Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 21 år og tok fagbrev som elektriker i mars i år. Etter dette har jeg vært arbeidsledig pga jeg har funnet ut at elektrikeryrket ikke passer meg og jeg vil gjøre noe annet. 

Har søkt på en del butikkjobben i denne perioden og planen er å starte med nettbasert utdanning når jeg får meg en deltidsjobb.

Tingen er at nå når vi nærmer oss jul vurderer jeg å ta en «pause» fra jobbsøkingen, rett og slett fordi jeg alltid har hatt et ønske om å ha hele desember fri en gang. (Er over gjennomsnittet glad i jul og desember og ser for meg at dette blir det eneste året jeg har muligheten til å ha hele desember ledig uten skole og jobb). Problemet er at foreldrene mine nevner jobbsøkingen hver gang jeg møter på dem og maser om at jeg må levere CV i flere av butikkene i nærheten. 

Skal jeg fortelle dem om planen min for desember eller eventuelt lyve og si at jeg har vært rundt i butikkene med CV?

Ble veldig langt innlegg men setter stor pris på svar.

Anonymkode: b8c19...aa6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe annet? Du er klar over at elektriker yrket er et springbrett til mer utdanning og mange spennende jobber innenfor elektro. 

Jeg forstår ikke prioriteringen din. Du har fagbrev og kan tjene ganske ok med en gang som elektiker, i stedet søker du deltidsjobb i butikk og vil tjene ganske dårlig? 

Jeg kjenner flere som har yrkesfagligbakgrunn som er i full jobb og studerer nettbasert. Skal være en skikkelig vrang arbeidsgiver som ikke ser nytten i ansatte som vil lære mer og på sikt bli en enda bedre medarbeider. 

Anonymkode: c70ae...557

• Liker 13
Skrevet

Hvis det er de som skal fø på deg i frimåneden din fortjener de selvfølgelig ærlighet. Sier de likevel ja til å betale for deg kan du ta fri med god samvittighet.

Hvis du forsørger deg selv kan du gjøreakkurat hva du vil.

Anonymkode: 4ea33...34b

• Liker 5
Skrevet

Om du bor for deg selv og forsørger deg selv, gjør akkurat det du har lyst til. Dersom du lever på foreldrene dine, vil jeg si de helt klart har rett til innspill her. Dersom du har mulighet til å jobbe som elektriker, så gjør du det inntil du finner noe annet du heller vil drive med. Da har du også mulighet til å legge deg opp penger til studietid. Om du på død og liv vil jobbe i butikk, er det galskap å slutte å søke jobb nå. De fleste butikker tar inn ekstrapersonell før jul, og noen av dem vil få tilbud om fast jobb etterpå.

Skrevet

Ts her.

Jeg vet godt at jeg kan tjene godt som elektriker, men prioriterer faktisk trivsel over penger. 

Foreldrene mine betaler absolutt ikke for meg, leier en leilighet sammen med kjæresten og vi deler alle utgifter likt mellom oss.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at de "maser". Julen må jo være den beste tiden å søke jobb i butikk? Å ta fri i en måned uten å sende søknader høres ut som galskap i mine ører. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Jeg vet godt at jeg kan tjene godt som elektriker, men prioriterer faktisk trivsel over penger. 

Foreldrene mine betaler absolutt ikke for meg, leier en leilighet sammen med kjæresten og vi deler alle utgifter likt mellom oss.

Du har ikke råd til trivsel, med mindre du planlegger å leve på kjæresten. 

• Liker 6
Skrevet

Bare du ikke svindler deg til dagpenger i mellomtiden så er det samma f*** for meg hva du driver med...0

Anonymkode: 3c462...9b2

• Liker 1
Skrevet

Merkelig prioritering. Blir ikke mye trivsel om du en dag står der uten penger.

Anonymkode: 5c91d...50d

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg skjønner godt at de "maser". Julen må jo være den beste tiden å søke jobb i butikk? Å ta fri i en måned uten å sende søknader høres ut som galskap i mine ører. 

Du har ikke råd til trivsel, med mindre du planlegger å leve på kjæresten. 

Hva vet du om hvor mye penger jeg har? Vi leier leilighet billig og har spart mye de årene jeg var lærling, så har faktisk råd til å unne meg akkurat det jeg vil uten at det går utover kjæresten min.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om hvor mye penger jeg har? Vi leier leilighet billig og har spart mye de årene jeg var lærling, så har faktisk råd til å unne meg akkurat det jeg vil uten at det går utover kjæresten min.

Hva er det som gjør at du ikke vil fortsette innen elektrofaget? Det er en hel haug spennende (pun intended) jobber du kan få innen faget. Ikke alle foregår ute på byggeplass eller i folks private hjem heller.

Anonymkode: a59f7...866

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Hva lever du av?

Jeg tenker at du er en smule lat. Du har ikke gjort noe siden mars, og tenker å ha hele desember fri fordi at det er praktisk? Liker du å sitte hjemme i sofaen dag inn og dag ut? 

Du sier du har spart mye penger som du nå bruker og leier leilighet. De pengene du har spart kunne du brukt som egenkapital til bolig, og jeg syns det er rart at du gir uttrykk for at du bare ønsker å skylle dem ned i do (dvs. bruke dem på forbruk). 

Julen er en tid der det er veldig mye å gjøre i butikker og en ypperlig mulighet til å få en fot innenfor. På nyåret så roer det seg ned og interessen for å ansatte noen er minimal.  

Jeg skjønner godt at de maser. Du virker som har problemer med holdningen. 

Skrevet

Syntes du får ufortjent mye tyn her TS. Jeg er kanskje ikke enig i at det er lurt å ikke ha vært i aktivitet fra mars til nå, men så lenge du betaler for deg selv og har råd til det, så er det jo helt opp til deg uansett hva andre sier. Jeg ville nok også ha prøvd meg som elektriker litt først for å se om du faktisk liker det (Det er jo også et yrke man også kan utvide med f. eks. teknisk fagskole eller høyere utdanning innen elektroingeniør e.l. senere), men det er jo igjen opp til deg. Om du er helt sikkert på at du ikke kan tenke deg det, så er det på en annen side bedre å komme i gang med annen utdanning jo yngre man er. 

Anonymkode: 3750c...64e

Skrevet

Du tenker allerede naa aa ta fri fra jobbsokning i desember!

Hva du skal tenke paa er aa faa en jobb for desember!

Anonymkode: a11b6...91e

Skrevet

Selv tok jeg fri hele juli etter å ha sagt opp jobben min, så jeg fikk ikke noe lønn i august. Men jeg fikk en del i feriepenger som jeg fordelte ut over de to mnd. Har man sparepenger så går det jo greit, sålenge man er sikker på at man får seg en jobb snart.

Anonymkode: cea82...727

Skrevet

Du er jo en voksen person, da behøver du jo ikke  forsvare deg overfor noen, selv ikke foreldrene dine. Hvor smart det er karrieremessig å ta fri fra jobbsøking kan sikker diskuteres men tviler på at fremtiden din står og faller på om du søker jobb noen uker i desember😊

Virker som du har en plan og er selvforsørget, da vil jeg råde deg til å la være og involvere foreldrene dine for mye i utdanning og jobbsøkeprosessen. Ikke alle som tåler like bra at barna vokser til, og ikke blir helt A4. Da forutsetter jeg at du virkelig står på egne ben og ikke lever på omgivelsene dine.

Skrevet

Du har ikke jobbet eller studert siden mars og så vil du ha "fri" i desember? Hva har du hatt siden mars da, hvis det ikke er fri?

Du virker lat og umoden. Det er nok det foreldrene dine reagerer på.

Anonymkode: 0ec18...618

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...