Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2005 #1 Skrevet 23. mai 2005 Mine får marsvinblandig/pelets og har alltid høy. AV grønnsaker (variere alltid) får de: gulrøtter, agurk, salat, paprika og selleri. Knekke brød og tørre skalker hører også med.. Hva får dine?
Gjest eks marsvineier Skrevet 23. mai 2005 #2 Skrevet 23. mai 2005 Har ikke marsvin nå, men vi pleide i tillegg til det meste av det du gir dem, å plukke inn gress og løvetann. Forutsetter selvsagt at du bor et sted uten altfor mye trafikk. Også skal de ha vitamintilskudd:) (blir marsvin forresten "alltid" gode og runde, dvs pæreforemde? Eller gjorde vi noe galt i sin tid?)
Gjest Teletubbien Skrevet 24. mai 2005 #3 Skrevet 24. mai 2005 Mine marsvin får kinakål, issalat, broccoli (Favoritt), agurk, kålrot, blomkål, eple, gulrot og seff. høy og pellets. Så får de grønt gress, kløver, løvetannblad og bjørkekvister med skudd på nå i disse dager... Har prøvd paprika, pære, banan, jordbær og appelsin, men disse tingene falt bare ikke i smak (Psst; eksmarsvineier: Teletubbiens marsvin er runde og gode de - om enn ikke direkte pæreformet)
Trampe Skrevet 24. mai 2005 #4 Skrevet 24. mai 2005 Mine fikk det samme som du gir dine, Teletubbien, men de elsket appelsin! Så artig å se på dem, lagde kjempegrimaser på grunn av surheten og safta, men måtte spise det... Mine var det en del forskjell på. Hadde ei lang og slank jente, ei veldig pæreformet men sprek allikevel, og Tjukken. Min lille Tjukken - trenger vel ikke fortelle hvorfor han fikk det navnet
Gjest lurven Skrevet 25. mai 2005 #5 Skrevet 25. mai 2005 min spiser mest høy og gress for tiden, han blir hard i magen av pellets og får diare av grønnsaker, det eneste den tåler er eple
-Fisken- Skrevet 25. mai 2005 #6 Skrevet 25. mai 2005 min spiser mest høy og gress for tiden, han blir hard i magen av pellets og får diare av grønnsaker, det eneste den tåler er eple :fy: Lurven! du må ikke kalle Marwin for den, da blir han lei seg.
Yashica Skrevet 2. desember 2005 #7 Skrevet 2. desember 2005 Mine marsvin har fri tilgang på høy. De får pellets blanding om kvelden og grønnsaker ca 2 ganger i uken. Da går det på gulrøtter og hodekål. De trenger ikke vitamintilskudd hvis de får grønnsaker, men skal ha tilførsel på c-vitamin!
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #8 Skrevet 3. desember 2005 de får ingenting, for jeg har ikke marsvin
monikabrx Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 De er veldig glad i persille og fersk spinat ellers så gir jeg pellets,gress,agurk,salat..nesten alt. men marsvin skall ikke ha:løk,bønner,kål ol.
Bobeline Skrevet 4. februar 2006 #10 Skrevet 4. februar 2006 Mine marsvin spiste høy, både det som er å få kjøpt i butikken og fjellhøy, som er mye finere og har flere plantearter i seg enn vanlig høy. Spesielt det siste gikk ned på høykant. De fikk også pellets, og tørrfor i løsvekt fra dyrebutikken. Også fikk de marsvinsjokolade og youghurtdrops som de var veldig glade i. Og fruktstang og honningstenger til å gnage på. Av frukt og grønnsaker spiste de appelsin, eple, gulrot, kiwi, honningmelon og agurk. de var også glad i løvetann og gress, og det er viktig å vaske dette grundig for å få bort forurensning som ikke er bra for de små. Løvetann og gress bør plukkes ved veier som er lite trafikerte hvis det ikke er "uberørte" naturområder i omegn. De var også veldig glad i tørket og frisk kløver. De fikk c-vitaminer som tilskudd i drikkevannet siden marsvin ikke produserer c-vitaminer selv og vanligvis får for lite av dette i maten. Som nevnt i et innlegg over skal ikke marsvin ha løk, bønner og kål. Da kan de risikere å få mye luft i magen, noe som ikke er bra for marsvin, og i værste fall kan de dø av dette.
Yashica Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 Hvitkål til marsvin er supert!!! Innholder masse C-vitamin og de aller fleste marsvin elsker det. Hvitkål er absolut ikke farlig for marsvin, men de må tilvennes kål akkurat som all annen mat de får. Start forsiktig med en liten bit og øk gradvis over tid. Det som har blitt sagt her tidligere om kål stemmer absolutt ikke. Mine marsvin har i flere år nå, fått store mengde kål 2-3 ganger i uken og INGEN har til nå dødd av det. Men som sagt må de tilvennes. De aller fleste seriøse oppdrettere både i Norge og våre naboland forer ofte med kål. Dette p.g.a at det for det første er billig og for det andre er rikt på c-vit. Men det bør ikke erstatte C-vitaminet i vannet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå