AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #1 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg elsker at barn tror på nissen, det kommer tidsnok den dagen de ikke gjør det. Jeg har nemlig på følelsen av at førsteklassingen min (håper ikke det) kommer til å si til lillebror på 3 år, at nissen ikke fins. Hvis jeg hører han si det, har dere noe godt svar jeg kan gi lillebror (og storebror)? Jeg vil være godt forberedt! 😀🙏 Anonymkode: 4fc12...5ce
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #2 Skrevet 25. oktober 2019 Det er jo generelt dumt å juge til barn... Hvis storebror sier sannheten bør du på en pedagogisk måte forklare lillebror at nissen egentlig ikke finnes. Anonymkode: 9d10f...918 9
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. oktober 2019 #3 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg ville heller snakket med storebror nå. Om at dere vet at julenissen ikke finnes, men at det er noe ekstra magisk når man var liten og trodde at julenissen eksisterte. At det hadde vært fint å beholde den ekstra magien for lillebror så lenge som mulig. Eldste husker sikkert følelsen han hadde da han trodde på julenissen og ventet på at nissen skulle komme på besøk. De fleste barn vet innerst inne at julenissen ikke eksisterer. Jeg har aldri trodd på det. Men det var fremdeles noe magisk med å «holde troen» inntil det ble 100% bekreftet at ingen feite gamle menn kommer snikende inn i huset på julenatten....
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #4 Skrevet 25. oktober 2019 Her i bygda, er det en besøksgård som har fast nisse hvert år. I fjor var første gang jentungen luktet lunta, og skjønte hvem det var. Da spurte jeg henne om hun kunne holde på en hemmelighet. At dette er noe de fleste store barn og voksne vet/har funnet ut, men at vi later som for at de små/som ikke har skjønt det skal få kose seg med at det er spennende. Gjett om hun følte seg stor og syntes det var kjempestas å få være med på en sånn hemmelighet da 😁 Det samme har jeg sagt om julenissen, tannfeen og påskeharen. At vi later som for at de små skal få synes det er spennende. Anonymkode: dbdf8...548 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #5 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg har aldri trodd på nissen, men har alltid elsket jul OG nisser likevel. Null stress. Min førsteklassing tror fremdeles nissen - hvem har avslørt den brutale sannheten for din? Anonymkode: 33b12...712
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker at barn tror på nissen, det kommer tidsnok den dagen de ikke gjør det. Jeg har nemlig på følelsen av at førsteklassingen min (håper ikke det) kommer til å si til lillebror på 3 år, at nissen ikke fins. Hvis jeg hører han si det, har dere noe godt svar jeg kan gi lillebror (og storebror)? Jeg vil være godt forberedt! 😀🙏 Anonymkode: 4fc12...5ce Hvorfor lyver du til barna dine? Det vidunderlige ved magisk realisme avhenger ikke av at en blir lurt - det avhenger av fantasi. At en genuint opplever glede i et oppdiktet univers som en VET ikke finnes. Men som en uansett lever seg inn i. Ved å lyve for ungene fratar du dem både gleden av å dikte opp ting å tro på som ikke finnes og gjør at de går glipp av de tidlige barneårenes utrolige formbarhet av hjernen retning fantasi. Når dagens barn alt har dårlig forestillingsevne så er dette et veldig dårlig triks. Lær barnet heller å se for seg en elefant i en butikk dere besøker jevnlig. Dikt historien med han. Be han beskrive elefanten i detalj. Si til barnet "selvsagt finnes ikke nissen." "men vi tror likevel på han, fordi nissen er som elefanten vi forestilte oss i butikken her om dagen - historier om nissen bidrar til å glede oss. Nå, la oss forestille oss nissen på vei inn gjennom varmepumpa - for i ordentlig moderne hus bruker ikke nissen pipa" Anonymkode: bd73e...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #7 Skrevet 25. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri trodd på nissen, men har alltid elsket jul OG nisser likevel. Null stress. Min førsteklassing tror fremdeles nissen - hvem har avslørt den brutale sannheten for din? Anonymkode: 33b12...712 Tre gutter i klassen hans har ropt ut at nissen ikke finnes. Sånne gutter som bare skal tøffe seg dagen lang... - ts Anonymkode: 4fc12...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #8 Skrevet 25. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her i bygda, er det en besøksgård som har fast nisse hvert år. I fjor var første gang jentungen luktet lunta, og skjønte hvem det var. Da spurte jeg henne om hun kunne holde på en hemmelighet. At dette er noe de fleste store barn og voksne vet/har funnet ut, men at vi later som for at de små/som ikke har skjønt det skal få kose seg med at det er spennende. Gjett om hun følte seg stor og syntes det var kjempestas å få være med på en sånn hemmelighet da 😁 Det samme har jeg sagt om julenissen, tannfeen og påskeharen. At vi later som for at de små skal få synes det er spennende. Anonymkode: dbdf8...548 Smart, hemmelighet kommer han til å like. 🙂 ts Anonymkode: 4fc12...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #9 Skrevet 25. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tre gutter i klassen hans har ropt ut at nissen ikke finnes. Sånne gutter som bare skal tøffe seg dagen lang... - ts Anonymkode: 4fc12...5ce Tror du på nissen selv du eller? Anonymkode: 88a5a...c57
Hactar Skrevet 25. oktober 2019 #10 Skrevet 25. oktober 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tre gutter i klassen hans har ropt ut at nissen ikke finnes. Sånne gutter som bare skal tøffe seg dagen lang... - ts Anonymkode: 4fc12...5ce Var det ikke disse guttene, ville det vært noen andre. Det vil alltid være slik barna våre får høre både det ene og det andre av eldre barn, og i så måte er det at nissen ikke finnes blant småtingene. Her har ungene elsket å leke at de tror på nissen, og samtidig vært litt i tvil om han kanskje virkelig finnes likevel. Det er det om er magien, tenker jeg. Å velge å la seg rive med, mot mer eller mindre bedre vitende. Det du kan gjøre, er å få storebror med på å leken. Men gjør det nå, før han sier noe. For vår eldste var det kjempestas å bygge opp under nissemagien for lillebror. Bare han visste at vi visste at han visste hvem som egentlig er nissen, var det ikke så viktig for ham å fortelle lillebror at nissen ikke finnes. 2
Djækklåsst Skrevet 25. oktober 2019 #11 Skrevet 25. oktober 2019 Litt artige løgner til barn er da bare gøy. Akkurat nissen dropper nok jeg da det ikke er noe gøyalt med det, da, men barn tar ikke skade av sånt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #12 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg hater at barn blir innbilt ting som ikke eksisterer. Hatet å bli løyet til som barn også. Skjønner ikke hvorfor dette er så gøy? Anonymkode: 7b03c...895 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #13 Skrevet 25. oktober 2019 Hadde samme greia her. Storebror sa til lillesøster at tannfeen ikke finnes, men jeg bestakk han for å holde kjeft. 😂 Syns lillesøster må få tro på det en stund til. Anonymkode: 82d4a...e7b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #14 Skrevet 25. oktober 2019 Jeg ville bare fortalt storebror at det er litt gøy for lillebror å tro at nissen finnes, og at du håper at han ikke sier det. Jeg trodde aldri på nissen, bortsett fra da jeg var to-tre år og var livredd da nissen kom, men det var sikkert fordi nissekostymene tidlig på 90-tallet var skikkelig stygge. Selv om jeg aldri trodde på nissen så syns jeg det var en fin fortelling. Favorittfilmen min i julen var alltid The Santa Clause med Tim Allen. Når jeg gikk på barneskolen la jeg en madrass på stuegolvet natt til julaften og sov der, i tilfelle nissen fantes likevel. Anonymkode: 94122...4d4 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #15 Skrevet 25. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater at barn blir innbilt ting som ikke eksisterer. Hatet å bli løyet til som barn også. Skjønner ikke hvorfor dette er så gøy? Anonymkode: 7b03c...895 Jeg spurte jentungen om hun var skuffet eller lei seg over at jeg hadde latt som og løyet fordi jeg ville at hun skulle få ha den magien og spenningen. Og det var hun ikke. Hun syntes det var fint å ha fått ha den troen. Anonymkode: dbdf8...548 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå