Gå til innhold

Lunsj og middag til 7 mnd. baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gir dere i lunsj og middag til deres baby?

Baby er 7 mnd her 😊 Trenger tips og inspirasjon! 

Anonymkode: 18090...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til lunsj får han stort sett frukt/grønnsakspuré eller grøt, og til middag får han vår mat i most form (oftest). Jeg ammer ennå, så han spiser ikke kjempe mye fast føde.. 

Anonymkode: 08013...246

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår var 7 måneder fikk hun omelett/eggerøre/avocado hvis hun hadde brødskive til frokost, og omvendt. Til middag fikk hun vår mat most eller middagsglass. 

Anonymkode: 1b7bb...6c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga brødskiver eller lomper til frokost, gjerne med frukt og yogurt ved siden av. Lunsj var ofte eggerøre, avocado og frukt eller grønnsaker. Til lunsj fikk han vår mat, men tilpasset. Vi brukte aldri middagsglass. Vi forsøkte å gi så variert mat som mulig for å unytte "smaksvinduet" de har fra ca. 4–9 mnd.

Anonymkode: 37e88...96a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj blir ofte grønnsaksmos/fruktmos og noen brødskivebiter. Er ikke all verden som går ned men.

middag får hun det vi spiser. Spiser vi noe hun ikke kan spise blir det middagsglass/fryst porsjonmat. Fiskeboller/kaker (hjemmelagde uten salt), kjøttkaker, pytt i panne, lasagne, spaghetti eksempelvis. Om man ordner selv er det jo det meste som kan serveres, unngår halvfabrikata. 

Anonymkode: 69b6e...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lunsj blir ofte grønnsaksmos/fruktmos og noen brødskivebiter. Er ikke all verden som går ned men.

middag får hun det vi spiser. Spiser vi noe hun ikke kan spise blir det middagsglass/fryst porsjonmat. Fiskeboller/kaker (hjemmelagde uten salt), kjøttkaker, pytt i panne, lasagne, spaghetti eksempelvis. Om man ordner selv er det jo det meste som kan serveres, unngår halvfabrikata. 

Foresten: glemte å nevne at bananpannekaker er en slager til lunsj! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggeplomme med raspet lever over, kraftkokt kjøtt og grønnsaker, biter med upasteurisert smør, avokado med raspet lever, morsmelkfermentert søtpotet, marg, hjerter, sauerkraut, sardiner, banan med kokosolje. :)

Anbefaler denne boka for den beste, mest næringsrike maten for babyer:

https://www.tanum.no/_super-nutrition-for-babies-revised-edition-katherine-erlich-kelly-genzlinger-9781592338405

Og husk: Food before one, is just for fun. :)

Anonymkode: e56d6...94f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eggeplomme med raspet lever over, kraftkokt kjøtt og grønnsaker, biter med upasteurisert smør, avokado med raspet lever, morsmelkfermentert søtpotet, marg, hjerter, sauerkraut, sardiner, banan med kokosolje. :)

https://www.tanum.no/_super-nutrition-for-babies-revised-edition-katherine-erlich-kelly-genzlinger-9781592338405

Tuller du?!

Anonymkode: 5f924...a99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du?!

Anonymkode: 5f924...a99

Nei? Bare fordi dette ikke er pulvergrøt og brødskiver mener du? Jeg jobber med spedbarnsernæring, og har valgt å gå for den maten jeg mener er mest mulig næringstett. :) Boka er kjempebra. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Upasteurisert smør? Er du ikke riktig vel bevart? Selv vi voksne bør ikke spise ting som er upasteurisert, og du gir det til en ettåring? Jeg forstår meg virkelig ikke på mennesker som deg. Du har fått en skikkelig besettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er en sannhet med modifikasjoner. Barnet mitt hadde sultet om hun ikke hadde fått mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ut som "just for fun" menyen der🤔men blodig alvor!

Anonymkode: 146a1...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det siste er en sannhet med modifikasjoner. Barnet mitt hadde sultet om hun ikke hadde fått mat. 

Poenget er jo at morsmelk skal være hovednæring det første året! Dersom man ikke ammer blir det noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke ut som "just for fun" menyen der🤔men blodig alvor!

Anonymkode: 146a1...db2

Hvorfor det? Mine barn elsker den maten. Jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at morsmelk skal være hovednæring det første året! Dersom man ikke ammer blir det noe annet. 

Morsmelk skal være hovednæring til seks måneder, etter det er jernlagrene ofte tomme og de trenger (og skal ha) fast føde. Klart det tar noen babyer lengre tid enn andre å venne seg til fast føde, men de aller, aller fleste spiser masse annen, variert mat innen de er ett år, altså.

Sønnen vår begynte så smått med smaksprøver da han var fire måneder. Hele måltider fra ca. seks måneder. Da jeg begynte å jobbe igjen da han var ni måneder var vi nede i tre amminger og resten fast føde. Da han ble ett år var vi nede i to amminger. Jeg ammet til han var 15 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet, men hadde ikke nok melk. Barnet måtte få mat i tillegg.

At melk skal være hovednæringen i det første året, gjelder for både barn som får morsmelk og erstatning, men melk er ikke alltid nok. Noen barn trenger mer mat også. Det blir feil å si at mat før de fyller ett er «just for fun», når de fleste må opp i flere ordinære måltider hver dag for at barnet skal sove mer enn 2 timer sammenhengende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...