AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg har en stesønn på seksten år. Han pleier å sitte med lue og hette på inne. Jeg pleier hver gang å ta av han lua og hetta. Men da blir han alltid rasende på meg og skjeller meg ut. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Mannen min pleier å gjøre det samme, men det godtar han. Anonymkode: 09acf...1f5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 La han ha på hetta si. Vi lever ikke på 50 tallet lenger. 🙄 Anonymkode: 2d1b5...82f 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Det går ann og si " jeg ønsker/vil at du tar av deg lua inne" Vet ikke hvor lenge du har har værg i livet hans. Men respekt må fortjenes og bånd bygges. Anonymkode: 3ac5e...6f9 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det går ann og si " jeg ønsker/vil at du tar av deg lua inne" Vet ikke hvor lenge du har har værg i livet hans. Men respekt må fortjenes og bånd bygges. Anonymkode: 3ac5e...6f9 Jeg og mannen min har vært i sammen i fire år. Anonymkode: 09acf...1f5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen min har vært i sammen i fire år. Anonymkode: 09acf...1f5 Vil vel da kunne påstå at du fortsatt bare er kjæresten til papps og det er høfflig å be om det først. Gutten er ungdom og har ikke samme holdning til relasjoner og steforeldre som en som hadde hatt 10 år med oppbygd familieliv. Og kommunikasjon er det viktigste verktøyet dere har. 16 åringen burde kanskje kunne unngå skjelle deg ut. Men mitt intrykk er at han føler seg invadert/provosert av at du tror at du kan gjøre det samme mot han akk som sin far som har vært der i 16 år. Se det fra 16 åringens sitt perspektiv. Anonymkode: 3ac5e...6f9 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil vel da kunne påstå at du fortsatt bare er kjæresten til papps og det er høfflig å be om det først. Gutten er ungdom og har ikke samme holdning til relasjoner og steforeldre som en som hadde hatt 10 år med oppbygd familieliv. Og kommunikasjon er det viktigste verktøyet dere har. 16 åringen burde kanskje kunne unngå skjelle deg ut. Men mitt intrykk er at han føler seg invadert/provosert av at du tror at du kan gjøre det samme mot han akk som sin far som har vært der i 16 år. Se det fra 16 åringens sitt perspektiv. Anonymkode: 3ac5e...6f9 Jeg har alltid spurt han først om han kan ta av seg lua og hetta. Men når han nekter, så pleier jeg å ta det av han, Jeg ønsker ikke at barna mine skal lære seg det samme. Anonymkode: 09acf...1f5
Blå Munndiare Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid spurt han først om han kan ta av seg lua og hetta. Men når han nekter, så pleier jeg å ta det av han, Jeg ønsker ikke at barna mine skal lære seg det samme. Anonymkode: 09acf...1f5 Det var ikke det du skrev først 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 Men jeg synest det er viktig at man lærer seg at man skal ta av seg lua inne. Anonymkode: 09acf...1f5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 Hva i alledager er poenget med å måtte ta av seg hetta? Velg dine kanper? Er virkelig DET noe å lage problem av? Virker som du leter etter konflikter Anonymkode: 19e85...3a3 13
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg synest det er viktig at man lærer seg at man skal ta av seg lua inne. Anonymkode: 09acf...1f5 Det er ikke din jobb ellee ditt ansvar.. Anonymkode: 3ac5e...6f9 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 Da får han bare sitte med alt det på seg inne da. Men jeg synest ikke at det ser noe greit ut. Anonymkode: 09acf...1f5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 En annen gang brølte han på Coop ekstra. Da holdt faren han for munnen. Han måtte leie han ut av butikken. Jentene mine ble redde. Anonymkode: 09acf...1f5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #13 Skrevet 25. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen gang brølte han på Coop ekstra. Da holdt faren han for munnen. Han måtte leie han ut av butikken. Jentene mine ble redde. Anonymkode: 09acf...1f5 🙄🙄 Anonymkode: cf96c...516 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #14 Skrevet 25. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen gang brølte han på Coop ekstra. Da holdt faren han for munnen. Han måtte leie han ut av butikken. Jentene mine ble redde. Anonymkode: 09acf...1f5 16 år? Da har han tydeligvis en diagnose. Anonymkode: 085fa...bb7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #15 Skrevet 25. oktober 2019 Om husregelen er ingen lue inne så gjelder vel den uansett hvilken voksen som er hjemme? Han kan gå ut og komme tilbake når han har tatt av lua. Hittil har ingen dødd av å ha en regel å forholde seg til. Anonymkode: 9f291...000
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #16 Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 16 år? Da har han tydeligvis en diagnose. Anonymkode: 085fa...bb7 Han skremmer folk av når han brøler ute blant folk. Anonymkode: 09acf...1f5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #17 Skrevet 25. oktober 2019 Dette gikk fra lue til brøling i butikken gitt - en smule forskjell i problemstillingene gitt... Det er på ingen måte normalt at en 16-åring brøler på butikken. Ei lue inne derimot, er en rett og slett ikke en kamp jeg hadde gidda å ta - det er jo helt uproblematisk. Men med de to tingene sammen, så virker det jo som om gutten har det vanskelig på noe vis? Sliter han med å finne sin rolle og føle seg til pass i den nye familiestrukturen? Hvordan har det vært for ham å få inn ny stemor i livet sitt? Har han stefar å forholde seg til også? Det kan være vanskelig nok å gå gjennom tenårene for ungdom uten noe ekstra problemstillinger i livene sine. Slamring med dører og sinte utbrudd mot foreldre har vel skjedd i de fleste hjem i den perioden? Kanskje vet han ikke selv engang hvorfor det blir slik det blir - hormoner er kraftige greier. Jeg hadde valgt mine kamper - og lue inne er ikke en jeg ville sett det verdt å skape konflikt omkring. Rett og slett. Det skader eller plager ingen, inkludert gutten selv. Hva så som småsøsken også vil ha lue på inne? Det gjør jo ingenting? Aktive mindre barn blir uansett varme og vil fort ha den av igjen uansett. Da er det viktigere at gutten faktisk kommer hjem, til avtalte tider, henger med på skolen, osv. Lue inne er et nokså ufarlig ungdomsopprør. Brøling på butikken derimot, den må dere komme til bunns i. Anonymkode: 8b993...483 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #18 Skrevet 25. oktober 2019 Og slutt å ta av ham lua/hetta - nei, du gjør ikke det rette. Når han reagerer slik er relasjonen mellom dere tydeligvis ikke sterk og trygg nok til å tåle en slik form for korreks fra din side - antall år og hva gutten 'burde' føle var greit er irrelevant. Hans faktiske følelser er det eneste som teller. Forøvrig høres det mest ut som om du irriterer deg. Husk at tenårene kan være frustrerende, både for tenåringen selv og omgivelsene. En må legge til smørsida Anonymkode: 8b993...483 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #19 Skrevet 25. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gikk fra lue til brøling i butikken gitt - en smule forskjell i problemstillingene gitt... Det er på ingen måte normalt at en 16-åring brøler på butikken. Ei lue inne derimot, er en rett og slett ikke en kamp jeg hadde gidda å ta - det er jo helt uproblematisk. Men med de to tingene sammen, så virker det jo som om gutten har det vanskelig på noe vis? Sliter han med å finne sin rolle og føle seg til pass i den nye familiestrukturen? Hvordan har det vært for ham å få inn ny stemor i livet sitt? Har han stefar å forholde seg til også? Det kan være vanskelig nok å gå gjennom tenårene for ungdom uten noe ekstra problemstillinger i livene sine. Slamring med dører og sinte utbrudd mot foreldre har vel skjedd i de fleste hjem i den perioden? Kanskje vet han ikke selv engang hvorfor det blir slik det blir - hormoner er kraftige greier. Jeg hadde valgt mine kamper - og lue inne er ikke en jeg ville sett det verdt å skape konflikt omkring. Rett og slett. Det skader eller plager ingen, inkludert gutten selv. Hva så som småsøsken også vil ha lue på inne? Det gjør jo ingenting? Aktive mindre barn blir uansett varme og vil fort ha den av igjen uansett. Da er det viktigere at gutten faktisk kommer hjem, til avtalte tider, henger med på skolen, osv. Lue inne er et nokså ufarlig ungdomsopprør. Brøling på butikken derimot, den må dere komme til bunns i. Anonymkode: 8b993...483 Han har ingen stefar. Han sliter en god del med psykiske problemer. Men han sier ofte at han hater meg osv. Anonymkode: 09acf...1f5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #20 Skrevet 25. oktober 2019 Og jeg jobber som lærer. Jeg er vant med å ta av elevene hodeplagg i undervisningen. Jeg har langt svart hår i hestehale også har jeg pannelugg. Så jeg ser skikkelig streng ut. Anonymkode: 09acf...1f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå