Gå til innhold

Hvordan fikse en ødelagt døgnrytme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg fikk ny stilling på jobb har jeg også fått ny arbeidstid, jeg jobber nå kun 06-14 med 4-5 vakter i uka. Fordi jeg bor et stykke unna jobb betyr det at jeg må stå opp 03:45 senest de dagene jeg skal på jobb, og dette byr på problemer for en nattugle som meg. Jeg har prøvd å lage meg en regel om at jeg skal legge meg senest klokka ti, men som oftest klarer jeg ikke sovne da heller, så ender fort med å ligge våken til tolv eller nærmere halv ett. Når jeg da jobber flere dager på rad, opererer jeg etterhvert på veeeeldig lite søvn.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fikse døgnrytmen min? De dagene jeg ikke er på jobb sover jeg fort til både ett og halv to på ettermiddagen..

Anonymkode: f62bd...299

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan dra på telttur en helg, slik at du lar dagslyset definere døgnet. Jeg har hørt at det kan være en fin løsning. Kan det være noe for deg?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter at jeg fikk ny stilling på jobb har jeg også fått ny arbeidstid, jeg jobber nå kun 06-14 med 4-5 vakter i uka. Fordi jeg bor et stykke unna jobb betyr det at jeg må stå opp 03:45 senest de dagene jeg skal på jobb, og dette byr på problemer for en nattugle som meg. Jeg har prøvd å lage meg en regel om at jeg skal legge meg senest klokka ti, men som oftest klarer jeg ikke sovne da heller, så ender fort med å ligge våken til tolv eller nærmere halv ett. Når jeg da jobber flere dager på rad, opererer jeg etterhvert på veeeeldig lite søvn.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fikse døgnrytmen min? De dagene jeg ikke er på jobb sover jeg fort til både ett og halv to på ettermiddagen..

Anonymkode: f62bd...299

Gi det tid. Si konsekvent til deg selv at du skal legge deg kl 22. Du ligger våken til midnatt..., javel, - det kommer til å endre seg gradvis med riktig innstilling. Legg deg kl 22, stå opp kl 03:45. På sikt, i løpet av noen uker, vil kroppen godta det. Men du må jobbe med det selv, innstille deg på at du skal legge deg kl 22. Så sovner du til riktig tid etter hvert. Bare husk at det er greit å ha noenlunde samme rytmen i helgene også, - ikke stort mer enn én time senere enn i uka :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...