AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg skal snart i praksis i barnehage, og jeg kjenner at jeg gruer meg litt! Har aldri jobbet i barnehage før, og jeg er litt redd for at noen barn ikke liker meg, eller at jeg ikke får den kontakten jeg ønsker med barna.. Noen her som jobber i barnehage og har noen gode tips? Skal også skrive praksiskontrakt når jeg begynner i praksis, og da må jeg fortelle hva jeg forventer av praksisen, og jeg vet egentlig ikke helt hva jeg forventer? Eller jeg vet kanskje ikke helt hvordan jeg skal formulere meg. Anonymkode: 4bd25...31e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Vær erlig med barn, ikke slik at du sier ting de ikke har behov for å vite eller stygge ting, men sier du at du skal gjøre noe så gjør det. Første du gjør etter at du har blitt vist rundt osv er å sette deg ned ved et bord ( avhenger av alder) hvor de sitter å tegner, på gulvet hvor de bygger osv, ta kontakt og ikke vær redd de. Barn elsker oppmerksomhet i fra voksne så gi de oppmerksomhet, bli med i deres verden. Ver en venn men samtidig en voksen. Lykke til 🙂 Anonymkode: 3c18c...33d 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Vær med på leken, vær åpen, snakk med barna, still dem åpne spørsmål (ikke bare ja/nei-spørsmål), lytt til hva de har å si, fortell om deg selv, og igjen: vær med på leken! Slipp deg løs og bli med på rollelek og fysisk lek, og ikke vær redd for å bli skitten i klærne ute. Barna setter stor pris på en engasjert voksen som tør å slippe seg løs. Angående praksiskontrakt skrev jeg i mine at jeg forventet at praksislærer/veileder ga meg tilstrekkelig med veiledning, ikke bare i den oppsatte veiledningen, men også i "hverdagssituasjoner" på avdelingen. Jeg har opplevd å være i praksis og bare være "studenten", men i andre barnehager har jeg vært en del av avdelingen i større grad, og har fått mye mer utbytte av det. I tillegg skrev jeg at jeg forventet konstruktiv kritikk og grundige evalueringer og vurderinger. Lykke til i praksis! Anonymkode: 1c330...e68 2
ferdig Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Har hatt mange i praksis i løpet av årene, de som utmerker seg er de som kommer med innspill ( forslag til aktiviteter osv), hopper i det med begge beina og byr på seg selv, de som viser at dette er noe de vil og som de brenner for og de som yter det lille ekstra. De jeg ikke er like imponert over er de som står i en krok og ser redde ut, som spør om pause etter 2 timer, som ikke har med riktige klærtil vær ( barn er ute og da må du og ut uanseth vær, så ha med riktig klær) slurper kaffe hele dagen eller viser med hele deg at dette er kunn få å tjene penger. Kan fortelle deg om folk på praksis som nekter gå ut forde de ikke har med ytterklær og det er 10 minus ute, som ikke vil tørke barn for det bryter med intimgrensen de har lavd seg eller som begynner diskutere diagnoser, oppdragelse eller rutiner etter en dag. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #5 Skrevet 26. oktober 2019 Takk alle sammen! Er bare så spent, og håper jeg klarer det på en god måte:) Anonymkode: 4bd25...31e
minister-mio Skrevet 26. oktober 2019 #6 Skrevet 26. oktober 2019 Hva slags forventninger kommer helt an på type praksis, det er lettere å svare hvis du sier noe om det. En viktig ting å starte med er å lære navna på barna. Sett deg ned på gulvet å bli med på leken deres. Bruk språket, kommenter det dere gjør, still de spørsmål. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #7 Skrevet 26. oktober 2019 Mitt råd ville vært å byttet studium hvis du kan, å jobbe i barnehage er så fysisk og psykisk nedbrytende at det ikke er mulig å forestille seg på forhånd... Jeg har fått kroniske smerter for livet, og hverdagen min totalt ødelagt av det yrket. Og jeg er ikke alene om det, langt i fra... Håper du vet hva du begir deg ut på 😔 Anonymkode: 82cd9...ee0 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #8 Skrevet 26. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal snart i praksis i barnehage, og jeg kjenner at jeg gruer meg litt! Har aldri jobbet i barnehage før, og jeg er litt redd for at noen barn ikke liker meg, eller at jeg ikke får den kontakten jeg ønsker med barna.. Noen her som jobber i barnehage og har noen gode tips? Skal også skrive praksiskontrakt når jeg begynner i praksis, og da må jeg fortelle hva jeg forventer av praksisen, og jeg vet egentlig ikke helt hva jeg forventer? Eller jeg vet kanskje ikke helt hvordan jeg skal formulere meg. Anonymkode: 4bd25...31e Alle kan jo ikke like deg, men noen blir du nok glad i. Veldig hyggelig å jobbe i bhg Du forventer vel å komme ut med god erfaring, at du lærer mer og at det er godt arbeidsmiljø der? Anonymkode: 6dc57...f39
ferdig Skrevet 26. oktober 2019 #9 Skrevet 26. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd ville vært å byttet studium hvis du kan, å jobbe i barnehage er så fysisk og psykisk nedbrytende at det ikke er mulig å forestille seg på forhånd... Jeg har fått kroniske smerter for livet, og hverdagen min totalt ødelagt av det yrket. Og jeg er ikke alene om det, langt i fra... Håper du vet hva du begir deg ut på 😔 Anonymkode: 82cd9...ee0 leste et sted at det er flere førskolelærere i andre yrker enn i barnehager netopp pga belastning og arbeidsmengde men det kommer vel ann på persjonen også. Bytte yrke er vel å ta i litt før mann har prøvd seg men mann må være obs på hvor mye jobb det er, både som førskolelærer, b&u arbeider eller assistent.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #10 Skrevet 26. oktober 2019 1 time siden, minister-mio skrev: Hva slags forventninger kommer helt an på type praksis, det er lettere å svare hvis du sier noe om det. En viktig ting å starte med er å lære navna på barna. Sett deg ned på gulvet å bli med på leken deres. Bruk språket, kommenter det dere gjør, still de spørsmål. Lykke til! Hva mener du med type praksis? Men takk for tips!:-) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd ville vært å byttet studium hvis du kan, å jobbe i barnehage er så fysisk og psykisk nedbrytende at det ikke er mulig å forestille seg på forhånd... Jeg har fått kroniske smerter for livet, og hverdagen min totalt ødelagt av det yrket. Og jeg er ikke alene om det, langt i fra... Håper du vet hva du begir deg ut på 😔 Anonymkode: 82cd9...ee0 Det kan godt hende det er et tungt yrke, men det er veldig mange yrker som sikkert er mye verre.. Jeg kommer mest sannsynlig til å ta en master i spesialpedagogikk etter bacheloren slik at jeg har flere muligheter da:) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle kan jo ikke like deg, men noen blir du nok glad i. Veldig hyggelig å jobbe i bhg Du forventer vel å komme ut med god erfaring, at du lærer mer og at det er godt arbeidsmiljø der? Anonymkode: 6dc57...f39 Absolutt!:-D Anonymkode: 4bd25...31e
minister-mio Skrevet 26. oktober 2019 #11 Skrevet 26. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med type praksis? Men takk for tips!:-) Anonymkode: 4bd25...31e Du vet vel i hvilken forbindelse du skal ha praksis i barnehage? Regner med det ikke er språkpraksis da du skriver bra norsk, men det er veldig relevant om det er det, eller om du skal opp til fagbrev, om du er ungdomsskoleelev, arbeidstrening gjennom nav eller barnehagelærerstudent.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #12 Skrevet 26. oktober 2019 9 timer siden, minister-mio skrev: Du vet vel i hvilken forbindelse du skal ha praksis i barnehage? Regner med det ikke er språkpraksis da du skriver bra norsk, men det er veldig relevant om det er det, eller om du skal opp til fagbrev, om du er ungdomsskoleelev, arbeidstrening gjennom nav eller barnehagelærerstudent. Det er praksis som barnehagelærerstudent! Anonymkode: 4bd25...31e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå