Gå til innhold

Samsoving og sexliv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter snart vårt første barn og er usikre på dette med samsoving, spesielt fast og over flere år. Hvordan løser dere sexlivet? Vi har vanligvis sex flere ganger iløpet av natten, men det er ikke akkurat aktuelt med en baby i sengen.

Anonymkode: abcce...ac7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uten at jeg har barn så tenker jeg at samsoving kanskje ikke er første grunnen til at man ikke har sex flere ganger om natten (som småbarnsforeldre)  😂😘

Endret av Yuumi
  • Liker 47
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter snart vårt første barn og er usikre på dette med samsoving, spesielt fast og over flere år. Hvordan løser dere sexlivet? Vi har vanligvis sex flere ganger iløpet av natten, men det er ikke akkurat aktuelt med en baby i sengen.

Når det kommer barn i huset, så er det ofte at sexlivet dabber litt av. Barnet kommer til å kreve mye av dere døgnet rundt til å begynne med (1-2 år) så det sier seg selv at dere blir trøtte og slitne og vil bare sove når dere får tid. Samsoving anbefales frem til barnet er 6 mnd.( https://ammehjelpen.no/samsoving/)  
Kan jo løse problemet med å ha en seng til barnet på deres rom hvis barnet fremdeles ligger hos dere.

• Liker 3
Skrevet

Dere våkner flere gangen om natten for å ha sex? Skjønte ikke helt... i så fall blir det jo vanskelig. Vi har sprinkelseng på rommet vårt, flytter baby oppi den, eller så pleier vi ofte å ha sex på stua og badet :) 

Anonymkode: b0199...22c

• Liker 17
Skrevet

Er jo bare å legge barnet over i en egen seng mens man holder på. 

Anonymkode: 7ddc2...397

• Liker 3
Skrevet
19 hours ago, Belima said:

Når det kommer barn i huset, så er det ofte at sexlivet dabber litt av. Barnet kommer til å kreve mye av dere døgnet rundt til å begynne med (1-2 år) så det sier seg selv at dere blir trøtte og slitne og vil bare sove når dere får tid. Samsoving anbefales frem til barnet er 6 mnd.( https://ammehjelpen.no/samsoving/)  
Kan jo løse problemet med å ha en seng til barnet på deres rom hvis barnet fremdeles ligger hos dere.

Strengt tatt så er det soving på samme rom som anbefales i 6mnd, ikke nødvendigvis  samsoving (ifølge artikkelen du linker til). Vi kommer til å prioritere sexlivet (noen ganger foran søvn), da vi vet hvor viktig det er å pleie parforhold også i småbarnstiden.

• Liker 5
Skrevet
22 hours ago, Yuumi said:

Uten at jeg har barn så tenker jeg at samsoving kanskje ikke er første grunnen til at man ikke har sex flere ganger om natten (som småbarnsforeldre)  😂😘

Nei, vi er fullt klar over at det blir mer utfordrende, men sex og parforholdet skal vi prioritere da vi selvfølgelig ønsker at barnet vokser opp i et helt og lykkelig hjem (mannen har et barn fra før, og der gikk forholdet i knas pga barnet ble eneste fokus)

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Dere våkner flere gangen om natten for å ha sex? Skjønte ikke helt... i så fall blir det jo vanskelig. Vi har sprinkelseng på rommet vårt, flytter baby oppi den, eller så pleier vi ofte å ha sex på stua og badet :) 

Hehe, er vel ikke så vanskelig å skjønne det?

Takk for tips 🙂

Skrevet

Barnet legger seg for natta kl 19. Etter det har vi i hvert fall 4 timer til oss selv.  Ofte velger vi heller å slappe av eller sove selv. Så det er ikke babyen som er i veien. Babyen sover i egen seng på eget rom frem til vi legger oss og på dagen. Kan også flyttes midt på natta.

6 mnd. Sex 4 ganger etter fødselen....

Anonymkode: ac91a...c61

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er fullt klar over at det blir mer utfordrende, men sex og parforholdet skal vi prioritere da vi selvfølgelig ønsker at barnet vokser opp i et helt og lykkelig hjem (mannen har et barn fra før, og der gikk forholdet i knas pga barnet ble eneste fokus)

Husk å ta vare på deg selv også. Til sammenligning, min mann holdt ut sporadisk sexliv i 1,5 år etter første, 6mnd etter andre, uten å klage. For meg var det hormoner som fjernet lysten nesten fullstendig. Når barna ble større har sexlivet tatt seg opp igjen. (Jeg mister lysten I barselperioden men er kåt hele tiden under graviditet, andre reagerer motsatt, noen blir ikke påvirket i det hele tatt. Hvordan du får det er umulig å spå)

Synes at mannen din har ett merkelig fokus, første året/to årene etter at man har fått barn kan være en unntakstilstand, dette burde han være klar over som har barn fra før. 

Mor er full av hormoner, tilheling av kroppen kan ta tid, baby ønsker kroppskontakt og krever foreldrene  24/7, far føler seg utenfor osv. Ikke sikkert alt inntreffer men sannsynlig at noe. 

Anonymkode: f44f3...77c

• Liker 21
Skrevet

Det kan være lurt å snakke litt om hvordan prioritere forholdet uten å ha sex også, og hvordan ta vare på forholdet hvis det viser seg at baby MÅ få all oppmerksomhet i en periode (kolikk for eksempel). Det er en så kort tid av livet uansett, og et eventuelt sexpress kan bare være ødeleggende. 

Kanskje får dere en sovebaby og dere skjønner ikke hva dere lurte på en gang. Eller kanskje får dere en baby som ikke legger seg før flere timer etter at mannen din har lagt seg, og som er klistret på puppen hele natta. Eller kanskje får dere en som skriker og skriker og skriker. Eller kanskje får du store smerter, eller bare mister sexlysten fullstendig i en periode. Da er det greit å vite at mannen står ved din side, tålmodig, og ikke tenker at nå går forholdet dukken. 

Sexlivet her har vært treeegt etter barna våre kom, men det har ikke gått utover forholdet. Tvert imot, å se mannen min som en fantastisk pappa har gitt forholdet en ny dimensjon og jeg elsker han enda høyere. Men de store sprellene i senga får vente litt til. 

Skrevet

Hehe, er vel ikke så vanskelig å skjønne det?

Takk for tips 🙂

Dere vekker hverandre midt på natta for å ha sex? Det høres veldig irriterende ut da, hvorfor ikke ha sex før dere sover eller på morgenen? 

• Liker 20
Skrevet

Ingen barseltid er lik og ingen baby er lik, men jeg tror du skal være forberedt på at sex kanskje ikke står øverst på lista de på en stund. Betyr ikke at det må bli sånn selv om andre ofte opplever mindre sexlyst i barseltiden. Men for din egen del, tror jeg du/dere bør forberede dere på at det kan bli tørke en periode. Du skal ikke gjøre noe du ikke vil bare for å pleie forholdet. Da må dere snakke sammen på forhånd. Uansett hvor mye du tror og mener nå at det ikke vil noe anderledes etter baby kommer, tror jeg man kan få seg en stooor overraskelse etter fødsel. Hormoner og baby gjør mye rart med en kvinnekropp.

Men det er fint dere ønsker og vil prøve å ha ting som før, men dere er tjent med å snakke om hva hvis på forhånd. Lykke til 😊 

Anonymkode: ef07d...d83

• Liker 12
Skrevet

Skulle likt å sett mannen vekke meg opp flere ganger for å ha sex..... særlig når man er spebarnsmor 😅 Tror jeg hadde slått! Å bli vekt opp for sex midt på natta var noe vi drev med når vi var tyve og nyforelsket.....😊

Nå er vi 50 og har sex flere ganger i uka, så jeg er helt med på at et bra sexliv er lim i forholdet.

For det første er det normalt at det blir mindre fokus på sex når babyen er kommet. Det tar seg opp! Ingen vet åssen du føler deg etter fødsel, og du vet ikke hvordan unge dere får. Ang samsoving, jeg var innstilt på å sove i samme seng som minsten, men det viste seg at han sov best i vugga si like ved min seng. Roet seg bedre da fant vi ut etterhvert. Jeg ammet ham i senga dog. 
Hvis du skal tvinge deg til å ha sex uten lyst bare får å please mannen (sier ikke at det er det som kommer til å skje) kan du få problemer og til slutt miste lysta på ham. 

Hvis mannen din ikke taklet at den forrige dama hans hadde mer fokus på ham enn på babyen i spedbarnstiden, ja da sier det sitt om ham. Ikke bra...

Men hvis forholdet tok slutt fordi det etter noen år fortsatt kun var fokus på barnet, kan jeg skjønne ham.

Anonymkode: bbd95...eb3

• Liker 20
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hjemmet er ikke lykkelig dersom dere ikke får ha sex flere ganger i døgnet??

Anonymkode: af01a...64f

• Liker 14
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt så er det soving på samme rom som anbefales i 6mnd, ikke nødvendigvis  samsoving (ifølge artikkelen du linker til). Vi kommer til å prioritere sexlivet (noen ganger foran søvn), da vi vet hvor viktig det er å pleie parforhold også i småbarnstiden.

😂 Beklager, men jeg lo! 😂🙈

Du får deg nok et aldri så lite sjokk når barnet kommer 😅😂🙈 Etter fødsel blør du i ukesvis, så da blir sexlivet (naturlig nok) litt labert. Så ammer du (hvis du kan) og da dabber gjerne sexlysten av. For ikke å nevne at du kommer til å ha noen inntil/oppå deg hele tiden, døgnet rundt, og når du da endelig får ha kroppen din i fred kommer du til å få fnatt dersom mannen din prøver seg 😅🙈

PS: Det går an å ha sex andre steder enn i senga, på andre tidspunkt enn på natta. Babyer sover gjerne store deler av døgnet, men det er ikke mangelen på muligheter som kommer til å stoppe dere 😂

Anonymkode: 0f078...03a

• Liker 23
Skrevet

Vi hadde sex i gjestesenga, dusjen, badekaret o.l. mens babyen fortsatt ble lagt i vår seng (til ca 8 måneder). 

Ellers enig i at du bør være innstilt på at sexlivet forandrer seg etter fødsel. Det har sjelden sammenheng med at man ikke vil prioritere det eller ikke synes det er viktig i utgangspunktet, men rett og slett at kroppen din forandrer seg, du fylles av hormoner og følelser som ikke er mulig å forestille seg på forhånd. Og det bør både du og mannen være forberedt på. Et forhold som ikke tåler litt sextørke står ikke særlig sterkt i småbarnstiden uansett hvor mye man bestemmer seg for å prioritere sex. 

Anonymkode: 71a1d...77c

• Liker 11
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var litt gøyalt å lese.

• Liker 15
Skrevet

Åh, dere er vel bra søte... Og litt trist å se at dere blir så truffet når noen påpeker viktigheten av å prioritere sexliv/parforhold i småbarnstiden - lykke til videre sier bare jeg 😉

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...