Gå til innhold

En god mor er ikke perfekt

Gjest Augustina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jesper Juul, den danske familieterapeuten, sier at en god mor gjør 10-15 feil pr dag. Er midt i boken hans "Mitt kompetente barn" Den kan anbefales på det varmeste......

Kjøpte boken etter å ha lest et intervju i KK, der journalisten stiller dette spørsmålet avslutningsvis: Får man de barna man fortjener? Jesper Juul svarte da JA!!!

Uansett så har vel ingen en fasit på barneoppdragelse, men av og til trenger vi en liten vekker i hverdagen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss
Jesper Juul' date=' den danske familieterapeuten, sier at en god mor gjør 10-15 feil pr dag. Er midt i boken hans "Mitt kompetente barn" Den kan anbefales på det varmeste......[/quote']

Litt off topic, men dersom det finnes bare en Jesper Juul i Danmark, så er han jammen meg en travel kar. Skriver mye om dataspill, interaktivitet og lignende også. Liker det jeg leser av det, iallfall (hadde eksamen om noe av stoffet hans i fjor, og har han på pensum i et fag jeg tar neste år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rebella
Jesper Juul, den danske familieterapeuten, sier at en god mor gjør 10-15 feil pr dag. Er midt i boken hans "Mitt kompetente barn" Den kan anbefales på det varmeste......

Kjøpte boken etter å ha lest et intervju i KK, der journalisten stiller dette spørsmålet avslutningsvis: Får man de barna man fortjener? Jesper Juul svarte da JA!!!

Uansett så har vel ingen en fasit på barneoppdragelse, men av og til trenger vi en liten vekker i hverdagen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rebella

Det finnes selvsagt ting som er helt feil i forhold til å oppdra barn. Feks. slå og regelrett omsorgsvikt.

En god mor gjør 10-15 feil pr dag??

Jeg har ikke lest boka til Jesper Juul, og aner ikke noe om han utenom det som er beskrevet her, men jeg reagerer på ordlyden.

Hvem sammenligner man med da? Finnes det en fasit for den perfekte mor? Er det Juul som har utarbeidet den?? Jeg har sterk tro på selvtillit, sunt bondevett og beina godt plantet på jorden. Man kan selvsagt lese bøker om barneoppdragelse og hvordan være en god mor og få innspill..men jeg stusser over hvor mange usikre mødre som finnes.

Når kommer bøkene : Ja, du er en god mor !, Tro på din egen morskraft !, Din indre styrke som mor !osv.. ????

Det er disse bøkene vi trenger , ikke bøker med fasiter på hva som er riktig og feil.

(jeg tar et forbehold på at jeg ikke har lest denne boka, men jeg reagerte bare på ordlyden)

Hilsen en som sikkert gjør 100 feil hver dag, men har en glad og fornøyd unge !! Det er jo det viktigste, jenter.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Selvtillitt, sunt bondevett og ha beina godt plantet på jorden er kjempeflott i forhold til barneoppdragelse. Og jeg føler slett ikke at jeg er usikker som mor fordi jeg leser denne boka :ler: - men som jeg skrev, så er det godt å få en vekker i hverdagen!

Jesper Juul har nok ingen fasit, men det boken handler om er hvordan man kan takle situasjoner bedre. Han mener også at foreldre som prøver å være perfekte er helseskadelige... Blant annet ved at vi ikke skal vise følelser, for om vi voksne ikke viser våre følelser, lærer barna at deres egne følelser ikke er legitime. (som kan føre til spiseforstyrrelser, selvskading osv) Så denne boka er nok ikke en vanlig bok om barneoppdragelse, men heller en bok om oppdragelse av voksne :wink:

Man blir aldri utlært som mor, men for min egen del, så syns jeg det er spennende å lese om temaet, og det her ingenting med at jeg er usikker, men heller ønsker å utvide horisonten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...