Gå til innhold

Flyktninger får hjelp til boligkjøp. Kommunen kaller det positiv forskjellsbehandling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dette blir feil. Alle som vil kjøpe en bolig, må faktisk jobbe hardt for å få det til. Det å da kunne snike i køen, blir bare feil på alle områder og vil ikke føre til annet enn økt forskjellsbehandling mellom flyktninger og alle andre grupperinger i samfunnet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skader integreringen når de vanskeligstilte i Norge ser at vanskeligstilte med annen etnisitet og hudfarge får fordeler de ikke får.

Det er nemlig rasisme, omvendt. Og vi er alle enige i at rasisme ikke er greit.

Skrevet

Dette vil nok dessverre bare føre til mer rasisme, ikke mindre. Hvis målet var å integrere, så lurer jeg på hva tankegangen var bak dette.

Det er positivt at fattige kan få seg bolig, men det er måten det blir gjort på.

• Liker 1
Skrevet
På 26.10.2019 den 11.44, Blondie65 skrev:

1) Det burde bety at en hver som går ut av leiemarkedet, gjør det lettere for en annen å komme inn. Er det negativt?

2) Integrering - er ikke problemet med mange av de som bosetter seg her at de ikke blir integrert? Er da ikke alt som kan bidra til det positivt? Er det ikke positivt at de ikke klumper seg sammen i miljøer som påvirker samfunnet negativt?

3) Næh, har du sett - vekk fra NAV og inn i arbeid. Er ikke det positivt da?

Jeg har også lyst å legge til at dette er i FRAFLYTTINGSKOMMUNEN Kragerø. De har valgt et virkemiddel for å få integrert sine nyankomne innvandrere. Det er ikke Oslo.

Jeg forutsetter selvsagt at startlån midler med lignende betingelser gis til andre av kommunens innbyggere. Tross alt finnes de av oss som blir skilt i voksen alder og taper egenkapitalen. Det er også en forutsetning at disse som får de kommunale lånene betaler tilbake sitt lån med renter - noe som gjelder for alle kommunale lån. 

👏🏼👏🏼👏🏼

Gjest Sirkelen
Skrevet

Dette er virkelig provoserende sløsing med offentlige midler, og må opphøre. Det er ikke rart vi får så mye innvandring når vi nærmest gir bort det som burde være resultatet av mange års hard innsats.

Gjest Sirkelen
Skrevet
På 26.10.2019 den 11.18, jabx skrev:

Tja. Men da må flere få slik hjelp.

Flyktningen er jo i en spesiell situasjon der de ikke har hatt mulighet til å spare opp egenkapital m.m. Men det samme gjelder for mange nordmenn, så da bør nordmenn som sliter også få tilsvarende hjelp.

Det beste ville vært å skattlegge de rike brutalt og så hjulpet de fattige i større grad.

Det blir feil å belønne folk for ingenting. En betydelig grad av omfordeling er rimelig, men det bør være arbeidende folk som får mer igjen av verdiene de skaper. Dette oppmuntrer til dårlige holdninger generelt og økt innvandring.

Skrevet (endret)

Jeg er fra Kragerø. Nå er vi bedre stilt da, og har kjøpt oss tomt og skal bygge. Vi fant ingen hus vi likte. 

Men én ting jeg la merke til det året jeg lette etter bolig, er at alt over 1.5 mill blir stående til salgs lenge. Så dropper prisene. Men likevel så blir det stående lenge før det blir solgt. 

De billigste alternativene blir også stående en stund. Svært få vil bo i Kragerø. Det er lite jobber her og svært mange i Kragerø jobber av den grunn utenfor kommunen. Derfor er det også mange som flytter. 

Jeg synes det er bra kommunen gir startlån. Jeg kjenner en som fikk det nå nylig. 1,7 mill fikk vedkommende i førtiåra. Vedkommende ville aldri hatt mulighet til å kjøpe på egenhånd grunnet manglende egenkapital og gamle betalingsanmerkninger. De siste ti åra har vedkommende kjempet seg ut av gjeldsuføre og fra ett tosifret anmerkninger til to. Men det sier seg selv at det går sakte  nedover på en gjennomsnittlig inntekt når man må leve i tilegg. Og å spare til egenkapital da går langsomt. 

Jeg synes det er veldig bra kommunen gir startlån til folk som klarer å betjene lånene, men ikke kommer seg inn i boligmarkedet. Det gagner kommunen på alle mulige måter, med å stoppe fraflytting og få på plass skattepenger. I tillegg blir byen holdt i live (med alle arbeidsplasser som dermed består). 

Endret av Suss81
  • Liker 4
Skrevet
På 25.10.2019 den 21.43, Leo skrev:

"Målet er at fem familier skal kunne kjøpe sin egen bolig i løpet av en periode på to år. Så langt er det to familier som har fått hjelp. De som blir valgt ut har selvfølgelig fått varig opphold. De må ha boevne, og forutsetninger for å klare renter og avdrag".

"Men vi må understreke at det er mange andre som også får støtte. De fleste av de ca. 30 familiene vi hjelper her i Kragerø hvert år er ikke flyktninger".

Det kan jo være lurt å lese alt før man lar misunnelsen ta fullstendig overhånd. Sett i et sosialøkonomisk perspektiv og med tanke på integrering i det norske samfunnet er dette sannsynligvis en god idè. Over hele landet er det jo dessuten mange, bl.a. uføretrygdede, som får lån og tilskudd for å kunne kjøpe egen, nøktern bolig. Er dere like misunnelig på dem?

At de ikke er flyktninger, betyr ikke at de er norske.

• Liker 1
Skrevet

Fra et markedsperspektiv, så vil slike ordninger for å hjelpe så mange som mulig til å bli boligeiere også være en prisdriver. Hvis grupper med dårlig økonomi får tilskudd, husbanklån og rentefrihet, så vil man på generelt grunnlag regne måtte å betale mer for boliger. 

Jeg tviler på at dette hjelper til syvende og sist, de som tjener på dette er til syvende og sist utbygger. 

• Liker 1
Skrevet

Slipper jeg fengsel hvis jeg driver med positive innbrudd, eller positivt tyveri, eller positiv vold?

Skrevet

Flyktninger skal hjem, så hvorfor får de hjelp til å eie bolig i Norge?

Skrevet

Jeg er imot denne type forskjellsbehandling. Å eie egen bolig er ikke menneskerett. Er de ressurssterke, da kan de jammen gjøre det på egenhånd som alle andre ressurssterke i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...