AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #1 Skrevet 26. oktober 2019 Har vært mye syk i hele tjueårene, og har dermed en veldig dårlig Cv. Har ikke jobbet på mange år, mange ufullførte studier osv. Er det håp for meg? Hvordan kan jeg komme meg videre? Anonymkode: 97a4d...2e1
Knirke Skrevet 26. oktober 2019 #2 Skrevet 26. oktober 2019 Det kommer jo an på hva slags jobber du søker... CV'en må tilpasses for hver eneste søknad du skriver. Uansett, fjern all irrelevant utdannelse og arbeidserfaring, og så skriver du nederst på CV'en "Kun relevant erfaring er tatt med". Det er en myte at arbeidsgivere ser etter "hull" i CV'en.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #3 Skrevet 26. oktober 2019 1 time siden, Knirke skrev: Det kommer jo an på hva slags jobber du søker... CV'en må tilpasses for hver eneste søknad du skriver. Uansett, fjern all irrelevant utdannelse og arbeidserfaring, og så skriver du nederst på CV'en "Kun relevant erfaring er tatt med". Det er en myte at arbeidsgivere ser etter "hull" i CV'en. Nuvel. Flere steder jeg har vært til intervju vil de vite alt jeg har drevet med, selv korte opphold på steder som ikke har noe å si for jobben jeg søker. Dette vil de ha papirer på. TS: meld deg som frivillig f.eks i Røde Kors. Det er fint å ha på CV. Skriv ellers ned det du faktisk har av erfaring. Har du begynt på et studie kan du skrive det. Mange starter på studier de finner ut ikke passer dem. Finn deg gode referanser som kan fortelle litt om hvem du er, hvordan du er å jobbe sammen med og hvordan du utfører arbeidsoppgavene dine. Anonymkode: 3b3d4...232
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #4 Skrevet 26. oktober 2019 1 time siden, Knirke skrev: Det kommer jo an på hva slags jobber du søker... CV'en må tilpasses for hver eneste søknad du skriver. Uansett, fjern all irrelevant utdannelse og arbeidserfaring, og så skriver du nederst på CV'en "Kun relevant erfaring er tatt med". Det er en myte at arbeidsgivere ser etter "hull" i CV'en. Nei det er det ikke. Nå er forresten Staten pålagt å prioritere kandidater som oppgir å ha hull i CVen. Mitt tips: Fokuser på dine egenskaper i stedet for din (manglende) erfaring. Anonymkode: b07f0...5b4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #5 Skrevet 26. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nuvel. Flere steder jeg har vært til intervju vil de vite alt jeg har drevet med, selv korte opphold på steder som ikke har noe å si for jobben jeg søker. Dette vil de ha papirer på. TS: meld deg som frivillig f.eks i Røde Kors. Det er fint å ha på CV. Skriv ellers ned det du faktisk har av erfaring. Har du begynt på et studie kan du skrive det. Mange starter på studier de finner ut ikke passer dem. Finn deg gode referanser som kan fortelle litt om hvem du er, hvordan du er å jobbe sammen med og hvordan du utfører arbeidsoppgavene dine. Anonymkode: 3b3d4...232 Enig i det, men det er ikke det som gir deg jobben, selv om arbeidsgiver skriver i stillingsannonsen at du bør være samfunnsengasert! Men hvilken type jobb ønsker du å havne i? Noen typer jobber ser det som et pluss med konkrete hobbyer/at fritidsinteressene dine er viktig. Ønsker du å bli lærer, så kan det for eksempel sikkert være et plusspoeng at du har ledet en gjeng med småspeidere i flere år på fritiden, for eksempel. Anonymkode: e35bc...ebf
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #6 Skrevet 26. oktober 2019 Regjeringens inkluderingsdugnad med hull i cven som gir fortrinnsrett, 5% av ansettelser skal være hull i CVen folk. Så kryss av og selg det inn riktig om du søker statlig. Anonymkode: 75f90...a72
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #7 Skrevet 26. oktober 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nuvel. Flere steder jeg har vært til intervju vil de vite alt jeg har drevet med, selv korte opphold på steder som ikke har noe å si for jobben jeg søker. Dette vil de ha papirer på. TS: meld deg som frivillig f.eks i Røde Kors. Det er fint å ha på CV. Skriv ellers ned det du faktisk har av erfaring. Har du begynt på et studie kan du skrive det. Mange starter på studier de finner ut ikke passer dem. Finn deg gode referanser som kan fortelle litt om hvem du er, hvordan du er å jobbe sammen med og hvordan du utfører arbeidsoppgavene dine. Anonymkode: 3b3d4...232 Og andre steder igjen kunne de ikke brydd seg om annet enn det som er relevant, om CV'en ellers er aldri så bra. Forrige jobben jeg fikk så var de kun opptatt av relevant erfaring/utdanning. Selv om jeg hadde noen andre "godbiter" også, ble det ikke tillagt så mye som et gram i vekt. Papirer på ting er det relativt sjelden jeg har opplevd det spørres etter. Men det kan tas stikkprøver der de f. eks. ringer for å bekrefte at det du har sagt er sant, og da kan det jo være kjipt om det ikke viser seg å være det. Kommer helt an på bransje/bedrift. Anonymkode: 8d450...271 1
Knirke Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Nei det er det ikke. Nå er forresten Staten pålagt å prioritere kandidater som oppgir å ha hull i CVen. Mitt tips: Fokuser på dine egenskaper i stedet for din (manglende) erfaring. Anonymkode: b07f0...5b4 Det kommer jo helt an på hva slags jobb man søker... Søker du jobb som ufaglært og arbeidsgiver lurer på om du har vært narkoman eller sittet i fengsel, da lønner det seg sikkert å ha en komplett CV med færrest mulig hull. Søker man jobb som overlege på Ullevål sykehus, er det revnende likegyldig om man har jobbet på Nille fra 1997- 99. Man utelater det fra CV'en for å holde den ryddig. På min CV har jeg utelatt sånn ca halvparten av jobber og utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 Først og fremst vil jeg ha hva som helst, ønker selvfølgelig å fullføre utdannelse etterhvert ved siden av jobb og sikte litt høyere. Men enn så lenge trenger jeg inntekt og referanser egentlig. Det verste er at jeg aldri har søkt på jobb, de jobbene jeg hadde fra 15-23 år fikk jeg via bekjente.. Så er litt problematisk med referanser også da de er veldig gamle, og også er jeg i slekt med de fleste eller nære venner... Anonymkode: 97a4d...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå