Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis oppgaven ikke spesifiserer om Geogebra skal brukes eller om det skal bli svart skriftlig m formler, skal man da gjøre begge to eller kan man fritt velge uten å få dårligere karakter?

Anonymkode: 61666...7ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*mattesensor

de setter ikke karakter etter rettskriving heldigvis

Anonymkode: 630a6...161

  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

*mattesensor

de setter ikke karakter etter rettskriving heldigvis

Anonymkode: 630a6...161

Haha! Dødsbra! 

Anonymkode: 43724...add

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

*mattesensor

de setter ikke karakter etter rettskriving heldigvis

Anonymkode: 630a6...161

D-en skal ikke være liten, og du glemte å sette et punktum på slutten av setningen. 

Anonymkode: 61666...7ae

  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis oppgaven ikke spesifiserer om Geogebra skal brukes eller om det skal bli svart skriftlig m formler, skal man da gjøre begge to eller kan man fritt velge uten å få dårligere karakter?

Anonymkode: 61666...7ae

Virker for meg som om du blander ulike digitale oppgaver. Når du bruker geogebra legger du ved graf-vinduet, når du regner i excel velger du «vis formler». Om du ikke bruker formler i excel får du trekk.

Skrevet
1 minutt siden, Fjeud skrev:

Virker for meg som om du blander ulike digitale oppgaver. Når du bruker geogebra legger du ved graf-vinduet, når du regner i excel velger du «vis formler». Om du ikke bruker formler i excel får du trekk.

"Bestem sannsynligheten for at..." og det kan lett regnes ut i Sannsynlighetskalkulatoren der du bare setter inn noen få tall og programmet regner ut alt sammen. Det er vanskeligere å skrive ut alt sammen og vise hele utregningen. Men siden det ikke står om man skal gjøre det ene eller det andre, er det vel lov å ta den lette veien uten å miste poeng? 

Anonymkode: 61666...7ae

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Bestem sannsynligheten for at..." og det kan lett regnes ut i Sannsynlighetskalkulatoren der du bare setter inn noen få tall og programmet regner ut alt sammen. Det er vanskeligere å skrive ut alt sammen og vise hele utregningen. Men siden det ikke står om man skal gjøre det ene eller det andre, er det vel lov å ta den lette veien uten å miste poeng? 

Anonymkode: 61666...7ae

Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
 viser regneferdigheter og matematisk forståelse
 gjennomfører logiske resonnementer
 ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
 kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
 forklarer framgangsmåter og begrunner svar
 skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
 vurderer om svar er rimelige

 

Om du faktisk leser hele veilederen sier svaret strengt tatt seg selv. 
Selvfølgelig om du har et venndiagram og skal finne sannsynligheten for at noen liker is og kake trenger du ikke vise utregningen fra brøk til prosent, men du burde skrive brøken slik at de forstår du har forstått spørsmålet.

Endret av Fjeud
Skrevet
43 minutter siden, Fjeud skrev:

Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
 viser regneferdigheter og matematisk forståelse
 gjennomfører logiske resonnementer
 ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
 kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
 forklarer framgangsmåter og begrunner svar
 skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
 vurderer om svar er rimelige

 

Om du faktisk leser hele veilederen sier svaret strengt tatt seg selv. 
Selvfølgelig om du har et venndiagram og skal finne sannsynligheten for at noen liker is og kake trenger du ikke vise utregningen fra brøk til prosent, men du burde skrive brøken slik at de forstår du har forstått spørsmålet.

Ja, det er vel ikke så stor forskjell mellom en venndiagram og en brøkregning, men her er det å enten:

1) Skrive to tall, en i "n" boksen og en i "p" boksen, velge intervall, og få svaret med en gang (enkelt som bare det)

Eller

2) Bruke formelen P(X)=n_C_x(p^x)(1-p)^(n-x) for å regne ut sannsynligheten steg for steg.

Ja, poeng er bare veiledende, men det handler om å få flest mulig poeng. Samtidig ønsker man ikke å jobbe mer enn man trenger for da er det større risiko for å gjøre noe feil. 

Anonymkode: 61666...7ae

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er vel ikke så stor forskjell mellom en venndiagram og en brøkregning, men her er det å enten:

1) Skrive to tall, en i "n" boksen og en i "p" boksen, velge intervall, og få svaret med en gang (enkelt som bare det)

Eller

2) Bruke formelen P(X)=n_C_x(p^x)(1-p)^(n-x) for å regne ut sannsynligheten steg for steg.

Ja, poeng er bare veiledende, men det handler om å få flest mulig poeng. Samtidig ønsker man ikke å jobbe mer enn man trenger for da er det større risiko for å gjøre noe feil. 

Anonymkode: 61666...7ae

Vet ikke om du misforstår med vilje eller ble mistet i kverulantgryta som liten. På del to er det ofte slik at du får oppgitt nok info til at du skal kunne resonnere deg fram til hvordan resten av diagrammet skal fylles ut.

Om du bare skriver svarene på alt uten å vise hvordan du har tenkt får du garantert færre poeng

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...