AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Her opplever vi at mormor sitter med nesa i mobilen når hun er på besøk hos oss /barnebarn. Hun sitter i sofaen rett ved siden av barnet vårt på 5 år og scroller vilkårlig på facebook/nettsider - uten å snakke til/med barnebarnet sitt. Her om dagen var hun hos oss da femåringen kom hjem fra barnehagen. Det var så vidt hun så opp fra telefonen, og ikke ett spørsmål om hvordan dagen til barnet hadde vært. Jeg synes dette er utrolig trist på vegne av barnet vårt! Hun signaliserer lang vei at telefonen er viktigere enn barnet for henne. Jeg mistenker at hun rett og slett er mobilavhengig. Hvordan går vi dette opp? Er dette "vanlig"/flere som opplever dette som et problem. Jeg og mannen vurderer "mobilkurv" som alle må legge mobilene sine oppi. Men da må vi jo kjøre lik linje på alle besøkende, og det fremstår så drastisk. Noen råd? Anonymkode: c9f2b...8a5
Scarlet Witch Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Min bestemor på 83 år har stor interesse av mobil, især Facebook og Instagram. Hun klarer riktignok å legge den vekk når barnebarn eller oldebarn er til stede, men jeg mistenker at den eldre garde synes dette med mobiler og Facebook er noe helt nytt. Den teknologien fantes jo tross alt ikke da de var unge. Vi som har vokst opp med teknologi synes kanskje det er hakket mindre interessant og altoppslukende. Når det er sagt så høres ikke forslaget om mobilkurv dumt ut. Jeg vurderer det i min leilighet, og jeg har ikke barn Face to face-kommunikasjon har gått litt i glemmeboka, og synd er det. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Her i huset må mormor overnatte. Så mobilen får hun sjekke på gjesterommet.vi legger fra oss våre når ungene er våkne... Anonymkode: 2250a...5ed 2
visp Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Nei, jeg kan ikke se for meg at min mor skulle gjort noe sånt. Mobilkurv syns jeg er en tullete idé. Det er egentlig en arrogant irrettesettelse av voksne mennesker. Her ville jeg bare sagt at jeg syns det virkelig ikke er ok at hun sitter så mye med mobilen når hun er sammen med andre mennesker og iallefall ikke barnebarna. Det er noe alle burde forstått. 3
Scarlet Witch Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Just now, visp said: Nei, jeg kan ikke se for meg at min mor skulle gjort noe sånt. Mobilkurv syns jeg er en tullete idé. Det er egentlig en arrogant irrettesettelse av voksne mennesker. Her ville jeg bare sagt at jeg syns det virkelig ikke er ok at hun sitter så mye med mobilen når hun er sammen med andre mennesker og iallefall ikke barnebarna. Det er noe alle burde forstått. Jeg er delvis enig her, men jeg tenker at det har litt med måten man gjør det på. Er det første som møter gjester en militæraktig kommando om å slenge telefonen til Helvete nedi den kurven, så ser jeg det jo som både arrogant og idiotisk. Om man har den stående og fleipende slenger ut en kommentar som typ «Hey, nå må vi kanskje ta den i bruk?» med et smil, så er det jo ikke helt på trynet..? Jeg vet ikke, jeg. Alt jeg vet er at jeg ikke er fylt 25 engang og synes teknologien tar overhånd totalt. 😕 2
Gjest RødeFare Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 Så utrolig irriterende og uhøflig. Skjønner deg godt. Jeg ville i første omgang prøvd meg på en smilende og litt forsiktig «Kan du ikke legge bort mobilen litt og prate med oss Mormor? Jeg vil høre hvordan det går med deg.» Hvis det ikke hjelper ville jeg vurdert en samtale om det når dere er alene.
visp Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, Scarlet Witch skrev: Jeg er delvis enig her, men jeg tenker at det har litt med måten man gjør det på. Er det første som møter gjester en militæraktig kommando om å slenge telefonen til Helvete nedi den kurven, så ser jeg det jo som både arrogant og idiotisk. Om man har den stående og fleipende slenger ut en kommentar som typ «Hey, nå må vi kanskje ta den i bruk?» med et smil, så er det jo ikke helt på trynet..? Jeg vet ikke, jeg. Alt jeg vet er at jeg ikke er fylt 25 engang og synes teknologien tar overhånd totalt. 😕 Det er fint at du tenker som du gjør. Det er et sunnhetstegn. Selv har jeg sjelden mobilen i rekkevidde om jeg er med andre mennesker, men jeg hadde nå allikevel reagert om en eller annen hadde viftet med en kurv oppi ansiktet mitt for at "jeg skulle oppføre meg riktig". Bedre å si ifra da syns jeg og her trenger mormor en reaksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 Har akkurat samme problemstilling her... Blir til at vi ikke besøker dem så ofte lengre, synd men sant😔 Anonymkode: c4565...f34 1
Scarlet Witch Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, visp said: Det er fint at du tenker som du gjør. Det er et sunnhetstegn. Selv har jeg sjelden mobilen i rekkevidde om jeg er med andre mennesker, men jeg hadde nå allikevel reagert om en eller annen hadde viftet med en kurv oppi ansiktet mitt for at "jeg skulle oppføre meg riktig". Bedre å si ifra da syns jeg og her trenger mormor en reaksjon. Hadde forstått en slik reaksjon, så absolutt! Jeg tenker dog at når man først er gjest i noen andre sitt hjem, så burde man ha såpass respekt for den eller de personen(e) at man bruker tiden på de, ikke en mobil. Alt med måte, selvfølgelig. 1
visp Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, Scarlet Witch skrev: Hadde forstått en slik reaksjon, så absolutt! Jeg tenker dog at når man først er gjest i noen andre sitt hjem, så burde man ha såpass respekt for den eller de personen(e) at man bruker tiden på de, ikke en mobil. Alt med måte, selvfølgelig. Ja, jeg tar det som en selvfølge egentlig. Har kun én venninne som er fæl til å dra fram telefonen hele tiden, men hun får høre det også. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 Takk for alle tilbakemeldinger! Ts Anonymkode: c9f2b...8a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå