AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg håper på litt innspill her om hva som er greit å bruke som fornavn når man gir barna dobbelt etternavn. Vi har egentlig lyst til å føre begge etternavnene våre videre og en av oss har et etternavn som også er vanlig å bruke som fornavn. Vi syns egentlig dette er så fint at vi ønsker å bruke det som fornavn om vi får et barn av riktig kjønn for dette, men er litt usikre på om det vil virke rart å bruke det samme navnet to ganger. Her har jeg bare brukt første navnet jeg fikk opp som kan brukes som både fornavn og etternavn som eksempel, men strukturen vil bli noe lignende som: Aase Pernille Aase Gundersen Høres dette for dumt ut eller ville dere sagt det funket for å få det samme etternavnet på alle barna? Anonymkode: 472e7...0ce
solmåneogstjerner Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Det ser/høres veldig dumt ut. Beklager. 25
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Nei, det blir for dumt. Anonymkode: f3762...6c7 11
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Beklager, men det ser/høres rett å slett idiotisk ut.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Synes det var helt greit jeg da. Litt sånn Peter Peters. Anonymkode: f2cc5...916
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes det var helt greit jeg da. Litt sånn Peter Peters. Anonymkode: f2cc5...916 Haha, god sammenligning! Jeg er nå enig i at det kan virke litt rart, men man bruker jo sjelden alle navnene når folk har så mange. Til vanlig blir det jo bare Aase Gundersen. Anonymkode: 472e7...0ce
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg syns sånt er kult. Men hvorfor Pernille? Magnus Magnus Hansen. Magnus Hansen Magnus. Klart det blir spørsmål, men hvorfor ikke? Eller dropp Hansen. Aase Aase er kult. Hilde Hilde. Anonymkode: 49284...791 1
Thyra Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper på litt innspill her om hva som er greit å bruke som fornavn når man gir barna dobbelt etternavn. Vi har egentlig lyst til å føre begge etternavnene våre videre og en av oss har et etternavn som også er vanlig å bruke som fornavn. Vi syns egentlig dette er så fint at vi ønsker å bruke det som fornavn om vi får et barn av riktig kjønn for dette, men er litt usikre på om det vil virke rart å bruke det samme navnet to ganger. Her har jeg bare brukt første navnet jeg fikk opp som kan brukes som både fornavn og etternavn som eksempel, men strukturen vil bli noe lignende som: Aase Pernille Aase Gundersen Høres dette for dumt ut eller ville dere sagt det funket for å få det samme etternavnet på alle barna? Anonymkode: 472e7...0ce Men hva er poenget med å bruke det to ganger på samme barn? Når dere bruker navnet en gang så har dere jo brukt begge foreldrennes navn. F.eks Pernille Aase Gundersen 8
Thyra Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns sånt er kult. Men hvorfor Pernille? Magnus Magnus Hansen. Magnus Hansen Magnus. Klart det blir spørsmål, men hvorfor ikke? Eller dropp Hansen. Aase Aase er kult. Hilde Hilde. Anonymkode: 49284...791 Ove Christian Owe, er det jo en skuespiller som heter...
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 Det kommer garantert til å bli masse forvirring hver gang barnet må oppgi navnet sitt. Feilregistreringer i offentlige papirer, misforståelser osv. Kan ikke barnet f.eks hete Kari Aase Pettersen. Da er navnet en mellomting mellom for- og etternavn, på en måte? Anonymkode: fd64b...ee9 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer garantert til å bli masse forvirring hver gang barnet må oppgi navnet sitt. Feilregistreringer i offentlige papirer, misforståelser osv. Kan ikke barnet f.eks hete Kari Aase Pettersen. Da er navnet en mellomting mellom for- og etternavn, på en måte? Anonymkode: fd64b...ee9 Jeg vet ikke hvor mange nye pasienter jeg har registrert. Ofte utenlandske navn man aldri har hørt om. Heldigvis er systemet til offentlige papirer slik at man er en rubrikk for fornavn, en for etternavn og til og med en for mellomnavn. Til og krysses det av for kjønn, hvis navnet skulle bringe noen i tvil. Anonymkode: f2cc5...916 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvor mange nye pasienter jeg har registrert. Ofte utenlandske navn man aldri har hørt om. Heldigvis er systemet til offentlige papirer slik at man er en rubrikk for fornavn, en for etternavn og til og med en for mellomnavn. Til og krysses det av for kjønn, hvis navnet skulle bringe noen i tvil. Anonymkode: f2cc5...916 *har Anonymkode: f2cc5...916
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #13 Skrevet 25. oktober 2019 Vi har jo skihopperen ( sikkert lagt opp naa, folger ikke med...) Tom Hilde. Min bror tenkte at jeg skulle gifte meg med han, saa mitt navn hadde blitt Hilde Hilde! Anonymkode: f3b64...34e 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #14 Skrevet 25. oktober 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns sånt er kult. Men hvorfor Pernille? Magnus Magnus Hansen. Magnus Hansen Magnus. Klart det blir spørsmål, men hvorfor ikke? Eller dropp Hansen. Aase Aase er kult. Hilde Hilde. Anonymkode: 49284...791 Det var bare random navn, så det faktiske navnet ville blitt noe annet. Det siste etternavnet er mitt og passer best av de to som siste etternavn, i tillegg til at det er veldig sjeldent. Hans etternavn er faktisk et navn jeg har ønsket å bruke som fornavn på mitt potensielle barn i årevis før jeg engang møtte ham. Derfor syns vi begge det hadde vært gøy å bruke. 16 minutter siden, Thyra skrev: Men hva er poenget med å bruke det to ganger på samme barn? Når dere bruker navnet en gang så har dere jo brukt begge foreldrennes navn. F.eks Pernille Aase Gundersen Fordi det er et fint fornavn vi ønsker å bruke. Det ville vært rart her å kalle barnet for Aase hvis hun het Pernille Aase Gundersen da med Aase som første del av etternavnet. Anonymkode: 472e7...0ce
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #15 Skrevet 25. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var bare random navn, så det faktiske navnet ville blitt noe annet. Det siste etternavnet er mitt og passer best av de to som siste etternavn, i tillegg til at det er veldig sjeldent. Hans etternavn er faktisk et navn jeg har ønsket å bruke som fornavn på mitt potensielle barn i årevis før jeg engang møtte ham. Derfor syns vi begge det hadde vært gøy å bruke. Fordi det er et fint fornavn vi ønsker å bruke. Det ville vært rart her å kalle barnet for Aase hvis hun het Pernille Aase Gundersen da med Aase som første del av etternavnet. Anonymkode: 472e7...0ce Skjønte jo at det var random. Men hvorfor et ekstra fornavn? Hvorfor ikke Aase Aase Gundersen, eller Aase Gundersen- Aase? Dere kan jo legge inn en bindestrek, så framgår det formelt sett klart hva som er etternavn og fornavn, til alle registrering. Aase Aase-Gundersen. Anonymkode: 49284...791 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #16 Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønte jo at det var random. Men hvorfor et ekstra fornavn? Hvorfor ikke Aase Aase Gundersen, eller Aase Gundersen- Aase? Dere kan jo legge inn en bindestrek, så framgår det formelt sett klart hva som er etternavn og fornavn, til alle registrering. Aase Aase-Gundersen. Anonymkode: 49284...791 Ja, det er jo mulig med Aase Aase Gudersen. Det hadde egentlig vært litt morsomt! Han foreslo først kombinasjonen Aase Aase, men jeg syntes det ble litt rart. Legger man til mitt etternavn på slutten er det jo ganske greit. Tanken med to fornavn var egentlig fordi vi har ett fornavn hver vi likte, og de funker godt sammen. Anonymkode: 472e7...0ce
Djækklåsst Skrevet 25. oktober 2019 #17 Skrevet 25. oktober 2019 Husker en gang jeg så på OL. Så var det en i svømming som het Larsen Jensen. Fra USA, sikkert av norsk eller dansk avstamming. Foreldrene må ha misforstått noe vesentlig. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Larsen_Jensen 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #18 Skrevet 25. oktober 2019 Som fornavn så blir det dumt. Vet om en som har to etternavn som er like, fordi både mor og far heter det samme (de er ikke i slekt) og da han var 18 så la han på den andre fordi "rett skal være rett". Det er ala Kim Olsen-Olsen. Genialt. Det er jo bare morsomt, men å hete Olsen Kim Olsen blir bare dumt. Anonymkode: 7771f...f9e 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #19 Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som fornavn så blir det dumt. Vet om en som har to etternavn som er like, fordi både mor og far heter det samme (de er ikke i slekt) og da han var 18 så la han på den andre fordi "rett skal være rett". Det er ala Kim Olsen-Olsen. Genialt. Det er jo bare morsomt, men å hete Olsen Kim Olsen blir bare dumt. Anonymkode: 7771f...f9e Det HI spør om er vel mer i kategorien «Hilde Pernille Hilde Nilsen». Hilde Hilde. Synes det var gøy jeg 😄 Anonymkode: f2cc5...916 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #20 Skrevet 25. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvor mange nye pasienter jeg har registrert. Ofte utenlandske navn man aldri har hørt om. Heldigvis er systemet til offentlige papirer slik at man er en rubrikk for fornavn, en for etternavn og til og med en for mellomnavn. Til og krysses det av for kjønn, hvis navnet skulle bringe noen i tvil. Anonymkode: f2cc5...916 Og like fullt blir det tull både titt og ofte, det vet jeg av erfaring. Folk skal nemlig alltid fikse på ting de tror er blitt feil. Jeg har ikke et fornavn som også er et etternavn, men jeg har et etternavn som ved å endre på en bokstav kan bli til et fornavn. Og det blir det. Igjen og igjen og igjen. Navnet mitt er av typen Camilla Danielsen-Ås (med bindestrek, ja), men jeg blir jevnlig til Åse-Camilla Danielsen (med eller uten bindestrek) eller Camilla Åse Danielsen. En sjelden gang hopper de bare bukk over hele Camilla og bruker bare Åse Danielsen eller Åse C. Danielsen. Riktignok har det blitt mindre og mindre av det etter at det meste begynte å gå elektronisk, men det skjer fortsatt. Så at noen med Aase både som for- og etternavn ikke skal bli registrert feil jevnlig, har jeg mine tvil om... Anonymkode: 76094...a53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå