Gjest Sjokonam Skrevet 23. mai 2005 #1 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg er helt avhengig av sjokolade. Har lyst på sjokolade om morgningen, dagen og til og med midt på natten. Tenker på sjokolade hele tiden. Spiser sjokolade hver eneste dag. Har prøvd utallige ganger å minske sjokoladeforbruket, men jeg klarer ikke. Har også tatt krom tabletter, men de virket ikke mot sjokoladesuget. Hva skal jeg gjøre? Jeg er helt desperat etter sjokolade? Hvordan skal jeg slutte? Eller minske behovet? Jeg kan godt spise en hel stor pose på 500 gram på en dag. Og det er mye. Hvor mye kallorier er det? Prøver å holde meg til en stor sjokoladeplate på 200 gram hver dag. Er det mye kallorier? Jeg legger masse på meg. Vekta har økt mye de siste årene. Ble avhengig for ca. fem år siden og spist sjokolade hver dag. Hvordan kan jeg gå ned i vekt? Har prøvd å ikke ha noe sjokolade i skapet, men da blir jeg bare så desperat etter sjokolade. Prøver å se på Tv, å gjøre andre ting, men jeg klarer ikke å slutte å tenke på sjokolade. Også sprekker jeg å kjører til butikken, og da spiser jeg bare masse mere enn jeg pleier. Derfor har jeg masse sjokolade i skapet på kjøkkenet. Men det hjelper ikke? Har dere noen forslag? Hvordan skal jeg bli kvitt vektoppgangen og sjokoladesuget?? Er også veldig depremert, og det eneste lyspunktet i hverdagen er sjokoladekosen. Jeg hadde ikke orket å levd uten sjokolade. Så desperat er jeg. Hva skal jeg gjøre? Jeg orker ikke all sjokoladetenkinga 24 timer i døgnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 23. mai 2005 #2 Del Skrevet 23. mai 2005 :o Hei! Her er jeg!!!! Kjenner det igjen, ikke like ekstremt, men på god vei :-? Leste et sted at det tar kroppen bare ti dager å venne seg av med sukkeravhengighet, det gjaldt sjokolade også. Åh, så fantastisk altså! Da gjelder det jo BARE å leve uten sjokolade i ti dager da! *drypper av sarkasme* Det er forferdelig vanskelig. Men jeg kan bare si hva som jeg vet hjelper for min del. Jeg må IKKE bestemme meg for eller si høyt at jeg skal ikke spise sjokolade - da spiser jeg bare dobbelt så mye... Hvis jeg har det travelt, er i aktivitet og klarer å drikke mye vann, er suget mindre. Når jeg er deprimert og lite tilfreds, er suget verst. Jeg registrerer i speilet at jeg blir større, men det er en del av meg som ikke motsetter seg det NOK - som om jeg vil straffe meg selv for et eller annet, som om det er litt sånn "jah, der ser du - sånn går det når du spiser for mye sjokolade!" Vel, uansett hva det er eller ikke er, så er det mekanismer i hodet som "lurer" oss - det er forholdet til mat, kropp og selvbilde og alt vi ellers dealer med. Jeg har lurt på å snakke med noen om det. Enten få meg en personlig trener, eller finne noen som skjønner hva jeg snakker om. Ser ut som du skjønner det ;-) Som sagt så er det betraktelig mindre når tilværelsen er full av andre ting, det gjelder iallfall for meg. Jobber du fullt, har du hobbyer eller annet som kan sluke tiden din en periode? Slik at du har MINST mulig dødtid? Hvis du tenker på det om natten også (det har jeg ikke opplevd - enda!?) kan det jo tyde på at det er et behov der som ikke blir tilfredsstilt, at underbevisstheten din jobber med et eller annet. All avhengighet bunner i noe. En venninne av meg har anbefalt tankefeltterapi. Et senter i Oslo driver med hypnose, for nettopp å kurere slike mat-relaterte avhengigheter. Jeg husker ikke hva senteret heter, jeg skal prøve å finne det igjen. :blomst_opp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celiclya Skrevet 23. mai 2005 #3 Del Skrevet 23. mai 2005 Huff, kjenner igjen det der. Ikke like ekstremt hos meg heller, men i en periode var det nesten slik. MÅtte dytte i meg et-eller-annet HELE tiden, helst noe søtt, is eller sjokolade, og kunne godt spise masse etter en middag. Nå er det ikke like ille lenger. For det første så spiser jeg regelmessig - hver 3dje time, og gjerne noe imellom også (frukt/grønsak o.l.) Jeg trener ikke mye da jeg har vært gjennom en lang, lang sykeperiode og fort får tilbake-fall om jeg presser meg for fort og for mye. Men jeg har som mål å gå en liten tur hver dag - minst 45 min, helst 1 time. Mer greier jeg ikke uansett. JEg går alltid i skogen - da får jeg ro til å bare være, og det trenger man om man er inne i en vanskelig periode. MÅ nesten få skryte litt av meg selv - idag er første dagen på lenge jeg har holdt meg til kun vanlig mat, null sukker og null kvelds-snacks (unntatt et halvt eple og litt buljong. Men altså - man kan da ikke ta fra meg ALT på en dag vel :o )Er flink til å "småspise" ja, det skal jeg innrømme. Så idag er jeg selvsagt litt ekstra stolt av meg selv. Og siden det tar 10 dager å venne seg av med sukkeravhengighet - har jeg bare 9 igjen. Det er faktisk veldig motiverende! Ta en dag av gangen. Jeg har ikke personlig vært borti hverken hypnose eller TFT, men nære familiemedl. har prøvd dette av forskjellige årsaker med utrolig godt resultat!! Har du tillgang på en av disse behandlingsmåtene er de absolut verdt et forsøk. Akupunktur har jeg også hørt kan være med på å dempe sukker-suget, men hvor god effekt det har vet jeg ikke. Håper dette var noe til hjelp hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enGjest Skrevet 24. mai 2005 #4 Del Skrevet 24. mai 2005 Det finnes en del sjokolader ute i markedet som ikke er tilsatt sukker i. Noen som kjenner til disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2005 #5 Del Skrevet 24. mai 2005 Såkalt sukkerfrie sjokolader inneholder andre sukkerarter, for eksempel maltitol, og de inneholder akkurat like mye kalorier som annen sjokolade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. mai 2005 #6 Del Skrevet 24. mai 2005 jepp!! flere sjokoladeavhengige her ja!! jeg spiser også sjokolade hver dag, men trener hver dag også, og passer på å spise og leve sunt ellers. også har jeg klart å tvinge kroppen min til å like bocca!! så istedenfor å kjøpe en melkerull eller en stratos hver dag (som jeg har gjort siden jeg var 14... :o ) , så kjøper jeg en bocca!! om jeg virkelig skeier ut på en hverdag, så kjøper jeg et marsipanbrød! det praktiske med bocca er at den er mye mindre, den dekker (når du venner kroppen til det) sjokoladesug og varer mye lenger en en lys sjokolade. og tro meg, jeg var ram på sjokoladen!! en melkesjokolade kan jeg trykke innpå på en to tre og ha like lyst på en til etter to minutter!! etter en bocca eller ett marsipanbrød, så føler jeg meg mer "mettet" og har ikke fysing allerede rett etterpå. men det tok viljestyrke og tid for å få det til. ikke gå inn for å kutte helt, det tror jeg ikke funker særlig bra, ikke på psyken heller. men prøv å lære deg til å like andre typer sjokolade, som metter mer og som er litt sunnere for kroppen. og tren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 24. mai 2005 #7 Del Skrevet 24. mai 2005 men det tok viljestyrke og tid for å få det til. Hva er kiloprisen her...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 24. mai 2005 #8 Del Skrevet 24. mai 2005 Enig med Aline, gå over til mørkere sjokolade! Jeg hadde også "dilla" på sjokolade, men etter at jeg gikk over til mørk sjokolade (Freia dark med 70%kakao er super), blir jeg kvalm bare ved tanken på vanlig, lys sjokolade. Alt for søt! Dessuten er mørkere sjokolade mektigere, og dekker suget (som nå nesten er borte) fortere. Så nå spiser jeg mindre mengder sjokolade, og suget melder seg myyyye sjeldnere. Dessverre tror jeg Dark har gått ut av produksjon, den har i hvertfall forsvunnet fra mange butikkhyller i det siste... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. mai 2005 #9 Del Skrevet 24. mai 2005 jeg klarer ikke de heeelt mørke da, sånn som dark 70/80/90% men bocca er fin, spesiellt den med nøtter. og marsipanbrød endrer suget litt, du får sukker men ikke sjokoladen på samme måte. (dessuten også mørk sjokolade på den) ikke sunt i mengder det heller, men for å prøve å endre vaner, så må man prøve ut hva som passer for en selv. altså hvordan man kan klare å bryte uvanen med å MÅTTE ha menger sjokolade hver dag. og igjen, tren mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celiclya Skrevet 24. mai 2005 #10 Del Skrevet 24. mai 2005 Ja, mørk sjokolade er flott! Var ikke så glad i den i starten, men etter at jeg kuttet ut melk måtte jeg jo bytte. På 17 mai snek jeg til meg en bit av en melkesjokolade - så jo så godt ut! Men FY så vondt det smakte! Ikke annet enn fett og sukker... Så det å gå over til mørk sjokolade er nok lurt - ikke orker man spise for mye av den for fort heller, jeg blir hvertfall fort kvalm :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjalmarlover Skrevet 24. mai 2005 #11 Del Skrevet 24. mai 2005 Ja, mørk sjokolade er flott! Var ikke så glad i den i starten, men etter at jeg kuttet ut melk måtte jeg jo bytte. Så det å gå over til mørk sjokolade er nok lurt - ikke orker man spise for mye av den for fort heller, jeg blir hvertfall fort kvalm :-? Selv om mørk sjokolade er sunner- antioksidanter osv, så er det jo ikke bra å ha for mye av det- uansett å mørk den er. Selvfølgelig det er bedre! Det blir mange kalorier uansett. Et tips er jo å enten å kjøpe matverer èn gang i uken og da kjøper du sjokolade(ikke alt for mye) som du fordeler ut på dagene i uka. Du får litt sjokolade hver dag. Når du klarer å holde deg til bare den dosen du har bestemt på forhond kan du jo belønne deg selv på en eller annen måte. (Kjøp noen annet enn sjokolade!) Etterhvert kan du trappe ned til minde "doser" eller bare annenhver dag osv... Husk: EN SJOKOLADE ER NOEN MINUTTER I MUNNEN OG FLERE ÅR PÅ BAKEN! Et annet tips er å ta med deg mye frukt og grønt og anet "tillatt" mat på jobb,trening osv og ty til deg hvis du blir sulten eller får lyst på sjokolade. Lag for eks en dip og kutt opp gulrøtter, kålrot osv slik at det står klart til du blir sulten. Hvis du ikke har noe sunt for hånden er det lettere å stikke ned på Narvesen og kjøpe noen Stratos. Selvfølgelig er det lov å kose seg med sjokolade hvis man liker det veldig godt-men det tyder vel på at det er blitt litt for mye hvis du er gått opp neon kilo. Noe du selv er fult klar over... Håper du klarer å "komme deg ut av dette"! Stå på!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la_luz Skrevet 24. mai 2005 #12 Del Skrevet 24. mai 2005 200 gram per dag? seriøst! ? :o Da anbefaler jeg deg å ta å lese litt om alle de skadene sukker påfører kroppen din. Store svigninger i blodsukkeret kan jo føre til diabetes 2 og listen av andre helsetilstander sukker påfører kroppen er utrolig lang. Jeg anbefaler deg å lese boken: "sukker en snikende fare" Nå er en del skremsels propaganda der, men mye sant også. Jeg tror det er skremsels propaganda du trenger. Fra mitt perspektiv så vil 200 gram sjokolade om dagen over tid føre at du rett og slett blir syk ( les livsstilsykdom). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjst Skrevet 24. mai 2005 #13 Del Skrevet 24. mai 2005 200 gram per dag? seriøst! ? :o Da anbefaler jeg deg å ta å lese litt om alle de skadene sukker påfører kroppen din. Store svigninger i blodsukkeret kan jo føre til diabetes 2 og listen av andre helsetilstander sukker påfører kroppen er utrolig lang. Jeg anbefaler deg å lese boken: "sukker en snikende fare" Nå er en del skremsels propaganda der, men mye sant også. Jeg tror det er skremsels propaganda du trenger. Fra mitt perspektiv så vil 200 gram sjokolade om dagen over tid føre at du rett og slett blir syk ( les livsstilsykdom). enig 200 g sjoko er 1000 kalorier, det er nesten å legge på seg 0,5 KILO RENT FETT I UKEN! Dette er fett som er svært usunt og legger seg for det meste som intraabdominalt fett, dvs rundt og i organene dine og vil gjøre det vanskeligere for kroppen din og opprettholde normale funkjsoner. I tillegg svinger blodsukkeret som en jojo, noe som gjør deg disponert for å utvikle diabetes 2 som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokonam Skrevet 26. mai 2005 #14 Del Skrevet 26. mai 2005 Men jeg klarer ikke å slutte å spise sjokolade. I dag bestemte jeg meg for å ikke å spise. Også tenkte jeg på sjokolade. Så på tv for å tenke på noe annet, men sjokoladen var i tankene mine. Etter et kvarter klarte jeg ikke mere og puttet enda mere sjokolade i munnen. Kanskje jeg ikke skal tenke på å trappe ned sjokoladen fordi da spiser jeg bare enda mere. Det er ikke så lett å slutte eller å begrense forbruket når det eneste høydepunktet i hverdagen er sjokolade. Når jeg er så depremert at jeg ville ha dødd uten sjokolade trøsten. Den er min eneste venn. Hvordan skal jeg klare det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokonam Skrevet 26. mai 2005 #15 Del Skrevet 26. mai 2005 Men jeg klarer ikke å slutte å spise sjokolade. I dag bestemte jeg meg for å ikke å spise. Også tenkte jeg på sjokolade. Så på tv for å tenke på noe annet, men sjokoladen var i tankene mine. Etter et kvarter klarte jeg ikke mere og puttet enda mere sjokolade i munnen. Kanskje jeg ikke skal tenke på å trappe ned sjokoladen fordi da spiser jeg bare enda mere. Det er ikke så lett å slutte eller å begrense forbruket når det eneste høydepunktet i hverdagen er sjokolade. Når jeg er så depremert at jeg ville ha dødd uten sjokolade trøsten. Den er min eneste venn. Hvordan skal jeg klare det da? :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokonam Skrevet 26. mai 2005 #16 Del Skrevet 26. mai 2005 Men jeg klarer ikke å slutte å spise sjokolade. I dag bestemte jeg meg for å ikke å spise. Også tenkte jeg på sjokolade. Så på tv for å tenke på noe annet, men sjokoladen var i tankene mine. Etter et kvarter klarte jeg ikke mere og puttet enda mere sjokolade i munnen. Kanskje jeg ikke skal tenke på å trappe ned sjokoladen fordi da spiser jeg bare enda mere. Det er ikke så lett å slutte eller å begrense forbruket når det eneste høydepunktet i hverdagen er sjokolade. Når jeg er så depremert at jeg ville ha dødd uten sjokolade trøsten. Den er min eneste venn. Hvordan skal jeg klare det da? :veldigsur: :-( :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokonam Skrevet 26. mai 2005 #17 Del Skrevet 26. mai 2005 Men jeg klarer ikke å slutte å spise sjokolade. I dag bestemte jeg meg for å ikke å spise. Også tenkte jeg på sjokolade. Så på tv for å tenke på noe annet, men sjokoladen var i tankene mine. Etter et kvarter klarte jeg ikke mere og puttet enda mere sjokolade i munnen. Kanskje jeg ikke skal tenke på å trappe ned sjokoladen fordi da spiser jeg bare enda mere. Det er ikke så lett å slutte eller å begrense forbruket når det eneste høydepunktet i hverdagen er sjokolade. Når jeg er så depremert at jeg ville ha dødd uten sjokolade trøsten. Den er min eneste venn. Hvordan skal jeg klare det da? :veldigsur: :-( :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celiclya Skrevet 26. mai 2005 #18 Del Skrevet 26. mai 2005 Du må nok jobbe litt med hodet ditt også, for å si det sånn.. Jeg vet godt hvordan du har det egentlig, jeg har selv hatt det samme med mat generelt (ikke overspising og overvekt likevel). Noe du kan tenke på er, å dele dagen opp i små deler. Enten i kvarterer,halvtimer eller timer. Alt etter hva du føler du kan greie nå. Si til deg selv at det neste kvarteret( eller hva du bestemmer deg for) skal du ikke spise sjokolade. Ikke tenk lengre frem enn akkurat det kvarteret,for det er det som gjelder akkurat nå. Greier du deg gjennom dette kvarteret (noe som faktisk ikke er vanskelig om man bare bestemmer seg for det og ikke tenker lenger frem) har du fått til noe positivt! Tenk på det som at hver eneste positive ting du får til, får du en rose som du lagrer inne i deg.Skriv gjerne ned hvor mange "roser" du får gjennom en dag - og ikke tenk "men jeg kunne jo fått enda flere om bare..." Har du fått kanskje 10 roser den første dagen er det kjempebra! For neste dag greier du kanskje 11 eller 12 Nøkkelen er å tenke POSITIVT om hver minste lille ting som er bra, og ros deg selv og si at du har vært flink. MEn pass også på at du ikke stagnerer helt og sier deg fornøyd med 10 roser. Prøv alltid å øke antall roser hver dag. Når du da legger deg om kvelden og leser antallet roser du har fått - da vil du helt sikkert føle litt glede, og litt stolthet over deg selv. Det er jeg sikker på :-) Det er mitt beste tips til deg nå. Jeg tror ikke at det å kutte helt ut tvert eller trappe ned for mye er det riktige - da hiver man seg bareover det når man sprekker, for det er ganske sikkert at man gjør når man er avhengig og samtidig sliter med mye annet. Om du ikke forsto helt hva jeg mente (går litt fort i svingene) får du bare spørre. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå