AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Om man skulle gjette på hvor mange barn er faglig sterke Vs faglig svake på skolen. Hvor mye falglig sterke vs faglig svake barn kan man finne i enhver klasse på barneskolen ( f.eks 1-6.klasse)? Jeg tror at man kan finne 3-4 skoleflinke barn og 3-4 faglig svake barn i enhver klasse, mens resten er middels skoleflinke barn. Noen innspill fra noen lærere her? Eller hva tror dere foreldre som har barn i små og mellomtrinnet? 1-6 klasse f.eks. Anonymkode: 84346...1c7
Ulrikke Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Jobber på 2.trinn på en skole med tre klasser på trinnet. Rett over 20 elever i hver klasse. Jeg må si at på akkurat dette trinnet kan det nok stemme med 2-4 veldig svake i hver klasse. Da tenker jeg på elever som har store hull man sliter med å tette selv med ekstra innsats. For disse går det naturlig nok ofte bedre der hvor foreldrene innser hvor viktig det er og selv legger inn en uvurderlig innsats. Andre tenker at det er skolen sin "jobb" og er vanskeligere å kommunisere med. Når det gjelder de "skoleflinke" er det ikke så mange som 4 i hver klasse på mitt trinn ihvertfall. Da snakker jeg om dem som ligger betydelig over det som er forventet. Jeg har for eksempel de elevene som fortsatt kun leser høyfrekvente ord med to og tre bokstaver, en stavelse, og fortsatt må lydere seg gjennom. De sliter naturlig nok med å få med seg innholdet i det de leser. I samme klasse sitter eleven som er på Harry Potter-bok nummer tre.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Noen andre som vil dele sine meninger? Hvordann er det i klassen til barnet ditt? Anonymkode: 84346...1c7
Edalokojs Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Avhengig av hvilken strøk skolen ligger i, samt kulturell sammensetting. Tar vi utgangspunkt i at skolen er sammensatt av en homogen gruppe så ville det vært narturlig å mene at fordelingen vil være normalfordelt, mao. ca.15% (ca.4-5 elever i en klasse på 30) som skårer over snittet og 15% som skårer under forventningen. Det kan argumenteres for hva snittet bør være. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Da jeg gikk på ungdomsskolen ble vi nivåinndelt i matte, ca 15-20 stk i gruppen for svake elever, ca 10 i gruppen for sterke elever, og de resterende 60-65 var jevnt fordelt på midten. Tenker det er slik det pleier å være. Anonymkode: e9a4b...464 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om man skulle gjette på hvor mange barn er faglig sterke Vs faglig svake på skolen. Hvor mye falglig sterke vs faglig svake barn kan man finne i enhver klasse på barneskolen ( f.eks 1-6.klasse)? Jeg tror at man kan finne 3-4 skoleflinke barn og 3-4 faglig svake barn i enhver klasse, mens resten er middels skoleflinke barn. Noen innspill fra noen lærere her? Eller hva tror dere foreldre som har barn i små og mellomtrinnet? 1-6 klasse f.eks. Anonymkode: 84346...1c7 Der er på alle måter forskjell på barn født tidlig på året og barn født sent på året. Dette kommer og tydelig frem i debatten om skolestart mer enn en gang i året. Det skulle jo ellers bare mangle at det ikke er forskjell, der er jo nesten ett år mellom ett barn født tidlig i januar og ett barn født sent i desember samme kalenderår. Begge tilfeller så går barnet på samme trinnetmbåde på skole og i bhg. Anonymkode: 285bb...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #7 Skrevet 26. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Der er på alle måter forskjell på barn født tidlig på året og barn født sent på året. Dette kommer og tydelig frem i debatten om skolestart mer enn en gang i året. Det skulle jo ellers bare mangle at det ikke er forskjell, der er jo nesten ett år mellom ett barn født tidlig i januar og ett barn født sent i desember samme kalenderår. Begge tilfeller så går barnet på samme trinnetmbåde på skole og i bhg. Anonymkode: 285bb...5f0 Jo, men de få månedene lærer ikke et barn å lese Harry Potter i 2.trinn... De månedene gir små utslag bare, som kan hjelpe litt på mestring og selvtillit. Kan altså ikke årsaksforklare de aller svakeste og sterkeste. Bare forsterke et naturlig utgangspunkt. Anonymkode: 7213e...45f 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #8 Skrevet 26. oktober 2019 Men nå er det vel ofte sånn, at noen er svært flinke i noen fag, og middels i andre fag. Jeg har en sønn som er den beste i klassen sin i 2 fag, resten middels. Og sånn er det med flere. Anonymkode: 67a8e...b6b 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #9 Skrevet 26. oktober 2019 På 25.10.2019 den 23.55, AnonymBruker skrev: Der er på alle måter forskjell på barn født tidlig på året og barn født sent på året. Dette kommer og tydelig frem i debatten om skolestart mer enn en gang i året. Det skulle jo ellers bare mangle at det ikke er forskjell, der er jo nesten ett år mellom ett barn født tidlig i januar og ett barn født sent i desember samme kalenderår. Begge tilfeller så går barnet på samme trinnetmbåde på skole og i bhg. Anonymkode: 285bb...5f0 Det er så, og jo yngre de er, jo større forskjell er det gjerne på modenhet, særlig i begynneropplæring og ved skolestart. Men det er ikke nødvendigvis slik at de faglig sterke alltid er født tidlig på året, og de svake seint. I den forrige 1. klassen jeg hadde, var den sterkeste født i oktober, og den svakeste i februar. Begge var gutter. De kom fra veldig ulike hjem, med svært ulik oppfølging. I den klassen jeg har nå, er det vel ca 4 som presterer svakere enn forventet i flere fag, og 2 som presterer godt over forventet. Det kommer selvfølgelig helt an på hvilken ferdighet man ser på. Anonymkode: 3538f...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #10 Skrevet 27. oktober 2019 Av 30 elever, ca 6 faglig sterke (1 av dem er evnerik) og 8 faglig svake. Anonymkode: b41fb...857
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå