Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har nå klart å motet meg opp å få en gradert sykemelding etter at jeg ble voldtatt i forrige uke. Denne uka har vært helt grusom og jeg kjenner at jeg har ikke spesielt mye å gi, hverken på jobb eller hjemmebane. Jeg fulgte derfor rådet til psykologen min og sykemeldte meg 50%. Jeg jobber som kontaktlærer og er usikker på hvordan det er best å legge opp timene. Er det andre som har vært sykemeldt 50% og som jobber som lærer? Hver onsdag har jeg fri, da jeg tar videreutdanning. 

Anonymkode: 56e0c...1e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 100% sykemeldt for det samme. 

Anonymkode: e103c...6f4

Skrevet

Huff, jeg får lyst til å gi deg en god klem. Jeg har ikke blitt voldtatt selv, men kan se for meg at det er en enorm påkjenning og traumatiserende. 

Jeg er ikke kontaktlærer, men har jobbet på skole som miljøterapeut. Har både vært 50 og 100% sykmeldt. Har du mulighet til å bli enig med ledelsen om hvordan du skal jobbe? Er det lettest for deg å jobbe noen hele dager, eller flere halve dager? 

Du sier du ikke har noe spesielt å gi, verken på jobb eller hjemmebane. Kunne det ikke vært en idè å gå til legen for å få 100% sykmelding en periode, slik at du får kommet deg på bena litt? 

Anonymkode: fa751...058

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar dere. Det har vært noen tøffe dager denne uka, med mange følelser som man har prøvd å fortrengt.. 

Fikk tlf fra bistandsadvokaten min og fikk beskjed om at det blir rettsak, men vet ikke når. Etter dette har det bare gått nedover og man er i en berg og dalbane... men de er så sårbare de små elevene mine, så jeg får litt panikk å ikke være der.. Tenker jeg skal prøve å jobbe 50% og hvis det ikke fungerer opptimalt med at jeg blir avløst når jeg skal og redusert mengde oppgaver i bundettida mi, så må det bli 100%. 

Ts.

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Det har vært noen tøffe dager denne uka, med mange følelser som man har prøvd å fortrengt.. 

Fikk tlf fra bistandsadvokaten min og fikk beskjed om at det blir rettsak, men vet ikke når. Etter dette har det bare gått nedover og man er i en berg og dalbane... men de er så sårbare de små elevene mine, så jeg får litt panikk å ikke være der.. Tenker jeg skal prøve å jobbe 50% og hvis det ikke fungerer opptimalt med at jeg blir avløst når jeg skal og redusert mengde oppgaver i bundettida mi, så må det bli 100%. 

Ts.

Jeg skjønner du tenker mye på elevene dine, og det er bra. Men det viktigste er at du har det bra - du er den viktigste personen i ditt liv! Prøv og husk på det, og ikke push deg selv for mye❤️ Når jeg er i en tøff situasjon, prøver jeg å ta bare en dag om gangen. Det kan bli overveldende og tenke og fokusere så mye på tiden fremover. Klem til deg

Anonymkode: fa751...058

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber som leder på en skole og for meg er det viktig med dialog med den sykemeldte. Jeg har nesten aldri opplevd en lærer som ikke ønsker å gjøre det beste for elevene sine også i en sykemelding. Det er ulike varianter man kan tenke seg. Kanskje skal du undervise før lunsj? Kanskje skal du ha lengre dager på jobb, men konsentrere deg kun om noen av fagene du har? Kanskje er det tøft å komme seg opp etter en søvnløs natt og du har behov for å komme senere. 

Og du, elevene dine klarer seg helt sikkert! Det er viktig at du tar vare på deg selv også. Samtidig kan et snev av normalitet, det å komme til hengivne små elever også bidra til å holde deg oppe. Men det er det bare du som kan kjenne på.

• Liker 2
Skrevet

En løsning til som vi av og til har brukt er at den som er delvis sykemeldt underviser noe mindre enn sykemeldingsprosenten tilsier og bruker den ekstra tiden til å lage gode vikaropplegg for vikaren slik at det blir enklere for denne.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kanutte skrev:

En løsning til som vi av og til har brukt er at den som er delvis sykemeldt underviser noe mindre enn sykemeldingsprosenten tilsier og bruker den ekstra tiden til å lage gode vikaropplegg for vikaren slik at det blir enklere for denne.

Det var veldig lurt.. skal foreslå det for rektor i neste uke. Hun er veldig forståelsesfull i denne prosessen og vet om hele situasjonen. Var hun som ba meg (og psykolog) til å gå til legen å ta sykemelding, så har all støtte fra ledelsen.. 

takk for all omsorg dere ❤️ Har i tillegg to barn jeg må klare å ivareta i disse dager. De holder meg heldigvis oppe og har en grunn for å stå opp, sammen med mannen. Men legger ikke skjul på at det er tungt nå. Jeg ønsker ikke 100% sykemelding, da jeg tenker det er viktig for min psyke og komme meg opp på morgenen, dusje, ordne meg og komme meg ut døra en liten tur.. 

ts 

• Liker 2
Skrevet

Så fint at du har vært åpen med rektor. Det gjør ting enklere, ikke at det er noe krav. Jeg vet som regel hvorfor mine lærere er sykemeldt, men spør ikke med mindre det er en kjent tilstand.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var lærer sykemeldte jeg meg ofte. Det er det mye enklere enn å lære bort til elevene. Det er også enkelt å få sykemelding. Synes du er sent ute med å sykemelde deg. Jeg sykemeldte meg ikke før det har gått ett år, men gjorde det i 3-4 år før jeg fant ut dette blir for kjedelig. Jeg fant meg en jobb i IT-bransjen i istedet som var bedre betalt.

Anonymkode: f6c4c...d4b

• Liker 1
Skrevet

Uff! Så grusomt! Du har min fulle sympati.

Jeg jobber også som kontaktlærer og gikk igjennom noe temmelig traumatisk for noen år siden. Jeg ble av fysiske årsaker (sykehusinnleggelse) sykemeldt 100% i starten, men jobbet meg gradvis fullt tilbake og gjorde meg en del nyttige erfaringer på veien. Jeg er vel og merke på barneskolen og har de fleste fagene i egen klasse, så mine tanker er basert på dette. 

For det første er du veldig heldig som har ledelsen i ryggen! Bare det i seg selv er gull verdt.

For det andre, det er utfordrende med kontaktlærer og sykemelding. Selv om man blir 50% sykemeldt er det sjelden noen kommer inn og deler kontaktlæreransvaret. I noen  tilfeller trenger elevene og foreldrene en tydelig stedfortreder dersom kontaktlærer ikke er helt fysisk eller (like viktig) psykisk tilstede. Dette tenker jeg det er viktig du tydeliggjør med ledelsen, både for din egen skyld og for elevenes. Hvilke oppgaver skal du ta, hvilke skal noen andre ta. Hvordan gjør dere det med skole /hjem-samarbeid, lekser etc. Vær detaljert og planlegg slik at du slipper å komme tilbake til en klasse med haugevis av urettede bunker, møteinnkallinger som er forskyvet og ukeplaner som er ute og kjøre, samtidig som elever og foreldre  slipper en uforutsigbarhet i forhold til hvem de skal forholde seg til når du ikke er der. Det kan til og med hende at noen andre burde overta hele kontaktlæreransvaret nå en liten periode mens du fokuserer på deg selv og får andre mer konkrete oppgaver, men det blir en vurderingssak ut i fra dine rammer. 

Hvis du skal fortsette med fullt kontaktlæreransvar bør du få redusert undervisning utover 50% slik at du også får ekstra tid til dette. Samtidig må du være nok sammen med elevene til at du klarer å utføre kontaktlærerjobben. 

Husk også det at det være en god lærer handler om å se sine egne begrensninger på en måte som gagner både elevene dine og seg selv. Det er veldig viktig i en slik situasjon! 

Sender deg de varmeste tanker! Bare send pm om du ønsker flere tanker etc. 

• Liker 3
Skrevet

Har ingen gode råd, men vil bare sende en god klem. Det må være grusomt å ha opplevd det du har opplevd, og være i den situasjonen du står i nå. Godt at du har ledelsen bak ryggen din❤️

Anonymkode: 487a1...374

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var lærer sykemeldte jeg meg ofte. Det er det mye enklere enn å lære bort til elevene. Det er også enkelt å få sykemelding. Synes du er sent ute med å sykemelde deg. Jeg sykemeldte meg ikke før det har gått ett år, men gjorde det i 3-4 år før jeg fant ut dette blir for kjedelig. Jeg fant meg en jobb i IT-bransjen i istedet som var bedre betalt.

Anonymkode: f6c4c...d4b

Og dette innlegget syntes du passet å skrive i denne tråden hvor Ts har vært utsatt for et alvorlig traume og likevel ønsker å gjøre det best mulig for elevene sine?

Anonymkode: e86b9...1fc

• Liker 4
Skrevet
På 26.10.2019 den 1.15, Marimba skrev:

Uff! Så grusomt! Du har min fulle sympati.

Jeg jobber også som kontaktlærer og gikk igjennom noe temmelig traumatisk for noen år siden. Jeg ble av fysiske årsaker (sykehusinnleggelse) sykemeldt 100% i starten, men jobbet meg gradvis fullt tilbake og gjorde meg en del nyttige erfaringer på veien. Jeg er vel og merke på barneskolen og har de fleste fagene i egen klasse, så mine tanker er basert på dette. 

For det første er du veldig heldig som har ledelsen i ryggen! Bare det i seg selv er gull verdt.

For det andre, det er utfordrende med kontaktlærer og sykemelding. Selv om man blir 50% sykemeldt er det sjelden noen kommer inn og deler kontaktlæreransvaret. I noen  tilfeller trenger elevene og foreldrene en tydelig stedfortreder dersom kontaktlærer ikke er helt fysisk eller (like viktig) psykisk tilstede. Dette tenker jeg det er viktig du tydeliggjør med ledelsen, både for din egen skyld og for elevenes. Hvilke oppgaver skal du ta, hvilke skal noen andre ta. Hvordan gjør dere det med skole /hjem-samarbeid, lekser etc. Vær detaljert og planlegg slik at du slipper å komme tilbake til en klasse med haugevis av urettede bunker, møteinnkallinger som er forskyvet og ukeplaner som er ute og kjøre, samtidig som elever og foreldre  slipper en uforutsigbarhet i forhold til hvem de skal forholde seg til når du ikke er der. Det kan til og med hende at noen andre burde overta hele kontaktlæreransvaret nå en liten periode mens du fokuserer på deg selv og får andre mer konkrete oppgaver, men det blir en vurderingssak ut i fra dine rammer. 

Hvis du skal fortsette med fullt kontaktlæreransvar bør du få redusert undervisning utover 50% slik at du også får ekstra tid til dette. Samtidig må du være nok sammen med elevene til at du klarer å utføre kontaktlærerjobben. 

Husk også det at det være en god lærer handler om å se sine egne begrensninger på en måte som gagner både elevene dine og seg selv. Det er veldig viktig i en slik situasjon! 

Sender deg de varmeste tanker! Bare send pm om du ønsker flere tanker etc. 

Tusen takk for god tilbakemelding og konkrete tips jeg bør ta videre. Skal snakke med med ledelsen på tirsdag og imorgen har jeg en annen lærer sammen med meg. Fikk beskjed på fredag at jeg kunne kjenne på det selv når jeg ønsket å gå imorgen, så skulle vi ordne mer på tirsdag hvordan ting blir framover. Tror jeg må sette meg ned å skrive ned noen punkter, for ser ut ifra innlegget ditt at det er mye jeg ikke har tenkt på. 

Å du lengere opp om IT, tror kanskje du ikke har lest innlegget mitt? Hvis det ikke er tilfelle er jeg sabla glad for at du valgte et annet yrke som ikke krever å jobbe med andre mennesker på den måten vi lærere gjør. Jeg elsker jobben min og jeg brenner for de barna. 

Ts. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...