Gå til innhold

Hjelp meg å få naboen til å slutte å brenne søppel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så store problemer med å gå til naboen og si fra at denne søppelbrenninga hans gjør meg syk, men må jo til slutt manne meg opp til det fordi...det gjør meg syk.

I fjor var han helt ekstrem etter tørken, flere ganger veltet det opp svart røyk fra brenneplassen hans ute på jordet, og når jeg gikk forbi der og så at det lå masse plast av alle typer, så tipset jeg politiet anonymt om det. Magisk forsvant plasten, så jeg trodde at politiet må ha kontaktet han, og jublet fordi problemet var over, men den gang ei...

I vår tente han på ikke mindre enn TRE store bål samtidig, ett bål ca 200 meter i luftlinje fra meg, det var et helt flyttelass med møbler. Et annet bål i samme nærhet var en enorm haug med nedhogde småtrær som hadde ligget et par år og råtnet. Litt lengre borte, kanskje 600 meter i luftlinje der han vanligvis brenner, tente han også et bål men jeg vet ikke hva det var. OG JEG BLE DÅRLIG! Jeg er kronisk syk fra før, og før han tente disse bålene så hadde jeg faktisk litt energi og arbeidet i hagen. Etterpå måtte jeg avlyse alt og ble helt utslått og deprimert 😩
Jeg kom meg sakte igjen, og for et par uker siden hadde jeg igjen en del energi og fikk gjort ting, men så plutselig velter det opp kullsvart røyk  fra bossplassen hans igjen, og det lukter kjemikalier...vinden snudde og jeg slapp den verste røyken, men nå har den snudd igjen, og bålet ulmer tydeligvis fortsatt, på tross av MYE regn, for jeg kjenner stadig den lukta akkurat når det blåser fra sør...og jeg er helt utslitt, vondt i hodet og orker ingenting.

Så problemet nå er...hvis jeg går bort personlig og sier fra nå, så tenker han vel at det var jeg som tipset politiet? Jeg aner ikke hva han brenner nå heller, for jeg har ikke vært på brennstedet og tatt bilder, jeg orker ikke, så jeg kan ikke varsle brannvesen eller politi og si han brenner ulovlig nå. Men jeg må bare få slutt på dette, det tar jo knekken på meg.

Hva hadde du gjort? Du som ikke er like konfliktsky som meg...hjelp.

Anonymkode: 3d16a...847

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bråtebrann er ikke lov. Sjekk hva som finnes av tilsynsmyndighet i kommunen, og varsle dem. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, alabaster said:

Bråtebrann er ikke lov. Sjekk hva som finnes av tilsynsmyndighet i kommunen, og varsle dem. 

Det er lov her (Hedmark).

• Liker 3
Skrevet

Brenning av bråte varierer vel fra sted til sted. Er som regel på våren.  Ta kontakt med ditt lokale brannvesen og snakk med de, har han lov kan du jo kanskje snakke med han om og brenne når værretningen ikke er rett på ditt hjem. Litt hensyn må man jo ta når man har naboer. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov her (Hedmark).

Det er ikke samme regler for hele fylket: disse forskriftene er kommunale, så hvis du ikke alt har gjort det må du sjekke med din egen kommune. 

For det andre er ikke bråte og avfall det samme. Avfallsbrenning er ulovlig uansett hvor man bor. Møbler, plast +++ er avfall, ikke bråte. Der bråtebrenning er tillatt, er det kun plantemateriale som halm, kvist o.l. som kan brennes. Det er kommunen som er tilsynsmyndighet for ulovlig avfallshåndtering, så du kan kontakte dem for å varsle. 

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, Ullvott said:

Det er ikke samme regler for hele fylket: disse forskriftene er kommunale, så hvis du ikke alt har gjort det må du sjekke med din egen kommune. 

For det andre er ikke bråte og avfall det samme. Avfallsbrenning er ulovlig uansett hvor man bor. Møbler, plast +++ er avfall, ikke bråte. Der bråtebrenning er tillatt, er det kun plantemateriale som halm, kvist o.l. som kan brennes. Det er kommunen som er tilsynsmyndighet for ulovlig avfallshåndtering, så du kan kontakte dem for å varsle. 

Det er ikke bråtebrenning, det er brenning av avfall, men akkurat pr. nå vet jeg ikke hva han brenner. Jeg vet bare at han har brent søppel og møbler før, og at røyken som kom nå var kullsvart.

Jeg tenkte ikke på at det er forskjellig for hver kommune, jeg bor i Ringsaker og her står det noe interessant: 

"Ringsaker, Hamar, Løten og Stange er det vedtatt en egen forskrift om renovasjon av husholdningsavfall hvor det framgår at brenning av avfall ikke er tillatt." 

https://www.ringsaker.kommune.no/baal-og-grill.396048.no.html

• Liker 1
Skrevet

Dette er fra for ca. en uke siden:

IMGP5910.JPG

Skrevet (endret)

Du kan ringe kommunen og spørre hvem som forvalter renovasjonsforskriften. Det er i alle fall deler av det som brennes her som er avfall og ikke bråte. Så tar du det videre derfra.

Jeg leste litt til inne på kommunens hjemmeside, og det er tillatt å brenne halm i Ringsaker. De som har laget retningslinjer for halmbrenning er landbruksmyndigheten i kommunen. Dersom bonden mener han driver med bråtebrann, bryter han retningslinjene for dette også: det skal være pløyd minst 2 meter rundt stedet der det brennes, og hvis han skal brenne halm etter 30. september må han ha dispensasjon.

Se denne siden, under vedtatte retningslinjer for halmbrenning: https://www.ringsaker.kommune.no/jordbruk-og-husdyr.393174.no.html

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, Ullvott said:

Du kan ringe kommunen og spørre hvem som forvalter renovasjonsforskriften. Det er i alle fall deler av det som brennes her som er avfall og ikke bråte. Så tar du det videre derfra.

Jeg leste litt til inne på kommunens hjemmeside, og det er tillatt å brenne halm i Ringsaker. De som har laget retningslinjer for halmbrenning er landbruksmyndigheten i kommunen. Dersom bonden mener han driver med bråtebrann, bryter han retningslinjene for dette også: det skal være pløyd minst 2 meter rundt stedet der det brennes, og hvis han skal brenne halm etter 30. september må han ha dispensasjon.

Se denne siden, under vedtatte retningslinjer for halmbrenning: https://www.ringsaker.kommune.no/jordbruk-og-husdyr.393174.no.html

Takk for det, helt klart at han bryter retningslinjene ja. Jeg leste nøyere en nylig artikkel i avisa nå, her måtte vedkommende som reagerte på brenning altså gå til Ringsaker Avis for å få gjort noe, melding om et digert lass med bygningsmaterialer hadde ligget på pulten deres i en måned uten at de gadd å gjøre noe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...