AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg jobber ved en avdeling på et stort sykehus, hvor en kollega i dag røpet rykter om og kom med beskyldninger mot en pasient som hun hadde fått høre om fra en kollega, på en annen avdeling. Jeg tenker at for det første er dette brudd på taushetsplikten og for det andre vet jeg hvem pasienten er og jeg kan tenke meg å informere han om dette, fordi opplysningene som ble spredd om han ikke stemmer og jeg mener han har rett til denne informasjonen som omhandler han selv. Bør han få vite det? Anonymkode: 8e3ef...88b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Ikke han, men sjefen. Anonymkode: e19a9...444 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Leder bør få vite om det Anonymkode: 81c02...641 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Dere har nok rett i at leder bør få vite det, men jeg opplever at ledelsen er mere opptatt av å bevare sykehusets gode navn og rykte, da jeg har sett lignende saker tidligere som ikke blir fulgt opp. Hvem skal beskytte pasienten oppi det hele? Anonymkode: 8e3ef...88b 2
Gjest theTitanic Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Egentlig. Men tilliten til sykehuset vil forsvinne for pasienten. Sykehuset blir satt i et dårlig lys. Og du blir satt i et dårlig lys av ledelsen. Du burde ta dette med lederne til sykepleierene. De burde få en refs for dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 Du trenger litt HMS opplæring, TS. Jeg skjønner at du ønsker pasientens beste, men du skaper større problemer enn du løser ved å la pasienten få ansvaret for å rydde opp. Du har opplevd dette, pasienten har hørt et rykte du har spredd (annen hånds informasjon). En god HMS kultur starter med en selv. Så det jeg hadde gjort var å ta det opp i de rette kanaler - verneombud, ledelse, arbeidsmiljøutvalg. Har dere ikke et avvikssystem - slike ting bør jo rapporteres der.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ved en avdeling på et stort sykehus, hvor en kollega i dag røpet rykter om og kom med beskyldninger mot en pasient som hun hadde fått høre om fra en kollega, på en annen avdeling. Jeg tenker at for det første er dette brudd på taushetsplikten og for det andre vet jeg hvem pasienten er og jeg kan tenke meg å informere han om dette, fordi opplysningene som ble spredd om han ikke stemmer og jeg mener han har rett til denne informasjonen som omhandler han selv. Bør han få vite det? Anonymkode: 8e3ef...88b Vitner om både dårlig yrkesetikk og brudd på taushetsplikt. Men dette er ikke noe du som profesjonell går til pasienten med, du tar forholdet opp med din avdelingsleder. Så får ledelsen ta aksjon. Neste hang kan det være deg hun omtaler i negative ordelag, til andre, så denne personen må det reageres mot. Antar flere også hørte dette? Anonymkode: 43b50...eed 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 Ta det opp med tillitsvalgte, og hold ett lite øye med at det ikke går utover hjelpen pasienten får. Hvis pasient får dårligere behandling, blir møtt på en ufordelaktig måte av ansatte. Da burde man tenke å gjøre noe med det, man har jo tross alt fritt behandlingsvalg i Norge Anonymkode: 7c846...968
SoWhat? Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 Tenker du virkelig å informere pasienten om rykter du hører? Hva tenker du på egentlig? Dette tar du opp med leder, og det bør du gjøre snarest! Maken til ukultur. 4
_popcorn_ Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 Ryddet for spekulasjoner. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #11 Skrevet 26. oktober 2019 Skjønner faktisk ikke hvorfor du ikke tok det opp med kollegaen din der og da? Leder er rett sted å adressere dette, ikke pasienten. Å informere pasienten gjør mer skade enn gagn, ta opp med leder at du ikke syns rykter som pasienter skal spres mellom avdelinger. Vinkle gjerne på at feilinformasjon er fare for pasientsikkerheten. For øvrig, selv om du kjenner noen betyr ikke det at du vet alt om dem. Anonymkode: f673f...6b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå