AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Hei, står mellom to valg her når det gjelder hvilken retning jeg bør velge. Det står mellom å ta fagbrevet i kontor- og administrasjon eller i salg og service, men klarer ikke helt å bestemme meg. Fikk vite at jeg burde gå for kontor fordi det er lettere å få jobb innen det senere engang, og at det nå blir mindre og mindre jobber i salg og service yrket fremover pga folk bestiller oftere på nettet og derfor er ikke det et sikkert yrke, folk kan risikere å stå uten jobb i fremtiden osv. Hva tenker dere? Og noen her som har gått kontor/salg og service som kan forklare litt hva det går ut på? Litt greit å få vite litt før jeg bestemmer meg 😊 Anonymkode: 50ee4...8d7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg ville unngått salg og service, både fordi varehandelen i dag dreier seg mer mot netthandel, men også fordi det er innmarri kjipt å sitte i en stilling hvor du opplever salgspress osv. Men når det gjelder kontor og administrasjon så ville jeg egentlig droppet det også, for jeg ser ikke helt hvordan du skal få jobb med fagbrev innen dette når omtrent samtlige arbeidsgivere krever minimum bachelorgrad... Anonymkode: dbcd4...f4c 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Tidligere har jeg gått Vg1 og Vg2 helsefag, så har jeg gått påbygg Vg3, men har hverken fagbrev innen helse eller studiekompetanse. Jeg har fått tilbud om praksis (jobbe gratis) i en kontorstilling innen kontor- og administrasjon i et par måneder først, og om de er fornøyd med meg kan jeg kanskje ta fagbrevet ved en senere anledning. Jeg har aldri gått service og samferdsel så trodde ikke det var mulig engang i kontor og administrasjonfaget, å jobbe som praktikant uten noe erfaring, for så å ta fagbrevet senere selv om jeg ikke har gått skole tidligere? Jeg har tidligere jobbet i butikk og trivdes med det, derfor jeg også vurderer salg og service. Anonymkode: 50ee4...8d7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg gikk for resepsjonsfaget, men jobber nå innenfor salg og service - og det er noe dritt. Man blir regelrett misbrukt, arbeidet og ansvaret er himmelhøyt uten å nærme seg en brukbar lønn. Jeg har 162 kr i timen og gjør ca akkurat det samme som (/mer enn) butikksjefen min, minus ukesoppgjør og telefonmøter. Misforstå meg rett - jobben er givende nok i seg selv, og det er gøy å selge når det er en god dag - men når kundemengden daler dag for dag sammenlignet med tidligere år, og tallene derfor ikke rekker opp til å overgå fjorårets, og det er et evig mas ovenfra om å selge mer, selge mer, selge mer, da blir man ganske forbanna. Kontorfaget er du mye mer sikret jobb innenfor, og du kan være heldig og få deg noe kommunalt. Kommunalt er i det minste sikkert. Anonymkode: 06ebb...10b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå