Kalunka Skrevet 26. oktober 2019 #1 Skrevet 26. oktober 2019 Hei. Jeg startet i ny jobb i desember 2018 Sjefen min mener jeg ikke har krav på betalt ferie i år. Stemmer dette?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #2 Skrevet 26. oktober 2019 Ja. Det opparbeider du deg i året før. Dvs du har kanskje rett på en liten sum feriepenger, 10-12% av det du tjente i 2018. Som sikkert inke utgjør så mye. Anonymkode: 80b28...87d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #3 Skrevet 26. oktober 2019 Ja. Du opptjener rettigheter til ferie året før du tar ut ferie. Anonymkode: ead59...22e
kissi Skrevet 26. oktober 2019 #4 Skrevet 26. oktober 2019 Du har rett på ferie, men siden du starta der i desember har du jo ikke opparbeidet deg noe feriepenger fra denne arbeidsplassen. Har du jobbet noe annet sted i 2018 da? Isåfall, har du feriepenger som kommer derfra, eller ble alt utbetalt da du sluttet?
Kalunka Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2019 Akkurat nå, kissi skrev: Du har rett på ferie, men siden du starta der i desember har du jo ikke opparbeidet deg noe feriepenger fra denne arbeidsplassen. Har du jobbet noe annet sted i 2018 da? Isåfall, har du feriepenger som kommer derfra, eller ble alt utbetalt da du sluttet? Jeg fikk feriepenger fra min gamle jobb i juni, ingenting frå nåværende jobb...
Gjest Blondie65 Skrevet 26. oktober 2019 #6 Skrevet 26. oktober 2019 INGEN har krav på betalt ferie. Feriepenger, derimot, tjener man opp året før man tar ut ferien. Når du har jobbet fra desember 2018 betyr det at du kun har opptjent feriepenger for desember måned. Sjefen din har dermed helt rett i at du vil bli trukket i lønn når du tar ut ferie. Dersom du i 2018 jobbet i firma A fra januar til november og i firma B fra desember skal du jo ha tjent opp feriepenger i firma A. Disse må man jo sette av til ferien i 2019, siden arbeidstiden i firma B ikke er nok til opptjening for et fullt år. Hvis dette er den første jobben din, og du ikke har tjent opp feriepenger annet sted i 2018, så er det dessverre slik at du blir trukket i lønn når du tar ut ferie. Kjipt, men sånn er alle sitt første år i arbeid.
Kalunka Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2019 1 minutt siden, Blondie65 skrev: INGEN har krav på betalt ferie. Feriepenger, derimot, tjener man opp året før man tar ut ferien. Når du har jobbet fra desember 2018 betyr det at du kun har opptjent feriepenger for desember måned. Sjefen din har dermed helt rett i at du vil bli trukket i lønn når du tar ut ferie. Dersom du i 2018 jobbet i firma A fra januar til november og i firma B fra desember skal du jo ha tjent opp feriepenger i firma A. Disse må man jo sette av til ferien i 2019, siden arbeidstiden i firma B ikke er nok til opptjening for et fullt år. Hvis dette er den første jobben din, og du ikke har tjent opp feriepenger annet sted i 2018, så er det dessverre slik at du blir trukket i lønn når du tar ut ferie. Kjipt, men sånn er alle sitt første år i arbeid. Takk for ryddig svar!
kissi Skrevet 26. oktober 2019 #8 Skrevet 26. oktober 2019 1 minutt siden, Kalunka skrev: Jeg fikk feriepenger fra min gamle jobb i juni, ingenting frå nåværende jobb... Fordi du ikke har tjent opp feriepenger fra din nåværende jobb. Feriepenger er 12% av det man tjente forrige år. Feriepengene jeg fikk utbetalt i 2019 var altså 12% av det jeg tjente i 2018. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #9 Skrevet 26. oktober 2019 13 timer siden, Kalunka skrev: Jeg fikk feriepenger fra min gamle jobb i juni, ingenting frå nåværende jobb... Det er feriepengene du fikk fra din gamle jobb i juni i år som du må bruke når du tar ubetalt ferie fra din nåværende jobb. Dersom du hadde full feriepengeopptjening i 2018 har du plikt til å avvikle full ferie i 2019. Dersom du ikke hadde full feriepengeopptjening i 2018, har du rett til, men ikke plikt til, å ta ut ferie. Anonymkode: 08d6d...b96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå