AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Dere som samsover med småbarn, hvordan har dere gjort det når det kommer ny baby? Vi har en snart-2-åring og venter ny baby om noen måneder. 2-åringen legger seg i egen seng på eget rom, men våkner som regel en gang utpå natta. Han står foreløpig ikke opp av seg selv (selv om han fint kommer seg ut av senga si og åpner dører) men gråter til en av oss kommer inn. Da pleier vi å ta ham med inn til oss og samsove resten av natta. Da sover han tungt og godt helt til han våkner på morgenkvisten og kryper inn i armkroken for kosestund. Og jeg er så utrolig glad i både samsovingen og kosestunden om morgenen og vil egentlig ikke slutte. Jeg elsker denne nærheten til gutten som ellers er veldig aktiv og ikke har tid til så mye kos. Og jeg tror nærheten vil være spesielt viktig for ham i perioden som kommer. Men det er jo ikke anbefalt å samsove med flere barn mtp krybbedød, så hva gjør vi? Tanken er å ha en bedside crib på min side av senga som babyen sover i. 2-åringen sover i midten, altså på andre siden av meg. Jeg sover så lett at det er ingen sjanse for at eldste havner over eller inntil babyer uten at jeg merker det. Men jeg tenker at eldste kommer til å bli forstyrret av babyens oppvåkninger ifb med amming og eventuelle bleieskift o.l. Har noen erfaringer å dele? Anonymkode: 0999d...a56
Suss81 Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Vi delte oss først på to rom. Far og toåring på ett rom, (han la seg på eget rom) og meg og baby på det andre. Når nattrutiner hadde stabilisert seg, baby holdt hodet selv og jeg hadde fått dreisen på liggende amming, så flyttet vi inn til de andre med bedside crib. Da bare kirker jeg baby til puppene uten masse kaving og bråk så ingen ble forstyrret.
Gjest Albbas Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Samsover ikke med største hver natt, men de nettene vi gjør det: Far på eget rom. Jeg i midten, baby på en kant og treåring på andre. Har høy sengehest på den ene siden, og sprinkelsenga fungerer som bedside (uten baby...) på andre siden. Eller treåringen sover i sprinkelsenga. han sov aldri der som baby, men nå trives han der...
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Vi samsover alle fire funker det. Senga inntil veggen. Baby innerst, meg, eldste og så mannen. Eldste var rett over 2 år når baby kom. Nå er de 1 og 3,5. Anonymkode: 7ef14...6d8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg har 2 åringen på min venstre side og babyen(7 mnd) på høyre. Babyen ligger da i midten av meg og pappaen. Begge ungene legger seg på eget rom i sine egne senger men kommer inn til oss i løpet av natten. 2 åringen kommer inn selv. Da minsten var mindre hadde vi bed side crib på rommet vårt inntil sengen. Nå har han vokst ifra den så ligger i sprinkelseng. Anonymkode: 7a154...f21
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 Hadde 2åringen og far på eget rom de første ukene. Mest for min del, jeg takler nattevåk med amming bedre om jeg ikke ser mannen min som sover samtidig 😂 jeg blir også så var for lyder med nyfødt baby, så orket ikke tanken på å også bli vekket av mannens og storebrors sovelyder. Når amminga og søvnen var bedre slik at jeg knapt våknet av nattamminga flyttet mannen inn igjen. 2åringen trivdes i egen seng og sov der helt til 03-04 på natta da han kom tuslende inn for kos og mer søvn. Anonymkode: f65f6...be2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 Takk for svar! Så fint at dere får det til å fungere 🙂 Jeg tenker jo at hvis vi skal slutte å samsove med eldste bør vi gjøre det nå så han ikke forbinder overgangen med babyen som kom og tok hans plass. Og jeg føler meg overhodet ikke klar for å nekte ham å sove hos oss nå nå. Tror heller vi skal prøve å dele oss opp når tiden kommer 🙂 Anonymkode: 0999d...a56
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 Vi avvente samsovingen under graviditeten. Eldstemann sover veldig urolig i sengen mellom oss, og kom til å sparke meg i magen og ansiktet noen ganger, så jeg ble bekymret. Eldste sover overraskende nok veldig rolig på sitt eget rom🙄 Anonymkode: bfd70...d19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå