Kaisamaia Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Beste ryddetips, bortsett fra å kvitte seg med alt man ikke trenger, er vel at alle ting skal ha en fast plass? Men hvordan organiserer man alle ting.. Nå tenker jeg på for eksempel treningsutstyr, hobbyting, ladere, klær som er for små, klær som skal repareres..klær som skal returneres..kommer ikke på mer..men det flyter med ting jeg vil ta vare på, men som jeg ikke bruker i det daglige.. Ting man ikke vet hvor skal.. Hva er det dere ikke vet hvor dere skal legge? Eller hvordan har dere løst det? Tips til fine hyller, bokser osv. ønskes også, men vil ikke pakke unna alt, vil ha det tilgjengelig, men fint organisert... 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg har et ryddig hjem, mye pga av at vi flyttet fra leilighet til hus med småbarn og tok en skikkelig runde ved flytting. 3 år etter er huset fortsatt ryddig. Det ryddig fordi alt har sin plass, har selvfølgelig soner i huset (inni noen skap) som er utfordrende å holde ryddig. Mine hobbyting har jeg flere plasser, det som er i bruk i en liten eske i en sjenk på stua. Det som ikke er i bruk i en stor gjennomsiktig kasse med lokk i kjellerboden, lett tilgjengelig. Har en kasse fra ikea med vippelokk til klær som skal resirkuleres, den står på vaskerommet siden jeg alltid vasker klærne før jeg kaster dem(står det i «reglene» at klærne må være rene). Klær som er for små gir jeg bort, selger eller sender til Fretex. De jeg tenker kan passe igjen pakkes i poser i et knekott på soverommet. Treningsutstyr har jeg på vaskerommet(det som brukes) og i en eske oppå klesskapet på soverommet(det som ikke brukes så ofte). Anonymkode: 2dc0b...ff7 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg har to små roteskuffer. Mye lander der en liten stund. Jeg har forskjellige ting forskjellige steder. Feks ladere, headset og sånt vil jeg ha lett tilgjengelig, så det ligger i en boks i en skuff i tvbenken i stua. I samme skuff har jeg noen få dvder og ps4 spill. I en annen skuff har jeg brettspill og bøker vi leser nå (Har barn), resten av bøkene og spill ligger i hyller i tvstuen. Så blir det byttet ut innimellom. (Begrenser og kjøp av bøker, så vi låner ofte på biblioteket). Hobbyting har jeg i smartbokser fra Europris (de selges overalt i slike butikker), en boks til hver hobby. Feks en boks til tegnesaker, en boks til modelkitt, en boks til ungenes elektriske biler etc. Alt dette står i bodhyller fra IKEA i boden. Her har vi og en boks til turting, fisketing, jakt etc. Alle boksene er gjennomsiktige og kan stables i høyden. Klær som skal returneres legges på kommoden i gangen, slik at jeg husker den! Klær som skal fikses legges i (på, er litt lat) boksen med sysaker. Jeg har null system på klær som er for små, de legges i en stor pose i hjørnet av soverommet mitt. Må skjerpe meg der. Har skap på vaskerommet til blomsterpotter, filler, såper og div slike ting. En hylle/Skap til hver ting. Har og hyller til utetøy, og trådkurver til votter, luer, og sånt. På IKEA og Europris har de mange fine kurver og bokser. Noen gjennomsiktige og andre mer pene. Alt kan merkes med en dymo eller hva det heter. Anonymkode: 52696...8f9
Kaisamaia Skrevet 25. oktober 2019 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2019 Takk for tips, begge to. 😊 Men er det slik at absolutt alle tingene deres har en fast plass? Jeg har esker til bursdagskort.. Men viktige papirer osv. blir bare samlet og aldri organisert.. Bruker blant annet sånne magasinholdere da.. Men ja.. Får vel stappe alt jeg må ha inni en perm. Er bare så tiltak. Har kjøpt masse gjennomsiktige bokser fra Europris og IKEA oppigjennom.. Men de blir jo bare fulle med ting man ikke bruker... Får gå gjennom og se om noe kan gis bort.. Er vel første bud.. Jeg bare orker ikke. /ser ingen ende på det.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Gode tips: Se ryddeserien til Marie Kondo på Netflix. Gjennomfør full husrydding etter de prinsippene. Kvitt deg med alt du ikke A) trenger, eller som B) gjør deg lykkelig. Sjekk ut grupper som Realistisk Minimalisme, Zero waste Norge o.l. på FB. SÅ kan du lage system. Jeg har gjort en avtale med den lokale skobutikker, de holder av skoesker til meg. De er passe store, og kan brukes i både skap og skuffer for å få mer oversikt. bruker lokkene i små skuffer. Anonymkode: 9d76a...a86 3
Trolltunge Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 Da jeg ble lei av å ikke ha system, så jeg brukte mye tid på å lete, og rote mens jeg lette (irriterende å måtte rydde opp igjen etter det!), så begynte jeg med en tur på IKEA, og kjøpte meg mange elsker som passet inn i billy bokhylla jeg allerede hadde. Så satt jeg på kvelden og så tv mens jeg tømte skuffer og skap og sorterte. Dette er rundt 12 år siden nå, og systemet jeg laget meg eksisterer ennå. Da jeg hadde tatt alt i skuffer og skap gjorde jeg det samme med verktøy og slikt. Jeg er for lat til å sette papirer i perm, så jeg har papirene jeg skal beholde i slike som på bildet. Klær og ting jeg ikke bruker, men vil beholde, står i større plastkasser med lokk (som kan stables) i boden. 2
Kaisamaia Skrevet 25. oktober 2019 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gode tips: Se ryddeserien til Marie Kondo på Netflix. Gjennomfør full husrydding etter de prinsippene. Kvitt deg med alt du ikke A) trenger, eller som B) gjør deg lykkelig. Sjekk ut grupper som Realistisk Minimalisme, Zero waste Norge o.l. på FB. SÅ kan du lage system. Jeg har gjort en avtale med den lokale skobutikker, de holder av skoesker til meg. De er passe store, og kan brukes i både skap og skuffer for å få mer oversikt. bruker lokkene i små skuffer. Anonymkode: 9d76a...a86 Takk. 😊 Har forsøkt Marie Kondo.. Blir for stort. Men jeg skjønner at jeg egentlig kan alle tipsene da, problemet er bare å gidde å gjennomføre det hele veien. 😅 Skoesker er ikke dumt, nei. Men jeg orker ikke å avtale noe. 😅 Okei, jeg virker veldig pessimistisk, hører jeg... Må vel få litt energi og så prøve på nytt. Takk for tips.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, Kaisamaia skrev: Beste ryddetips, bortsett fra å kvitte seg med alt man ikke trenger, er vel at alle ting skal ha en fast plass? Men hvordan organiserer man alle ting.. Nå tenker jeg på for eksempel treningsutstyr, hobbyting, ladere, klær som er for små, klær som skal repareres..klær som skal returneres..kommer ikke på mer..men det flyter med ting jeg vil ta vare på, men som jeg ikke bruker i det daglige.. Ting man ikke vet hvor skal.. Hva er det dere ikke vet hvor dere skal legge? Eller hvordan har dere løst det? Tips til fine hyller, bokser osv. ønskes også, men vil ikke pakke unna alt, vil ha det tilgjengelig, men fint organisert... Glemte du å sende med krystallkula? Hvordan du kan organisere hjemmet ditt er først og fremst avhengig av hvor mye plass du har. Vi har faste plasser for alt, ellers ville kaoset tatt overhånd, og leting etter ting bli ett mareritt, særlig for en synshemmet. Anonymkode: bf7b7...bce 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 33 minutter siden, Kaisamaia skrev: Takk. 😊 Har forsøkt Marie Kondo.. Blir for stort. Men jeg skjønner at jeg egentlig kan alle tipsene da, problemet er bare å gidde å gjennomføre det hele veien. 😅 Skoesker er ikke dumt, nei. Men jeg orker ikke å avtale noe. 😅 Okei, jeg virker veldig pessimistisk, hører jeg... Må vel få litt energi og så prøve på nytt. Takk for tips. Begynn ett sted og finn en fin belønning 😁 Slik løste jeg 10 år med diverse oppsamlede papirer... Jeg dro frem alt jeg fant, og fordelte i kaste og beholde. Så belønning. Neste skritt var å sortere etter type. Bil, kvitteringer, helse barn, helse meg, diverse. Da gikk de direkte inn i perm kronologisk. Ang ladere - jeg har en liten stråkurv ved sofaen med nettbrett, ladere, boken jeg holder på med etc. Samt en liten boks med penn, neglefil, småtterier jeg vil ha innen rekkevidde. Anonymkode: dcfdd...272 3
Roci Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 42 minutter siden, Kaisamaia skrev: Takk. 😊 Har forsøkt Marie Kondo.. Blir for stort. Men jeg skjønner at jeg egentlig kan alle tipsene da, problemet er bare å gidde å gjennomføre det hele veien. 😅 Skoesker er ikke dumt, nei. Men jeg orker ikke å avtale noe. 😅 Okei, jeg virker veldig pessimistisk, hører jeg... Må vel få litt energi og så prøve på nytt. Takk for tips. Det er klart det er mye å ta tak i når du har latt alt hope seg opp over lang tid! Hvis du ikke orker tanken på et skikkelig "skippertak", så kan du dele ryddingen og sorteringen opp i mindre oppgaver og gjøre litt hver dag. Det neste er jo å lage et system slik at du ikke havner i samme situasjon igjen om noen måneder, og så må du slutte å utsette ting, for det er da det hoper seg opp. Kan anbefale FB-gruppen "Ryddemagi" for tips og inspirasjon 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 2 timer siden, Kaisamaia skrev: Takk for tips, begge to. 😊 Men er det slik at absolutt alle tingene deres har en fast plass? Jeg har esker til bursdagskort.. Men viktige papirer osv. blir bare samlet og aldri organisert.. Bruker blant annet sånne magasinholdere da.. Men ja.. Får vel stappe alt jeg må ha inni en perm. Er bare så tiltak. Jeg har brukt permer. Hvert barn har sin perm til papirer. Huset har sin perm. Der har jeg og bruksanvisninger og garantier/kvitteringer. Jeg og mannen har våre permer. Hunden har en perm. Er meningen at jeg skal sette inn papirene så fort de kommer, men blir ofte samlet i en boks, så gjør jeg det innimellom. Regninger har og en egen perm. Jeg samlet på ALT før, men har blitt bedre på å kaste og bruke opp ting. Vi dør ikke om vi bruker en gammel gul tusj litt til. Sikkert spart penger og tid på det og. Som sagt så har jeg en roteskuff, men ja, det meste har en fast plass. Men dette har tatt tid altså, det er ikke gjort på en dag! Anonymkode: 52696...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 Du har fått gode tips. Nå handler det bare om å begynne en plass Anonymkode: fdbfd...a2f 1
Kaisamaia Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter #13 Skrevet 26. oktober 2019 På 25.10.2019 den 11.57, Trolltunge skrev: Da jeg ble lei av å ikke ha system, så jeg brukte mye tid på å lete, og rote mens jeg lette (irriterende å måtte rydde opp igjen etter det!), så begynte jeg med en tur på IKEA, og kjøpte meg mange elsker som passet inn i billy bokhylla jeg allerede hadde. Så satt jeg på kvelden og så tv mens jeg tømte skuffer og skap og sorterte. Dette er rundt 12 år siden nå, og systemet jeg laget meg eksisterer ennå. Da jeg hadde tatt alt i skuffer og skap gjorde jeg det samme med verktøy og slikt. Jeg er for lat til å sette papirer i perm, så jeg har papirene jeg skal beholde i slike som på bildet. Klær og ting jeg ikke bruker, men vil beholde, står i større plastkasser med lokk (som kan stables) i boden. Så bra. 😊 Hvilke esker passer perfekt i Billy da? 😊 Den er så smal, men har en Billy.
Kaisamaia Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter #14 Skrevet 26. oktober 2019 På 25.10.2019 den 13.52, AnonymBruker skrev: Du har fått gode tips. Nå handler det bare om å begynne en plass Anonymkode: fdbfd...a2fj Ikke sant. 😅
Kaisamaia Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter #15 Skrevet 26. oktober 2019 På 25.10.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt permer. Hvert barn har sin perm til papirer. Huset har sin perm. Der har jeg og bruksanvisninger og garantier/kvitteringer. Jeg og mannen har våre permer. Hunden har en perm. Er meningen at jeg skal sette inn papirene så fort de kommer, men blir ofte samlet i en boks, så gjør jeg det innimellom. Regninger har og en egen perm. Jeg samlet på ALT før, men har blitt bedre på å kaste og bruke opp ting. Vi dør ikke om vi bruker en gammel gul tusj litt til. Sikkert spart penger og tid på det og. Som sagt så har jeg en roteskuff, men ja, det meste har en fast plass. Men dette har tatt tid altså, det er ikke gjort på en dag! Anonymkode: 52696...8f9 Takk. 😊
Kaisamaia Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter #16 Skrevet 26. oktober 2019 På 25.10.2019 den 12.58, Roci skrev: Det er klart det er mye å ta tak i når du har latt alt hope seg opp over lang tid! Hvis du ikke orker tanken på et skikkelig "skippertak", så kan du dele ryddingen og sorteringen opp i mindre oppgaver og gjøre litt hver dag. Det neste er jo å lage et system slik at du ikke havner i samme situasjon igjen om noen måneder, og så må du slutte å utsette ting, for det er da det hoper seg opp. Kan anbefale FB-gruppen "Ryddemagi" for tips og inspirasjon Takk! 😊
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #17 Skrevet 26. oktober 2019 Jeg var helt overveldet en periode, mest fordi jeg måtte gi bort/kvitte meg med en del. Boden rant over av greier vi ikke brukte, og jeg ble helt stresset av det. Så jeg begynte veldig enkelt, hver gang jeg gikk hjemmefra så skulle jeg ta med meg noe. Enten det var noe som skulle resirkuleres, kastes i en brukt-ting-container, bøker til minibibliotek, ting jeg skulle gi bort osv. Det tok en liten stund å komme inn i det, men til slutt ble det automatikk. Nå er det bare samboeren min sine greier jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, men han får ta det i sitt eget tempo 😛 Anonymkode: cbcd3...b70
Trolltunge Skrevet 26. oktober 2019 #18 Skrevet 26. oktober 2019 35 minutter siden, Kaisamaia skrev: Så bra. 😊 Hvilke esker passer perfekt i Billy da? 😊 Den er så smal, men har en Billy. Ligner litt på disse, med slik merkelappholder foran. Billy er faktisk helt genial. Tar så lite plass, men du verden for et system de kan inneholde. Jeg har faktisk billy med dører på boden også, fylt av esker merket med innhold.
Kaisamaia Skrevet 26. oktober 2019 Forfatter #19 Skrevet 26. oktober 2019 4 timer siden, Trolltunge skrev: Ligner litt på disse, med slik merkelappholder foran. Billy er faktisk helt genial. Tar så lite plass, men du verden for et system de kan inneholde. Jeg har faktisk billy med dører på boden også, fylt av esker merket med innhold. Hvilke disse? 😊
Trolltunge Skrevet 27. oktober 2019 #20 Skrevet 27. oktober 2019 8 minutter siden, Kaisamaia skrev: Hvilke disse? 😊 De jeg har papirer i. Altså bildet jeg delte tidligere. De jeg har er ikke til salgs lenger, men ligner den her. Ser denne måtte ha hatt merkelapp på langsiden for å passe i Billy. Serien jeg har hadde to ulike størrelser som passet perfekt i Billy. Nå er det visst Kugga som er serien de har som er med billy i tankene, men jeg hadde nok foretrukket den på bildet her. Eller den billigere hvite varianten, selv om pappen er litt tynnere på den. Det er jo ikke så mye slitasje på boksene egentlig. Mine har vart i rundt 12 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå