AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Vasker dere ny dyne og pute før dere tar dem i bruk? Jeg lurer på å kjøpe nye men bør jeg da vaske de først? Tenker på fiber, muligens dun Anonymkode: fbd0d...d8e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vasker dere ny dyne og pute før dere tar dem i bruk? Jeg lurer på å kjøpe nye men bør jeg da vaske de først? Tenker på fiber, muligens dun Anonymkode: fbd0d...d8e Nei. Kjøper Høie sine dyner med plombert forpakning, slik at ikke en million kunder har knepet og snust på dynene før kjøp. Men det er bare dyner av beste kvalitet som plomberes fra fabrikk. Å vaske hodeputer er galskap. De fordeler seg ujevnt i vaskemaskinen med fare for å ødelegge hele maskinen. Du skal og ha stor maskin for å vaske voksne dyner uten å slite elelr skade unødig på maskinen. Anonymkode: ba606...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Ja. Vasker bort rester/kjemikalier fra produksjon. Vasker også dyner og puter to ganger i året. Kjører med høy temperatur og lav sentifugering, da ødelegger du ikke trommel. Og Milo. Tørker så helt tørt i tørketrommel. Tørkeballer (?), minst to, er veldig viktig. Lar de så henge ute litt, helst i sol, for å få bort siste rest av kondens. Anonymkode: 09407...f67
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Vasker bort rester/kjemikalier fra produksjon. Vasker også dyner og puter to ganger i året. Kjører med høy temperatur og lav sentifugering, da ødelegger du ikke trommel. Og Milo. Tørker så helt tørt i tørketrommel. Tørkeballer (?), minst to, er veldig viktig. Lar de så henge ute litt, helst i sol, for å få bort siste rest av kondens. Anonymkode: 09407...f67 Dyner skal aldri utsettes for sollys, så der gjør du like mye feil som når du tror at høy sentrifugering skader både dyner og maskin. Sentrifugering på høyeste hastighet er viktig for å få ut fukten, før du kjører tørketrommel. Videre skal dyner aldri vaskes på høyere temperatur enn det vaskelappen på dyna viser. De fleste dyner, særlig fra Høie som jeg kjenner godt til, er beregnet til å brukes uten vasking først. Så dine råd er så langt unna all anbefaling fra både dyne- og vaskemaskin produsenter, selgere m.fl. som det bare er mulig å komme. Anonymkode: ba606...fcc 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Vasker bort rester/kjemikalier fra produksjon. Vasker også dyner og puter to ganger i året. Kjører med høy temperatur og lav sentifugering, da ødelegger du ikke trommel. Og Milo. Tørker så helt tørt i tørketrommel. Tørkeballer (?), minst to, er veldig viktig. Lar de så henge ute litt, helst i sol, for å få bort siste rest av kondens. Anonymkode: 09407...f67 Vel du har en fin oppskrift på å ødelegge dyner og puter hvertfall. Anonymkode: 4b0c4...8f1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyner skal aldri utsettes for sollys, så der gjør du like mye feil som når du tror at høy sentrifugering skader både dyner og maskin. Sentrifugering på høyeste hastighet er viktig for å få ut fukten, før du kjører tørketrommel. Videre skal dyner aldri vaskes på høyere temperatur enn det vaskelappen på dyna viser. De fleste dyner, særlig fra Høie som jeg kjenner godt til, er beregnet til å brukes uten vasking først. Så dine råd er så langt unna all anbefaling fra både dyne- og vaskemaskin produsenter, selgere m.fl. som det bare er mulig å komme. Anonymkode: ba606...fcc 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel du har en fin oppskrift på å ødelegge dyner og puter hvertfall. Anonymkode: 4b0c4...8f1 De holder seg veldig fint her i alle fall. Både sommerdynene som er syntetisk, og vinterdynene i gåsedun. Begge eid på ca sjette året. Foretrekker å sove relativt middfritt. Så kjøper jeg heller nytt om dunet etterhvert faller sammen, eller de blir ødelagt på annen måte. Så jeg fortsetter å vaske Anonymkode: 09407...f67
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De holder seg veldig fint her i alle fall. Både sommerdynene som er syntetisk, og vinterdynene i gåsedun. Begge eid på ca sjette året. Foretrekker å sove relativt middfritt. Så kjøper jeg heller nytt om dunet etterhvert faller sammen, eller de blir ødelagt på annen måte. Så jeg fortsetter å vaske Anonymkode: 09407...f67 Hva du mener går fint, det er din subjektive vurdering. Hadde du lest nyere opplysning om midd, så hadde du ikke drept gåsedyna di i sollys og på høy vasketemperatur. Anonymkode: ba606...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De holder seg veldig fint her i alle fall. Både sommerdynene som er syntetisk, og vinterdynene i gåsedun. Begge eid på ca sjette året. Foretrekker å sove relativt middfritt. Så kjøper jeg heller nytt om dunet etterhvert faller sammen, eller de blir ødelagt på annen måte. Så jeg fortsetter å vaske Anonymkode: 09407...f67 For vi veit jo alle hvor livsfarlig midden er Anonymkode: 4b0c4...8f1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva du mener går fint, det er din subjektive vurdering. Hadde du lest nyere opplysning om midd, så hadde du ikke drept gåsedyna di i sollys og på høy vasketemperatur. Anonymkode: ba606...fcc 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For vi veit jo alle hvor livsfarlig midden er Anonymkode: 4b0c4...8f1 Da får vi være enige om at jeg vasker dyner. Og dere ikke gjør det. Anonymkode: 09407...f67
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #10 Skrevet 27. oktober 2019 På 25.10.2019 den 16.15, AnonymBruker skrev: Nei. Kjøper Høie sine dyner med plombert forpakning, slik at ikke en million kunder har knepet og snust på dynene før kjøp. Men det er bare dyner av beste kvalitet som plomberes fra fabrikk. Å vaske hodeputer er galskap. De fordeler seg ujevnt i vaskemaskinen med fare for å ødelegge hele maskinen. Du skal og ha stor maskin for å vaske voksne dyner uten å slite elelr skade unødig på maskinen. Anonymkode: ba606...fcc Hva innebærer det? Jeg kjøpte en fra Høie og den var bare en glidelås som ikke var forseglet på noen måte Anonymkode: fbd0d...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #11 Skrevet 27. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva innebærer det? Jeg kjøpte en fra Høie og den var bare en glidelås som ikke var forseglet på noen måte Anonymkode: fbd0d...d8e På Høie sine dyreste dyner, både til barn og voksne, så skal der være satt inn en plastdings* som gjør at glidelåsen ikke kan åpnes uten å klippe plastdingsen. *plastdings, en slik de bruker til å feste sammen nye sokker med, eller til å feste prislappene på nye klær med. Aner ikke hva det heter. Jeg har hatt en lengre mailveksling med Høie angående plombering av Høie sine dundyner. Svaret var at dyner i øvre prissjikt skal plomberes slik at kunden vet at hun får en ny dyne ingen har brukt i forkant. Dynen jeg kjøpte uten plombering, som skulle vært plombert, fikk jeg byttet i en med plombering. Skulle ellers bare mangle når dyna kostet 2 500 kroner. Anonymkode: ba606...fcc
Ullvott Skrevet 27. oktober 2019 #12 Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Nei, jeg har aldri vasket nye dyner og puter, og det til tross for at jeg aldri har kostet på meg dyner i plombert prisklasse. Jeg lever ennå, og har verken fått blødende sår, eksem, etseskader, skabb, lus eller hva dere nå enn måtte mene man skulle få av å ikke vaske en dyne og pute som skal pakkes inn i rene sengesett. Jeg vasker brukte dyner og puter en gang i året. Siden jeg ikke har tørketrommel forsøker jeg å vaske på dager hvor det er både sol og vind, slik at de tørker raskt når henger jeg dem ut til tørk. Ingen av mine dyner har tatt skade av litt direkte solskinn, heller. Vi snakker tross alt om noen få timer hvert år. Endret 27. oktober 2019 av Ullvott 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #13 Skrevet 27. oktober 2019 Ja, det lukter da liksom litt når de er nye? Synes jeg. Anonymkode: 90f1e...035 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #14 Skrevet 28. oktober 2019 Nei aldri gjort det. Har aldri vasket en dyne. Kjøper heller ny på tilbud annethvert år Anonymkode: dc90b...647
Meadow Skrevet 28. oktober 2019 #15 Skrevet 28. oktober 2019 Nei, vasker ikke dyner og puter, har prøvd og de blir ikke like fine. Men jeg lufter de, særlig i minusgrader og fint vær på vinteren, da henger jeg de ut. Kjøper nytt relativt ofte, puter én gang i året, dyner kanskje hvert 5.år. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå