som kan innrømme at de snuste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette er et betent emne og man får mye drit for det, men jeg kan ihvertfall si at jeg går gravid nå og har sletet utrolig med å slutte å snuse totalt. Jeg er veldig klar over alt, så dere trenger ikke fortelle meg, har dårlig samvittighet så det holder (fortjent ja) og jobber aktivt med å kutte det ut. Jeg har snust i 10 år, 1 boks om dagen så for meg å slutte viste seg å ikke være lett. Jeg trodde virkelig at om jeg ble gravid en dag så var det full stopp fra dag 1 jeg fant ut av det. Jeg ble uplanlagt gravid så jeg fant det ikke ut før det var gått endel mnd i tillegg... Jeg er førstegangs og føler meg ikke gravid, kanskje det ikke har gått opp for meg?? Eller at jeg egentlig ikke forstår hvor reelt det faktisk er.... Jeg vet ikke, men jeg snuser i hvertfall ikke en boks om dagen lenger. Jeg holder meg en uke uten snus, så ender jeg opp med et par snus og så stopper jeg litt igjen... Bare tull... Det er så vanskelig, har prøvd nikotin tyggis og onico til nå og det funker ikke. Det eneste som funker er snus...... Noen råd på å kutte ut totalt? 

Trenger litt «utblåsning» fordi det sliter på meg, også råd fra noen som har vært i samme situasjon. Føler ikke jordmor har noe særlig å hjelpe med, hun sier bare: «du må bare prøve å kutte det ut». Heldigvis så er alt som det skal med den lille inne i der, han er godt innafor gjennomsnittet og som jm sa «hen trives veldig godt i magen, det ser jeg», aktiv liten krabat, men så er det jo det andre man ikke ser som er konsekvens av nikotinen min. Anyone? 

Anonymkode: cf07e...156

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg gikk gravid med min første sluttet jeg å snuse i fem måneder omtrent, også fikk jeg en knekk pga mye stress med jobb og personlige årsaker så jeg begynte å småsnuse.. jeg skammet meg utrolig mye! Så jeg vet hvordan du har det og jeg vet at selvom man snuser betyr ikke det at du ikke bryr deg om babyen i magen. 

Det som hjalp for meg var rett og slett mot slutten av svangerskapet når jeg fikk 50% sykemelding og kunne slappe mer av. Dessuten får man så mye blod i kroppen at iallefall jeg fikk hjertebank av snusen så det motiverte meg også til å slutte. 

Håper det løser seg for deg. 

Anonymkode: 09548...4b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg gikk gravid med min første sluttet jeg å snuse i fem måneder omtrent, også fikk jeg en knekk pga mye stress med jobb og personlige årsaker så jeg begynte å småsnuse.. jeg skammet meg utrolig mye! Så jeg vet hvordan du har det og jeg vet at selvom man snuser betyr ikke det at du ikke bryr deg om babyen i magen. 

Det som hjalp for meg var rett og slett mot slutten av svangerskapet når jeg fikk 50% sykemelding og kunne slappe mer av. Dessuten får man så mye blod i kroppen at iallefall jeg fikk hjertebank av snusen så det motiverte meg også til å slutte. 

Håper det løser seg for deg. 

Anonymkode: 09548...4b5

Takk for svar 😊 Jeg kjenner på det med stress selv, spesielt når jeg har en veldig turbulent periode psykisk at det knekker litt og jeg sprekker. Jeg blir fort kvalm av snusen, så jeg merker en liten motivasjon på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust hele svangerskapet.. Har drepende dårlig samvittighet men det hjelper ikke. Har klart å kutte ned til 4-5 snus daglig i perioder, særlig første trimester. Andre perioder med mye stress og kav har jeg vært oppe i en boks daglig igjen. Nå er jeg fødeklar når som helst og har kuttet ned så mye jeg kan, men klarer bare ikke slutte. Her var også graviditeten uplanlagt og jeg hadde absolutt ingen symptomer før magen ble stor nå på slutten :( 

Anonymkode: 8c9d2...168

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snust hele svangerskapet.. Har drepende dårlig samvittighet men det hjelper ikke. Har klart å kutte ned til 4-5 snus daglig i perioder, særlig første trimester. Andre perioder med mye stress og kav har jeg vært oppe i en boks daglig igjen. Nå er jeg fødeklar når som helst og har kuttet ned så mye jeg kan, men klarer bare ikke slutte. Her var også graviditeten uplanlagt og jeg hadde absolutt ingen symptomer før magen ble stor nå på slutten :( 

Anonymkode: 8c9d2...168

❤️Føler med deg.

Kutte ned fra 1 boks om dagen til 4-5 er utrolig mye bedre uansett, om ikke full stopp så er det bedre enn ingen stopp i det hele tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som snuste under svangerskapet. Jeg må innrømme at jeg ser veldig ned på det, synes det vitner om lav intelligens og viljestyrke. Håper virkelig du klarer å slutte. Heier på deg. Utrolig bra at du har trappet ned, men har tro på at du kan klare det helt. 

Anonymkode: 5eb5b...fed

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte ikke å slutte å røyke da jeg gikk gravid for 14 år siden selv. Kuttet ned så godt jeg kunne. Lettere å snuse i skjul, så tror nok at det er mange som fortsetter å snuse i graviditeten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde en venninne som snuste under svangerskapet. Jeg må innrømme at jeg ser veldig ned på det, synes det vitner om lav intelligens og viljestyrke. Håper virkelig du klarer å slutte. Heier på deg. Utrolig bra at du har trappet ned, men har tro på at du kan klare det helt. 

Anonymkode: 5eb5b...fed

Jeg forstår godt at du ser ned på det. Jeg gjorde det selv da jeg vitnet andre røyke / snuse mens de gikk gravide. Lav intelligens / viljestyrke, som du sier. Jeg er høyere utdannet i helsesektoren så min intelligens burde være der....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg klarte ikke å slutte å røyke da jeg gikk gravid for 14 år siden selv. Kuttet ned så godt jeg kunne. Lettere å snuse i skjul, så tror nok at det er mange som fortsetter å snuse i graviditeten. 

Er nok mange ja, man bare ser det ikke.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuste under svangerskapet, klarte ikke å slutte uansett hvor mye jeg ville. Mem når jeg fikk baby på fanget og jordmor sa det ikke var bra å snuse når en ammer heller så var det slutt. Plutselig hadde jeg bevis på hvem jeg gjorde det for. Virka så uvirkelig at jeg hadde ett menneske i magen, klarte aldri helt å forstå det, og da ble ikke motivasjonen den samme som når jeg hadde møtt henne. 

Anonymkode: 6d956...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snuste under svangerskapet, klarte ikke å slutte uansett hvor mye jeg ville. Mem når jeg fikk baby på fanget og jordmor sa det ikke var bra å snuse når en ammer heller så var det slutt. Plutselig hadde jeg bevis på hvem jeg gjorde det for. Virka så uvirkelig at jeg hadde ett menneske i magen, klarte aldri helt å forstå det, og da ble ikke motivasjonen den samme som når jeg hadde møtt henne. 

Anonymkode: 6d956...12e

Takk for svar 😊

Skal ikke si noe om hvorfor jeg fortsetter snusinga da jeg ikke helt vet (og ofte blir det «made up» unnskyldinger jeg prøver å kutte ut), men kan jo hende det ligger noe i det du nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, en vær venninne snuste under graviditetene hennes. Hun aborterte 4 ganger før hun fikk et friskt barn. Kan vel ha noe med der å gjøre🤔🤔 Jeg selv var røyker, men da jeg ble gravid for første gang i 2012, sluttet jeg med en eneste gang. Det var et jævla helvete, men jeg er røykfri den dag i dag. Jeg syns ikke at folk som røyker/snuser under graviditeten burde fått hatt barn, de leker jo russisk roulette med barnet sitt liv.

Anonymkode: d3259...873

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet

Jeg har selv sluttet å snuse for mange år siden, og hadde ALDRI satt barnet mitt i fare for dødfødsel, lavere oksygentilgang i magen eller lavere fødselsvekt. SÅ jævla viktig er ikke den snusen at det skal gå utover et uskyldig menneskeliv. Jeg skjønner det er hardt, tro du meg, men ærlig talt - skjerp deg. Du vet det så godt selv, ut fra HI. Gå til legen om det er så ille. Onico hjalp en del for meg.

Beklager om det er hardt å høre, men seriøst, du må slutte. Jeg snakker av erfaring. 3 år siden jeg slutta nå

Anonymkode: 0ddf3...181

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at du ser ned på det. Jeg gjorde det selv da jeg vitnet andre røyke / snuse mens de gikk gravide. Lav intelligens / viljestyrke, som du sier. Jeg er høyere utdannet i helsesektoren så min intelligens burde være der....

Men da burde du jo vite at du risikerer at barnet ditt blir skadet av at du snuser? Er det viktigere å ta seg en snus enn at barnet blir født friskt? 

Anonymkode: b0402...b23

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste salami flere ganger i graviditeten selv om jeg vet at det ikke er greit. Jeg klarte ikke å få ned noe annet, hadde kun gått ned i vekt og var dårlig hele tiden/hele veien. Så jeg unnet meg tilsammen en halv pakke salami fordelt over noen uker.

Anonymkode: 3ec49...c4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som fikk meg til å klare å legge vekk snusen var en artikkel på internett som beskrev at abstinensene er ubehagelige, men ikke farlig. Så jeg måtte tåle å ha det ubehagelig, måtte gå igjennom flere dager ubehag med skjelvinger, rastløshet, humørsvingninger, trøtthet, hodepine, sterkt nikotinsug, depressive tanker og småspising før det sakte men sikkert ble bedre. Det var grusomt, men som artikkelen påpekte så var det ikke umulig å tåle ubehag én gang, mot å sprekke og gå igjennom det samme på nytt.

Det et ikke farlig å stå i ubehag, men det er ubehagelig farlig for både deg og barnet å snuse. Babyen vil få i seg mer snus under amming enn deg, så mye bedre å ta ubehag-karusellen som gravid enn etter babyen kommer og du er trøtt, sliten og hormonell😊 

Dette fikser du! Men hvordan vet jeg ikke, om du må kutte brått eller trappe ned før du setter strek det kjenner du på.

Hva oppdaget jeg etterpå? Så mye bedre råd jeg fikk! Før slutt tenkte jeg ikke på det, men plutselig hadde jeg nesten 3000kr ekstra i måneden å rutte med😅 Det ble det shopping av med god samvittighet. Både til meg og finere plagg til den lille som jeg ellers ville nedprioritert😊 

Igjen, det er ubehagelig og nikotinsuget kriger veldig med viljestyrken, men det er «bare» ubehag, ikke farlig😊 

Anonymkode: eab36...a5f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har aldri snust. Kan innrømme at jeg fortsatte å røyke. Det er selvsagt ikke bra, men jeg var langt nede. 

Men det gikk helt fint med barnet. 

Anonymkode: 6b2b6...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg innrømte det på slutten av svangerskapet. Hun kjøpte vanlig snus og fylte på en boks med nikotinfri snus. 

Anonymkode: e8e13...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuste gjennom hele svangerskapet. Sluttet den dagen barnet ble født og holdt ut 1 års tid uten. Var bare venninner som visste at jeg snuste før jeg ble gravid. Gjennom svangerskapet var det bare en venninne som visste om det. Det gjorde det nok lettere å fortsette. 

Anonymkode: 0c932...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...