Gå til innhold

Synes dere den eldre generasjonen ble frarøvet barndommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemors generasjon jobbet på gårder fra de var barn. De hadde ikke smartphone eller særlig varme klær heller. 
Dagens ungdom reiser liksom...studerer i utlandet, fester... Tror dere de eldre missunner oss dette?

Anonymkode: 88455...310

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker jo ikke som at de misunner det. Sannheten er at man alltid vil syntes "sin tid" var den beste. Tror alle tider har hver sin sjarm og bra og dårlige sider. Og man vil alltid syntes at den tiden man selv har minner fra var best. Jeg anser min barndom på 90 tallet som best, vi sier jo "ååh jeg savner den tiden da vi måtte ringe på hustelefonen for å kontakte hverandre, møtte hverandre ute på møteplasser, da vi spiste nugatti, så på mc gyver, malcom i midten, osv etter skolen og rett på msn. Barn nå til dags tenker sikkert at "fy faen, er glad det ikke er sånn lenger. Og de som blir født idag kommer til å tenke det samme om hvordan barndommen til folk var den dag idag. 

Den gamle garde sier "ååh jeg svaner den tiden da vi skrev brev til hverandre, hadde friere på døra og dro på dans i helgene og ikke trengte å drikke alkhol for å ha det gøy, vi bare spilte ludo og spilte trekkspill og tente noen stearinlys vi!" 

Anonymkode: 4e452...05b

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gamle garde sier "ååh jeg svaner den tiden da vi skrev brev til hverandre, hadde friere på døra og dro på dans i helgene og ikke trengte å drikke alkhol for å ha det gøy, vi bare spilte ludo og spilte trekkspill og tente noen stearinlys vi!" 

Anonymkode: 4e452...05b

Jeg sier dette😂 og jeg er i tidlig 20-åra🙈

Jeg tror 60- til 90-tallet var best å vokse opp på med tanke på velferd, frihet, mye ut i naturen, lite TV/iPad/telefon/etc som stjal tid og fokus. Også bedre i forhold til økonomi, lettere å få jobb/sommerjobb, flere hadde mer tid hjemme. Reising var mer opplevelser enn insta materiale😅
På en annen side tror jeg det er bedre å vokse opp i dag med tanke på større åpenhet og aksept for all annerledeshet. Tror også det er lettere i dag for de som føler seg litt annerledes med tanke på fellesskapet på nett(Dog er det værre med Internett pga mobbing og dritt som skjer over nett og ikke bare på skole eller i møte med andre). Helsevesen er også bedre i dag.

Så jeg tror egentlig at dette er ett tema man kan diskutere i det uendelige hvis ikke man ser på vitenskap og fakta. Tar man med egne, subjektive, meninger så blir det automatisk en evig diskusjon. Ingen svar som er rett eller galt når det gjelder meninger(i motsetning til fakta)😅

Anonymkode: 23ba2...725

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Min bestemors generasjon jobbet på gårder fra de var barn. De hadde ikke smartphone eller særlig varme klær heller. 
Dagens ungdom reiser liksom...studerer i utlandet, fester... Tror dere de eldre missunner oss dette?

Absolutt ikke.

Jeg går vel strengt tatt ikke under "eldre" siden jeg er født midt på 70-tallet - men jeg må si at jeg er sjeleglad for å slippe å vokse opp i dag. 

Varme klær hadde vi - og det hadde mine besteforeldre og oldeforeldre også. Min oldefar reiste mye mer rundt i verden enn meg, som seilskuteskipper. Jeg tror du har et litt unyansert syn på hvordan det var i gamle dager. Og angående smarttelefoner, så kunne man ikke savne noe som ikke fantes. Jeg synes i grunnen mobiltelefoner bare er en irriterende stressfaktor. Hadde gjerne sett at de ble borte igjen.

Anonymkode: 5e64f...e4f

• Liker 8
Skrevet

Feste gjorde de da før også, bestemoren min var på fester og drakk alkohol. Hun var ett år på utveksling på skole i Europa da hun var tenåring og reiste selv da hun var passert 20. Varme klær hadde hun også, det har de da hatt i tusenvis av år. 
Hun var født i 1912

Anonymkode: 59842...fe4

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Absolutt ikke.

Jeg går vel strengt tatt ikke under "eldre" siden jeg er født midt på 70-tallet - men jeg må si at jeg er sjeleglad for å slippe å vokse opp i dag. 

Varme klær hadde vi - og det hadde mine besteforeldre og oldeforeldre også. Min oldefar reiste mye mer rundt i verden enn meg, som seilskuteskipper. Jeg tror du har et litt unyansert syn på hvordan det var i gamle dager. Og angående smarttelefoner, så kunne man ikke savne noe som ikke fantes. Jeg synes i grunnen mobiltelefoner bare er en irriterende stressfaktor. Hadde gjerne sett at de ble borte igjen.

Anonymkode: 5e64f...e4f

Helt enig med alt!

Anonymkode: 86e06...264

Skrevet

Jeg er født på 70 tallet, og tror våres barndom var veldig bra. Vi var ute og lekte hele tiden, det var jo ikke mye annet og gjøre. Selv da vi gikk på ungdomsskolen var vi ute og lekte boksen går, spilte basket, fotball osv. Vi aktiviserte oss, vi tilbragte tid sammen.

Jeg har en 18 åring, og 13 åring. Og de er faktisk enige med meg, de skulle ønske de kunne vokse opp uten internett og tv spill. For de savner det å bare henge med venner. 18 åringen min har aldri brydd seg så mye om gaming, eller henge på internett. Og har virkelig savnet opp gjennom årene venner hun kunne leke ute med. Og ser hvor lite sosiale 13 åringen er med sine venner. De har siden 1. klasse vært en fast guttegjeng på 7 stk. Og de er så sjelden sammen. De gamer sammen omtrent daglig da. 

Anonymkode: 86744...a9d

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet

Jeg kjenner ikke så godt til hvordan barndommen var i ulike perioder, så kan ikke egentlig svare på TS’ spørsmål. Men jeg kan legge til at minner fra fortiden ofte blir veldig farget av nostalgi og egne følelser og fortolkning i ettertid. Barndommen er jo for de fleste en lykkelig og sorgløs tid, for meg også. Og selv om eldre mennesker nok måtte bidra mer som barn og de hadde mye mindre leker og lignende, skapte de veldig mye moro på egenhånd. 

En av de tristeste og rareste følelser i livet er forøvrig nostalgien for en fortid som aldri var, en idealisert versjon som var slik man hadde drømt om. Det er lett å tenke på noen få utvalgte episoder i fortiden og innbille seg at den idealiserte «fortiden» en gang eksisterte. Selv har jeg ofte følt slik, selv om jeg vet det er en illusjon.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

..................

Nei, det er jo vi som betaler for det.  Ikke minst synes vi det er fint at dere tar dere tid til å reise jorda rundt mellom klimademonstrasjonene så dere ikke blir helt utslitte.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...