Gå til innhold

Hvorfor kalles det en sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kalles depresjon en sykdom? Dårlig selvbilde, tristhet, irritert osv. Tiltaktsløs. 

Men hvordan vet vi at det ikke er realiteten? Kanskje noen rett og slett ikke er gode nok? Ikke har grunn til å eksistere? Jeg klarer jo ingenting!! 

Anonymkode: 20e6e...abe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kalles depresjon en sykdom? Dårlig selvbilde, tristhet, irritert osv. Tiltaktsløs. 

Men hvordan vet vi at det ikke er realiteten? Kanskje rett og slett ikke er gode nok? Ikke har grunn til å eksistere? Jeg klarer jo ingenting!! 

Depresjon er vel snarere et resultat av en ikke tilfredsstillende tilværelse, så da bør man prøve å gjøre noe noen endringer....

Anonymkode: 5be48...489

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der står det at mellom 6 til 12 % av befolkningen til enhver tid har depresjon og at hver 6. person i løpet av livet vil rammes av depresjon! Det må bety at mange går gjennom livet i en nærmest konstant depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der står det at mellom 6 til 12 % av befolkningen til enhver tid har depresjon og at hver 6. person i løpet av livet vil rammes av depresjon! Det må bety at mange går gjennom livet i en nærmest konstant depresjon?

Ja du er desverre langt ifra alane om å være deprimert. Men det teksten sier er at det altid er 6-12 % som har depresjon. Det betyr ikke at 6-12 % har depresjon ut livet. De fleste kommer over det etter en viss tid.

Og ja, til trådstarter. Det er en sykdom. Mener det er bevist at når man er konstant deprimert over en viss tid så skjer det biologiske endringer i hjernen.

PS. Jeg hater uttrykket, "det er bare psykisk". De fleste psykiske sykdommer er vanskeligere å behandle en fysiske. Jeg vil påstå at det psykiske er mye viktigere enn det fysiske. Det er viktigere at "sjelen" har det bra enn kroppen min.

Endret av allesklappt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved klinisk depresjon kan man se endringer i hjernen hos vedkommende. I tillegg vil man ofte være i en kjemisk ubalanse, kroppen produserer ikke riktig mengde av visse hormoner som er avgjørende for velvære. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Depresjon er vel snarere et resultat av en ikke tilfredsstillende tilværelse, så da bør man prøve å gjøre noe noen endringer....

feil. depresjon trenger ikke henge sammen med en tilværelse som ikke er tilfredstillende. jeg har slitt med depresjon hele livet men det er ingenting i mitt liv som tilsier at jeg burde være deprimert i perioder. jeg har en jobb jeg trives i, mat på bordet og vel så det, en flott kjæreste og gode venner. 

Anonymkode: fc380...b1a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei du går ikke rundt med depresjon hele tiden. det kommer og går.

Anonymkode: fc380...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan vet vi at det ikke er realiteten? Kanskje noen rett og slett ikke er gode nok? Ikke har grunn til å eksistere? Jeg klarer jo ingenting!! 

Ja jeg er enig med deg i at de fleste nok har gode grunner for å være deprimert, at man  ikke er flink nok, pen nok, slank nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde virkelig sette deg inn i hva en depresjon egentlig er!

Anonymkode: fe2a3...f8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon er en tilstand. Der en ikke tenker realistiske tanker om seg selv eller tilværelsen. 

Anonymkode: bce3a...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...