AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Vi har vært sammen i 3 år og aldri brukt prevensjon, men ingenting har skjedd heller.. vi har ikke brydd oss så mye før nå det seneste året.. jeg er helt frisk men vi venter på ledig time på volvat for at mannen skal levere prøve..ikke før 10 nov hva er egentlig alternativ om hans sperm er dårlig? Får man donor sperm i offentlig sykehus? Får man velge fra hvem? Hvordan gjøres dette? Anonymkode: 5d100...b5c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Er vel strengt tatt bare å ta seg en tur på byen Anonymkode: 1c0fd...497 1
mammahjarte Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Slik eg har forstått det prøver di å forberdra sædkvaliteten, går ikkje det er det ofta IVF (prøverør). Vist han er 100% infertil blir det donorsæd eller rett og slett adoptera. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Det kan jo være du som har problemer også? Anonymkode: 81b78...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Bare lurer.. Anonymkode: 5d100...b5c
mammahjarte Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan jo være du som har problemer også? Anonymkode: 81b78...ad2 Det står at ho er frisk.
Curlyme Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, mammahjarte skrev: Det står at ho er frisk. Frisk ja,men står ikke at hun har undersøkt alt? Mye som skal klaffe for at man blir gravid
mammahjarte Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 Just now, Curlyme said: Frisk ja,men står ikke at hun har undersøkt alt? Mye som skal klaffe for at man blir gravid Ja det er sant. Kan du væra meir spesifikk TS?
Gjest Albbas Skrevet 26. oktober 2019 #9 Skrevet 26. oktober 2019 16 hours ago, Curlyme said: Frisk ja,men står ikke at hun har undersøkt alt? Mye som skal klaffe for at man blir gravid I tillegg er det ikke alt som kan synes på undersøkelser. Man kan ha problemer med å bli gravid selv om man utifra tester er fertil. TS, det finnes flere alternativer hvis mannen har dårlig kvalitet, for eksempel ICSI (prøverør hvor sædcellene sprøytes direkte i egget), eller hente ut celler fra testikkel hvis det ikke er helt dødt. Donor er også et alternativ hvis det er ikke er håp for egne sædceller.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #10 Skrevet 26. oktober 2019 Hvordan vet du at det ikke er du (eller begge) som er "problemet"? En utredning er omfattende og ikke så sjelden så finner man ikke årsaken. Det holder ikke med en vanlig gu med ultralyd for å si det sånn. Men, om det skulle være mannen så er ICSI det som oftest prøves, så sant det er noe liv. Er det null liv så er det donor. Da får dere velge donor basert på utseende. Anonymkode: 74c72...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #11 Skrevet 27. oktober 2019 20 timer siden, Albbas skrev: I tillegg er det ikke alt som kan synes på undersøkelser. Man kan ha problemer med å bli gravid selv om man utifra tester er fertil. TS, det finnes flere alternativer hvis mannen har dårlig kvalitet, for eksempel ICSI (prøverør hvor sædcellene sprøytes direkte i egget), eller hente ut celler fra testikkel hvis det ikke er helt dødt. Donor er også et alternativ hvis det er ikke er håp for egne sædceller. Som hva da?? Jeg blir ikke gravid, prøvd i 5 år. Finner ingenting «feil» med meg.. Anonymkode: ffc4a...a53
Gjest Albbas Skrevet 27. oktober 2019 #12 Skrevet 27. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Som hva da?? Jeg blir ikke gravid, prøvd i 5 år. Finner ingenting «feil» med meg.. Anonymkode: ffc4a...a53 Eggkvaliteten kan for eksempel være dårlig selv om blodprøver er ok. Men etter 5 år er vel mannen sjekket? Uforklarlig barnløshet er ikke så uvanlig, det betyr ikke at det ikke finnes en årsak, men at vi ennå ikke har medisinsk kompetanse til å avdekke alle årsaker til barnløshet.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #13 Skrevet 27. oktober 2019 2 minutter siden, Albbas skrev: Eggkvaliteten kan for eksempel være dårlig selv om blodprøver er ok. Men etter 5 år er vel mannen sjekket? Uforklarlig barnløshet er ikke så uvanlig, det betyr ikke at det ikke finnes en årsak, men at vi ennå ikke har medisinsk kompetanse til å avdekke alle årsaker til barnløshet. Vi har hatt 4 ivf forsøk. 11 innsett. Finner fortsatt ingen feil hos meg. Kan det fortsatt være eggkvaliteten da? mannen har helt ok sædkvalitet. Anonymkode: ffc4a...a53
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #14 Skrevet 27. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt 4 ivf forsøk. 11 innsett. Finner fortsatt ingen feil hos meg. Kan det fortsatt være eggkvaliteten da? mannen har helt ok sædkvalitet. Anonymkode: ffc4a...a53 Det kan være (dårlig) match mellom dere. Anonymkode: e86d4...871 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #15 Skrevet 28. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Som hva da?? Jeg blir ikke gravid, prøvd i 5 år. Finner ingenting «feil» med meg.. Anonymkode: ffc4a...a53 Genfeil, og andre ting som ikke vises på tester. Vi er helt friske, tipp topp prøver hos begge. Vi er også utredet i utland med metoder som ikke tilbys i Norge. Så tross ti år uten prevensjon, og en rekke prøverørsforsøk, er vi fortsatt uforklarlig barnløse. Anonymkode: 4978c...71f
Gjest Albbas Skrevet 28. oktober 2019 #16 Skrevet 28. oktober 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Vi har hatt 4 ivf forsøk. 11 innsett. Finner fortsatt ingen feil hos meg. Kan det fortsatt være eggkvaliteten da? mannen har helt ok sædkvalitet. Anonymkode: ffc4a...a53 Da er jo ikke kvaliteten på de befruktede eggene helt optimal, siden de ikke vil feste seg. Det kan være eggenes kvalitet i utgangspunktet, skjult genfeil, eller forhold i din livmor. Eller det kan være uflaks. Det er mye man ikke vet om hva som kan være "feil".
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #17 Skrevet 28. oktober 2019 På 25.10.2019 den 20.39, AnonymBruker skrev: Vi har vært sammen i 3 år og aldri brukt prevensjon, men ingenting har skjedd heller.. vi har ikke brydd oss så mye før nå det seneste året.. jeg er helt frisk men vi venter på ledig time på volvat for at mannen skal levere prøve..ikke før 10 nov hva er egentlig alternativ om hans sperm er dårlig? Får man donor sperm i offentlig sykehus? Får man velge fra hvem? Hvordan gjøres dette? Anonymkode: 5d100...b5c Hvis mannen din er steril eller har så dårlige svømmere at legene mener han ikke vil klare å befruktet deg med ivf , så vil dere nok få tilbud om sæddonor, men dere får ikke noen info om denne donoren annet enn at den skal matche din manns øyenfarge og hårfarge. Det er også ca 8 mnd ventetid på donor, så du må heller krysse fingrene for at alt ser bra ut. Vi går selv gjennom forsøk med donorsæd. Donorsæd har veldig lav "holdbarhet" (maks 24 timer levetid) som vil si at sjansen er superliten for å bli gravid. Jeg har selv gått gjennom 11 insemineringsforsøk og 4 ivf forsøk uten klaff. Lykke til Anonymkode: 1f417...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #18 Skrevet 30. oktober 2019 Ikke ta sorgene på forskudd TS. Det er lite sannsynlig at han er steril, med mindre han har hatt strålebehandling ifm. kreft eller andre ting. Det er mest sannsynlig enten litt lite sædceller, eller litt "late" sædceller som svømmer dårlig. Prøverør er en veldig fin løsning da. Hvis de mot formodning nesten ikke finner sædceller i prøven hans, så har han noe som heter bi-testikler. Der kan gynekologen hente ut sædceller med en liten sprøyte, hvis man ikke finner sæd i sædprøven. Bi-testiklene er adskilt fra de andre testiklene, men man har likevel produksjon der. Da kan du befruktes på den måten Jeg vil også trøste deg med at nå har teknologien kommet så langt at selv menn uten en eneste levende sædcelle, kan ha muligheter. Hvis mannen din har lave testosteronverdier (det kan sjekkes på en blodprøve), så blir også sædproduksjonen dårlig. Men nå har man begynt å medisinere slike menn med Tamoxifen. Det er egentlig en brystkreftmedisin for kvinner, men når menn tar dette senker man østrogenverdien til mannen, og da øker testosteronverdiene av seg selv. Når de øker, settes også sædproduksjonen i gang. Hvis du vil lese denne saken så ligger den her: https://www.nrk.no/viten/brystkreftmedisin-gir-hap-for-barnlose-menn-1.14316744 NRK har også laget en liten dokumentar hvor dette er testet i praksis på en mann som ikke hadde en eneste levende sædcelle. Etter en tid på slik medisin fant de plutselig sæd likevel. Ikke mye, men nok til å befrukte egget til kona. Det ble baby av det Dokumentaren er på 37 minutter og ligger nederst i artikkelen jeg linket til. Lykke til! Anonymkode: ca77b...2e2 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #19 Skrevet 1. november 2019 På 30.10.2019 den 6.59, AnonymBruker skrev: Ikke ta sorgene på forskudd TS. Det er lite sannsynlig at han er steril, med mindre han har hatt strålebehandling ifm. kreft eller andre ting. Det er mest sannsynlig enten litt lite sædceller, eller litt "late" sædceller som svømmer dårlig. Prøverør er en veldig fin løsning da. Hvis de mot formodning nesten ikke finner sædceller i prøven hans, så har han noe som heter bi-testikler. Der kan gynekologen hente ut sædceller med en liten sprøyte, hvis man ikke finner sæd i sædprøven. Bi-testiklene er adskilt fra de andre testiklene, men man har likevel produksjon der. Da kan du befruktes på den måten Jeg vil også trøste deg med at nå har teknologien kommet så langt at selv menn uten en eneste levende sædcelle, kan ha muligheter. Hvis mannen din har lave testosteronverdier (det kan sjekkes på en blodprøve), så blir også sædproduksjonen dårlig. Men nå har man begynt å medisinere slike menn med Tamoxifen. Det er egentlig en brystkreftmedisin for kvinner, men når menn tar dette senker man østrogenverdien til mannen, og da øker testosteronverdiene av seg selv. Når de øker, settes også sædproduksjonen i gang. Hvis du vil lese denne saken så ligger den her: https://www.nrk.no/viten/brystkreftmedisin-gir-hap-for-barnlose-menn-1.14316744 NRK har også laget en liten dokumentar hvor dette er testet i praksis på en mann som ikke hadde en eneste levende sædcelle. Etter en tid på slik medisin fant de plutselig sæd likevel. Ikke mye, men nok til å befrukte egget til kona. Det ble baby av det Dokumentaren er på 37 minutter og ligger nederst i artikkelen jeg linket til. Lykke til! Anonymkode: ca77b...2e2 Takk for et utfyllende og godt svar Anonymkode: 5d100...b5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå