Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror folk det er mer glamorøst, bedre betalt og mer interessant enn det egentlig er? Og at det er lettere å få turnus og jobb enn det egentlig er?

Anonymkode: c814d...526

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: ebaf7...941

• Liker 1
Skrevet

Folk velger ikke legeyrket for å bli rik eller være glamorøs. 

Anonymkode: 073f2...204

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk velger ikke legeyrket for å bli rik eller være glamorøs. 

Noen. Men de representerer ikke majoriteten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bli lege, og det er fordi jeg er ekstremt fascinert over kroppen, jeg ønsker å hjelpe mennesker, og jeg har alltid trivdes med å lese mye på realfagene. :) 

De tankene som beskrives i hovedinnlegget kan ha å gjøre med assosiasjoner mellom høye karakterkrav (+ det er et av mange viktige yrker) og prestisje; Håper ikke det er mange som velger medisin basert på det! 

Anonymkode: d4c77...373

Skrevet
18 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Nå studerer jeg medisin selv og er engasjert i medisinfaglige foreninger. Jeg vil tørre å påstå at jeg har en ganske god oversikt over den gjennomsnittlige medisinstudent. Det er som regel de som ikke studerer medisin eller er leger som mener at medisinstudenter visstnok er opptatt av penger og status. 

For de som er opptatt av status og lønn finnes det retninger innenfor medisin som gir dette, men de fleste er fornøyd med en helt vanlig legejobb. Om noe er man opptatt av gunstige arbeidstider når man begynner å etablere seg med familie, inkludert barn. 

Anonymkode: 073f2...204

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå studerer jeg medisin selv og er engasjert i medisinfaglige foreninger. Jeg vil tørre å påstå at jeg har en ganske god oversikt over den gjennomsnittlige medisinstudent. Det er som regel de som ikke studerer medisin eller er leger som mener at medisinstudenter visstnok er opptatt av penger og status. 

For de som er opptatt av status og lønn finnes det retninger innenfor medisin som gir dette, men de fleste er fornøyd med en helt vanlig legejobb. Om noe er man opptatt av gunstige arbeidstider når man begynner å etablere seg med familie, inkludert barn. 

Jeg kjenner litt til dette fra flere hold. Og det er ingenting her som tilsier at jeg er uenig i med deg.

Jeg har forelsket meg i den "tøffeste" gjengen som jeg har møtt utenlands. På norsk, leger uten grenser. Deres bidrag i et totalt kaos av urettferdighet og overgrep i stater hvor politi ikke lenger har en viktig rolle, men hvor militæret har tatt over, er uvurderlig. Leger uten grenser er uvurderlig. De jakter ikke status.  

Jeg er faglig forelsket i "Médecins Sans Frontières." Jeg har møtt menn og kvinner fra Skandinavia, inkludert Ullern og Haugesund, som plutselig har dukket opp i situasjoner hvor en kanskje ville trodd Norden bare sendte sine beste i grønt. Og har betydd mye. Farlig mye.

Skrevet

Mye mer interessant enn folk tror - og mye mindre glamorøst.

Og omtrent umulig å få en fast stilling noe sted.

Anonymkode: d2e6b...14e

Skrevet
47 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Og da skal de i tilfelle bli skuffet. Lite glamour i å løpe rundt midt på natta på døgnvakt, ikke ha tid til å spise, med telefonen som ringer uten stans. Alle må gjennom turnus og spesialisering, så mange år med vakt og slit før man eventuelt kan gå over til privat spesialistpraksis. (Hvor man vel også jobber mye)

Anonymkode: 57588...bf7

Skrevet

Jeg har aldri tenkt at det er glamorøst å være lege. Men tenker de tjener bedre enn gjennomsnittet. Det er rett og rimelig, gitt det ansvaret som følger jobben. 

I min ungdom var det nerdene som ble leger, og de har vel aldri vært de mest populære. Det var stort sett guttene som søkte medisin.

Selv kunne jeg aldri tenke meg å bli lege (eller sykepleier, psykolog eller annet klinisk for den del). Om så måtte det bli som forsker. 

Anonymkode: 36ea4...15d

Skrevet

Jeg er lege og HATER det. Jeg sitter på kvinneguiden i arbeidstiden og kun skriver ut sykemeldinger.

hilsen

womenwomen

Anonymkode: 4647f...fdb

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri tenkt at det er glamorøst å være lege. Men tenker de tjener bedre enn gjennomsnittet. Det er rett og rimelig, gitt det ansvaret som følger jobben. 

I min ungdom var det nerdene som ble leger, og de har vel aldri vært de mest populære. Det var stort sett guttene som søkte medisin.

Selv kunne jeg aldri tenke meg å bli lege (eller sykepleier, psykolog eller annet klinisk for den del). Om så måtte det bli som forsker. 

Anonymkode: 36ea4...15d

Er det ikke oftest slik at nerdene blir ingeniører? Hva ble de populære guttene da? Og fikk legene draget på damene etterhvert?

Anonymkode: c814d...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...