Gå til innhold

Hvordan innrede en leilighet, helt fra scratch?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jegflyttet inn hos kjærestenmin for et års tid siden. Da var leilighetenhansnyinnflyttet, oghelt bare. Vi måttekjøpeselvdetessensielleavmøbler.

Nå, et år senere, ser det fortsatt veldig...tomt ut her. Vi har møbler, men ingen dekorasjon. Ingenting. Og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne. Mine tidligere leiligheter har vært sånne små student-kryppinn, og jeg har ingen anelse om hvordan jeg innreder en ordentlig, voksen og pen, leilighet.

Jeg vet ikke engang hvor jeg får tak i ting. Bilder? Til veggene? Faktisk kunst er litt utenfor budsjettet nå. Også tenker jeg pynteputer, også, haha, så har jeg ikke mer.

Vi harganske fine møbler, vi mangler bare aaalt som kangjøredette til et fint sted.

Anonymkode: df518...7c4

• Liker 1
Skrevet

Først av alt - innredning må gjøres gradvis! Ta deg tid til å bare investere i noen få elementer av gangen og lev deg litt inn med dem før du fortsetter. Hvis man gjør alt for mye på en gang blir det fort kaos.

Steg nr 2 - se på rommene dine og del dem opp i soner. For eksempel så er min bittelille stue delt opp i to soner - en sofasone og en spisestuesone. Tenk på hvordan rommet skal brukes og hva slags behov dere har. Kanskje du vil ha en lesekrok i hjørnet? Kanskje sofasonen skal være prioritert med ekstra stæsj? Kanskje du vil dedikere en sone til kjempestore planter? Prøv deg litt fram. Det finnes metoder for å skape soner i ett rom - hvis du googlet litt finner du bra tutorials på det!

3. Finn inspirasjon. Følg interiørkontoer på Instagram, sjekk ut Pinterest. Start med en tag og se hvor du ender opp! Til og med IKEA-katalogen og leilighetene til venner kan inspirere. Jeg er forresten veldig glad i instagramkontoen til rom123, de er flinke!

Tenk litt over hva slags omgivelser som gir deg en følelse av velvære og kos. For meg er det myke gulvtepper, planter, lyslenker og ett enkelt fargepalett. Ikke noe nips og ikke for mange ting. Andre folk elsker velur og juveltoner, atter andre vil ha hvitt på hvitt, noen er gale etter naturmaterialer. Det er viktig at du er bevisst på hva slags omgivelser som gir deg glede - jeg kan synes store lyse minimalistiske rom er vakre, samme med dramatiske mørke rom, men det er ikke den type interiør jeg trives å  leve med. Igjen, ta deg god tid! 

Nr. 4 - hvor finner man ting? Overalt! Når jeg ser meg rundt i min egen stue ser jeg sofa og TV brukt fra finn.no, stuebord fra Jysk, spisebord fra Granit, gulvtepper fra IKEA. Bilder og lyslenker har jeg funnet brukt, på nett, museumsbutikker, Nille, Søstrene Grene. Pledd og puter fra Kid, H&M Home, Jysk. Med andre ord, jeg titter mye rundt overalt, så faller ting litt på plass av seg selv etterhvert. 

Lykke til! Innredning kan være så frustrerende, men etterhvert løsner det. En dag våkner du opp og innser at du elsker hjemmet ditt. 

• Liker 2
Skrevet

Desenio.no har rimelig «kunst» til veggene, veldig mye fint der. HM Home har fine og rimelige pynteputer og pledd. 

Anonymkode: fbdce...34c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...