Gå til innhold

Ofte LUS i bhg!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at bhg har lus 3-4 ganger i året? Bhg er i Strømmen. Søs sa at bhg på Jessheim ikke hadde luseutbrudd de årene sønnen hennes gikk der. Vet ikke om det stemmer? Eller er det mer lus i områder med mange innvandrere? (Vet jeg får høre det nå, men må jo spørre!). 

Anonymkode: df583...9cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har faktisk lest at i Oslo er det oftere lus på vestkanten. Men det varierer med barnegrupper. Vi hadde aldri lus i barnehagen, én gang i eldstemanns klasse på 5 år, året rundt og hele tiden i yngstemanns klasse (samme skole). Lik andel "innvandrere" i begge klasser. 

Anonymkode: 4928c...7fa

• Liker 2
Skrevet

Her har det herjet lus i barnehagen og på skolen i over et år. Etter mange strenge beskjeder om å sjekke barna og fullføre kuren ordentlig ser det endelig ut til at den er borte. Tror det kan være vanskelig å bli kvitt det hvis det først har begynt å smitte, fra søsken på skole til barnehage til søsken på skole igjen osv.

Anonymkode: ee618...2f2

Skrevet

Jeg har skjønt at lus ofte kommer med reisende. Så de som ferierer mest har mest lus... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her har det herjet lus i barnehagen og på skolen i over et år. Etter mange strenge beskjeder om å sjekke barna og fullføre kuren ordentlig ser det endelig ut til at den er borte. Tror det kan være vanskelig å bli kvitt det hvis det først har begynt å smitte, fra søsken på skole til barnehage til søsken på skole igjen osv.

Vil legge til at dette er på en liten plass uten innvandrere så det har ingenting med det å gjøre i vårt tilfelle.

• Liker 2
Skrevet

Det har vært ca 1-2 utbrudd av lus hvert år på skolen/barnehagen vår, men mine barn har aldri fått disse. Jeg vet ikke hva de andre barna driver med? Dele lue?

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde aldri lus så lenge eldstemann gikk i barnehagen. I år har vi hatt lusa siden oppstart i barnehagen. Vi har heldigvis ikke fått det... enda, men jeg sjekker nøye hver dag og begynner å bli lut lei av å gå og "vente" på å få den dritten i hus.

Anonymkode: cb622...872

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

............. Eller er det mer lus i områder med mange innvandrere? (Vet jeg får høre det nå, men må jo spørre!). 

Det er godt at du har en mistanke om at det er en fordom.  Det er det nemlig.

Lus er en parasitt som lever av blod, og som flytter seg mellom mennesker.  Den diskriminerer ikke mellom hvite og fargede kropper.  Det er heller ingen ting som tyder på at renslighet og orden er en faktor.  Kun kontakt mellom mennesker. 

Det er derfor ikke barnehagen som har lus, men de menneskene som holder til der.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at bhg har lus 3-4 ganger i året? Bhg er i Strømmen. Søs sa at bhg på Jessheim ikke hadde luseutbrudd de årene sønnen hennes gikk der. Vet ikke om det stemmer? Eller er det mer lus i områder med mange innvandrere? (Vet jeg får høre det nå, men må jo spørre!). 

Når lus sprer seg igjen og igjen i samme barnehagemiljø, så er det på høy tid å få helsesøster eller andre inn for å få "tatt" lusa av dem som er smittekilden/vertshodet for lusa. 

Det hjelper nemlig ikke at alle andre fjerner lusa, når en eller flere stadig bringer lusa tilbake. Om dette er invandrere eller andre er umulig å svare på. Men her må det taes grep, både for å fjerne lusa for godt og for å forhindre mer resistens utvikling av lus, slik at lusa tilslutt ikke blir mulig å få drept med dagens midler. 

Ta en telefon til helsesykepleier på Helsestasjonen og diskuter saken der. 

Anonymkode: b35cc...6eb

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, kaleidoskop skrev:

Jeg har skjønt at lus ofte kommer med reisende. Så de som ferierer mest har mest lus... 

For noe sludder. Vi reiser mye, enda har vi ikke sett eller hatt lus. Gamle fordommer fra 1800 tallet er for lengst utdødd, hos folk flest.

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du skal faa hore det! Nei, lus, som de fleste andre,  diskriminerer ikke!

Mi datter, fodt i England,  saa altsaa innvandrer, har ikke lus mer enn 100% etniske norske.

Anonymkode: a3521...9e5

• Liker 2
Skrevet

husk at lus ikke har noe som helst med hygiene å gjøre. Lusa trives faktisk best i en ren hodebunn. Det er viktig å få frem så det ikke blir unødvendig mobbing ut av en luseinvasjon. Om det kommer lus om og om igjen iblandt barnehage- eller skolebarn så ville jeg nok tenke at en eller fler ikke følger bruksanvisningen for lusemiddelet godt nok, ikke fullfører kuren og kanskje ikke fryser dyner og puter og luer som man skal... så absolutt ikke ment negativt om utenlandske, men kanskje noen i dette tilfellet faktisk ikke forstår språket og bruksanvisningen på lusemiddelesken godt nok? 

Anonymkode: 5f716...abe

Skrevet

Lus opptrer oftere blant de lavere samfunnslag - enten dette er innvandrere eller etniske nordmenn. 

Anonymkode: 665aa...14e

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lus opptrer oftere blant de lavere samfunnslag - enten dette er innvandrere eller etniske nordmenn. 

Hvor har du det fra?

Anonymkode: 5f716...abe

• Liker 5
Skrevet

Aldri opplevd lus i barnehagen på de åtte årene vi har hatt barn der. 

Anonymkode: 007de...dba

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordommer fra 1800 tallet har ingenting for seg i 2019!

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordommer fra 1800 tallet har ingenting for seg i 2019!

I gamle dager var det fattgifolk som hadde lus. Det behøver ikke bety at det hadde noe med hvor mye penger de hadde, men kanskje at de bodde tettere? Er det ikke mye klemming og kosing på skolene i dag, læring er jo ikke så viktig lenger har jeg forstått. I tillegg er det mye overnattinger blant barn.

Anonymkode: 8ece3...c90

Skrevet
3 timer siden, kaleidoskop skrev:

Høres sannsynlig ut. Mange reiser mye i dag, i tillegg har vi mange innflyttere. Det var nesten ikke lus da jeg var liten, ikke som jeg husker. Husker bare noe hysteri rundt skabb. Husker bare en som hadde det på vår skole. Lusa har kommet med noen, det tror jeg ikke kan betviles.

Anonymkode: 8ece3...c90

Skrevet

Her har barna aldri hatt lus de årene de gikk i barnehagen. Men på skolen var det lus ca 1 gang i året de første årene. Og vi bor i et område med ganske mange rike. Men de får lus de og. 

Anonymkode: 91ff3...7b0

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har faktisk lest at i Oslo er det oftere lus på vestkanten. Men det varierer med barnegrupper. Vi hadde aldri lus i barnehagen, én gang i eldstemanns klasse på 5 år, året rundt og hele tiden i yngstemanns klasse (samme skole). Lik andel "innvandrere" i begge klasser. 

Anonymkode: 4928c...7fa

Hva har innvandrere med lus å gjøre da??🤪

Anonymkode: e54a7...ce7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...