Gå til innhold

HJELP! Hunden har fått lopper!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått stronghold av vetrinæren som jeg tok på hunden i går kveld. Om jeg har forstått riktig, skal den drepe voksne lopper men ikke egg (eller evn larver)? Noen som vet om dette stemmer? Og hvor lang tid før loppene dør?

Men hvordan blir jeg kvitt eggene? Hunden har masse egg i pelsen, hvordan er den beste måten å bli kvitt disse? Jeg har prøvd med en lusekam, men eggene er for små og vil ikke feste seg på kammen. De sitter godt på hårstråene. 

Og hvis jeg ikke blir kvitt alle eggene i pelsen, vil disse kunne utvikle seg til larver og så voksne lopper i pelsen? 

Ellers har jeg støvsugd hele leiligheten, sofa og seng og vasket alt av tepper og klær på 60 grader.

Jeg har selv ikke oppdaga noen loppebitt på meg selv, men føler selvsagt det klær skikkelig i håret. Ser jo for meg at det er fullt av loppeegg i håret 😄 Burde det holde å vaske håret nøye eller burde jeg ta noen andre forhåndsregler? 

Noen som har noen andre tips til hvordan deale med dette her? Tuuusen takk for alle svar og erfaringer delt- Dette er IKKE gøy!

Anonymkode: daa0e...1b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer at Stronghold kun tar livet a voksne larver og virker forebyggende i ca 4 uker. Om du ikke får vekk alt av lopper og egg i miljøet vil hunden kunne smittes på ny etter 4 uker. 

Det finnes andre preparater som jeg ville tenkt var mer aktuelle, men det er opp til veterinæren hva du skal bruke og jeg ville rettet spørsmål om behandling til veterinær. Stronghold er reseptbelagt og bruk skal skje i samråd med veterinær.

Sikker på det er loppeegg du ser?  

"Lopper legger sine egg på kroppen til kjæledyret, men det betyr ikke at de blir liggende der. Eggene faller lett av og er skjult i tepper, gulv, i sengetøy eller i små sprekker mellom gulvplanker. Eggene er små (bare ca 0,5 mm lange), ovale og hvite. Dette gjør dem nesten umulig å oppdage."

Fra rentokil

Anonymkode: c1422...282

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at Stronghold kun tar livet a voksne larver og virker forebyggende i ca 4 uker. Om du ikke får vekk alt av lopper og egg i miljøet vil hunden kunne smittes på ny etter 4 uker. 

Det finnes andre preparater som jeg ville tenkt var mer aktuelle, men det er opp til veterinæren hva du skal bruke og jeg ville rettet spørsmål om behandling til veterinær. Stronghold er reseptbelagt og bruk skal skje i samråd med veterinær.

Sikker på det er loppeegg du ser?  

"Lopper legger sine egg på kroppen til kjæledyret, men det betyr ikke at de blir liggende der. Eggene faller lett av og er skjult i tepper, gulv, i sengetøy eller i små sprekker mellom gulvplanker. Eggene er små (bare ca 0,5 mm lange), ovale og hvite. Dette gjør dem nesten umulig å oppdage."

Fra rentokil

Anonymkode: c1422...282

Takk for svar! Jeg har vært hos veterinær og hun sa at det var lopper. Fikk først resept på noe annet, men det var tomt på apoteker i hele byen og da fikk jeg ny resept på stronghold- som da tydeligvis ikke var førstevalget.. 

Leste det samme fra rentokil og synes også det var rart at disse eggene sitter så godt fast! Kan det være at de er helst Ferske" og at " eldre" egg kanskje løsner lettere? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg har vært hos veterinær og hun sa at det var lopper. Fikk først resept på noe annet, men det var tomt på apoteker i hele byen og da fikk jeg ny resept på stronghold- som da tydeligvis ikke var førstevalget.. 

Leste det samme fra rentokil og synes også det var rart at disse eggene sitter så godt fast! Kan det være at de er helst Ferske" og at " eldre" egg kanskje løsner lettere? 

Hun så på ett av eggene i mikroskop og sa hu var sikker på at det var lopper. 

Skrevet

Ingen som har noen erfaringer med hvordan man best blir kvitt eggene fra pelsen? Til nå har jeg vasket hun en 3 ganger med vanlig hundesjampoo- men det sitter stadig egg på. Lusekammen fungerer ikke (kanskje jeg har en dårlig lusekam?), da eggene ikke fester seg på denne. Det eneste som hjelper er å fjerne eggene med fingrene, men det kan jo ta mange timer. 

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg hadde barbert hele hunden.......... 😫😰

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, addict skrev:

Jeg tror faktisk jeg hadde barbert hele hunden.......... 😫😰

Haha ja jeg har vært inne på tanken! Jeg har ihvertfall nå klippet hu kjempe kort, så hu ser jo ikke ut 😅

Men det ser ut til at Stronghold også skal drepe eggene.. Uten at jeg helt forstår hvordan det skal drepe egg som ikke har vært i kontakt med huden etter påføring av middelet. Middelet skal jo drepe lopper som biter seg fast pga Stronhold i blodet,.. Noen som vet hvordan det også da skal drepe egg? Damp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...