Gå til innhold

Stefar insisterer på å ha overvåknings kameraer og innbruddsalarm på huset uten grunnlag for det. Hva kan det være han er så redd for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stefaren min insisterer på å ha overvåknings kameraer og innbuddsalarm på huset helt uten grunnlag for det- Hva kan det være han er så redd for? 

Ingen andre i området har dette, er snakk om en liten bygd langt ute på landet, få innbyggere, alle kjenner alle, mange låser ikke inngangsdøren en gang. Har aldri skjedd ett eneste innbrudd her og er heller ikke noe annen kriminalitet. Langt til nærmeste by der det heller ikke er noe spesielt grunnlag for å ha dette.

De har et helt normalt hus, normale inntekter med helt ordinære jobber, ingen verdier, er sjeldent på reise. Verken han eller min mor er innblandet i noe som skulle tilsi at de skulle trenge verken alarm eller kameraer så vidt jeg vet, min mor har også gitt uttrykk for at hun synes det er helt unødvendig. Stefar har allerede bodd noen år her allerede uten å nevne en enste gang at han tenker på å skaffe ekstra overvåkning o.l. 

Da jeg prøvde å spørre om hvorfor han ønsket/hadde behov for alarm og kameraer, og prøvde hinte til at dette tiltaket var kanskje litt vel voldsomt, så ble han nærmest sint på meg for at jeg spurte om dette. Begynner jo virkelig å lure på hva det kan være. 

Anonymkode: c98dd...180

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har forsåvidt også fått kodelåser på alle dører, vet ikke om dette akkurat regnes som sikrere enn nøkler. Men det er jo fortsatt rimelig spesielt spør du meg. 

Skrevet

Sånn er min mann også, han er over snittet glad i tekniske dubeditter, så kodelås, alarm  og kamera har vi også. Kameraet har en app slik vi ALLE kan gå inn å sjekke, og det var kjekt å ha etter innbrudd i bilen vår. 

Kameraene er lovlig montert og filmer kun vår eiendom. 

Anonymkode: 0675e...114

• Liker 3
Skrevet

Vi har alt dette. For oss handler det mest om trygghet på natta og vi kjøpte først og fremst pga brannsikkerheten. Jeg er mye alene med 2 barn og føler meg mye tryggere alene på natt når jeg har alarmen på. Jeg får også melding hver gang døren låses opp, noe som er fint for å se når største kommer hjem fra skolen. Kan låse opp døra med mobilen som er veldig kjekt hvis mamma må innom og hente barnesete, elektrikeren kommer ect ect. 

Hvis alarmen går hos oss så kontakter de oss via telefon eller via et panel i huset og sjekker kameraene. Da kan de sende vekter, politi, ambulanse eller brannmenn hvis nødvendig. Også en svært god trygghet når barna er alene hjemme. 

Vi synes det er en veldig god investering. Og det å bo på bygda er virkelig ingen sikkerhet når det kommer til at noe kan skje. 

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Skjønner han godt jeg, har det samme selv. Enda vi bor et sted ingen finner. 

Nettopp derfor liker jeg å sikre meg med alarm, video og lys som går på ved bevegelse. Har balltre strategisk plassert ved døra ;)

Kodelås har vi fordi det er enkelt for alle, digg å slippe nøkkel hele tiden. 

Skrevet

Mulig han har blitt litt paranoid...? Hvordan er den mentale helsen ellers?

Anonymkode: e7ba0...b64

• Liker 1
Skrevet

Jeg har absolutt forståelse for at kan være både praktisk og at man kan ha mange gode grunner til å ha både innbruddsalarm og overvåkningskameraer. Det som får meg til å reagere er at det er ingen grunn til å ha dette i denne bygden for å føle seg trygg, med mindre man har en spesiell god grunn til å ikke føle seg trygg uten dette. Selv de aller fleste i nærmeste by har ikke en gang dette, selv de som faktisk har yrker, verdier eller andre gode grunner der man skulle tenke at dette var naturlig/en selvfølge å ha (har vert oppe flere ganger i avisen o.l, så skal sies at jeg ikke kjenner til disse menneskene personlig). 

Når han da i tillegg: 1) Reagerer såpass sterkt og blir sint når jeg spør om hvorfor han ønsker kameraer og alarm. 2) Aldri har hatt dette i tidligere boliger. 3) Min mor synes det er fullstendig unødvendig, og virker som hun ikke ser hans grunn til å ville ha dette.
Så begynner man jo virkelig å lure. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig han har blitt litt paranoid...? Hvordan er den mentale helsen ellers?

Anonymkode: e7ba0...b64

Har faktisk tenkt den tanken, men jeg er ganske sikker på at min mor ville ha merket dette? De er jo sammen hver eneste dag, skal vel mye til for å ikke merke noe da? Han kan være veldig eksplosiv ift sinne og andre negative følelser til tider. Noen ganger virker han veldig redd og kanskje til og med paranoid? Men slik jeg oppfatter det virker han reellt redd for noe og jeg oppfatter det ikke som at han er paranoid i form av psykisk syk. Han sier aldri noe og prøver å skjule det, men er på en måte lett å skjønne/gjennomskue likevel.  Jeg vet jo selvfølgelig ikke sikkert da jeg ikke møter han så ofte og heller ikke har så mye kunnskap om tema. Men jeg er nesten helt sikker på at min mor ville ha reagert på dette hvis det var tilfelle. 

Har også tenkt tanken på om han kanskje er innblandet i ett eller annet som gjør at han føler dette behovet for å overvåke huset, men det har jeg jo egentlig ingen grunnlag til å tro og føler det ville blitt en overreaksjon. Er bare det at jeg tenker man vet jo aldri. Er mange personer som man trodde man kjente godt og så viser det seg at de har sider man aldri hadde forestilt seg eller hadde trodd var mulig.

TS

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har absolutt forståelse for at kan være både praktisk og at man kan ha mange gode grunner til å ha både innbruddsalarm og overvåkningskameraer. Det som får meg til å reagere er at det er ingen grunn til å ha dette i denne bygden for å føle seg trygg, med mindre man har en spesiell god grunn til å ikke føle seg trygg uten dette. Selv de aller fleste i nærmeste by har ikke en gang dette, selv de som faktisk har yrker, verdier eller andre gode grunner der man skulle tenke at dette var naturlig/en selvfølge å ha (har vert oppe flere ganger i avisen o.l, så skal sies at jeg ikke kjenner til disse menneskene personlig). 

Når han da i tillegg: 1) Reagerer såpass sterkt og blir sint når jeg spør om hvorfor han ønsker kameraer og alarm. 2) Aldri har hatt dette i tidligere boliger. 3) Min mor synes det er fullstendig unødvendig, og virker som hun ikke ser hans grunn til å ville ha dette.

Har faktisk tenkt den tanken, men jeg er ganske sikker på at min mor ville ha merket dette? De er jo sammen hver eneste dag, skal vel mye til for å ikke merke noe da? Han kan være veldig eksplosiv ift sinne og andre negative følelser til tider. Noen ganger virker han veldig redd og kanskje til og med paranoid? Men slik jeg oppfatter det virker han reellt redd for noe og jeg oppfatter det ikke som at han er paranoid i form av psykisk syk. Han sier aldri noe og prøver å skjule det, men er på en måte lett å skjønne/gjennomskue likevel.  Jeg vet jo selvfølgelig ikke sikkert da jeg ikke møter han så ofte og heller ikke har så mye kunnskap om tema. Men jeg er nesten helt sikker på at min mor ville ha reagert på dette hvis det var tilfelle. 

Har også tenkt tanken på om han kanskje er innblandet i ett eller annet som gjør at han føler dette behovet for å overvåke huset, men det har jeg jo egentlig ingen grunnlag til å tro og føler det ville blitt en overreaksjon. Er bare det at jeg tenker man vet jo aldri. Er mange personer som man trodde man kjente godt og så viser det seg at de har sider man aldri hadde forestilt seg eller hadde trodd var mulig.

TS

Men må han ha noen spesiell grunn? Kan jo hende han bare synes det er spennende å ha. Hvorfor er du så opptatt av hvilken grunn han har? 

Selv har vi kodelås hovedsakelig for å slippe å huske nøkkel. 

Anonymkode: ca3ef...82b

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en mann som er veldig interessert i duppedingser, og han har installert sånn at vi ser inngangsdøra og plassen/garasjen. Bare vår egen tomt, liksom. Han bruker det av og til, men det startet med at vi ble frastjålet en snøfreser INNE i garasjen....

Kodelås har vi. Fantastisk deilig. Ingen trenger å huske nøkkel. Det eneste jeg angrer på med den er at vi ikke fikk det før ;)

Tolker deg som at det er noe annet som skurrer her TS, enn akkurat det han har installert her.... (jeg syntes også det var bortkasta med disse kameraene, men mannen her pønsker ikke på noe skummelt allikevel...)

• Liker 1
Skrevet

Kodelås er genialt, så slipper man å drasse på nøkler. 

Alarm er også greit pga brann. Selv om de bor på bygda. Kan brenne der også. 

Og sorry, det finnes INGEN bygd som er helt trygg for innbrudd. Jeg ville ikke vært så trygg på at aldri har vært innbrudd heller, sånne små bygder der folk ikke låser døra er supre mål for tyver.

Kamera er greit slik at HVIS alarmen går, kan man sjekke på kamera hvorfor alarmen går, så man slipper å få vaktselskapet avgårde for falsk alarm. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stefaren min insisterer på å ha overvåknings kameraer og innbuddsalarm på huset helt uten grunnlag for det- Hva kan det være han er så redd for? 

Ingen andre i området har dette, er snakk om en liten bygd langt ute på landet, få innbyggere, alle kjenner alle, mange låser ikke inngangsdøren en gang. Har aldri skjedd ett eneste innbrudd her og er heller ikke noe annen kriminalitet. Langt til nærmeste by der det heller ikke er noe spesielt grunnlag for å ha dette.

De har et helt normalt hus, normale inntekter med helt ordinære jobber, ingen verdier, er sjeldent på reise. Verken han eller min mor er innblandet i noe som skulle tilsi at de skulle trenge verken alarm eller kameraer så vidt jeg vet, min mor har også gitt uttrykk for at hun synes det er helt unødvendig. Stefar har allerede bodd noen år her allerede uten å nevne en enste gang at han tenker på å skaffe ekstra overvåkning o.l. 

Da jeg prøvde å spørre om hvorfor han ønsket/hadde behov for alarm og kameraer, og prøvde hinte til at dette tiltaket var kanskje litt vel voldsomt, så ble han nærmest sint på meg for at jeg spurte om dette. Begynner jo virkelig å lure på hva det kan være. 

Vær nå inderlig glad for at du har en fornuftig stefar. 

Når du i tillegg er tyvenes drøm og forteller hvordan ting foregår i bygda di, så er det enda mer fornuftig med både alarm og kamera. Men kamera er der strenge regler for å sette opp, han kan ikke filme annet enn egen eiendom. 

Tyvene vil gå forbi huset til din stefar, og heller konsentrere seg om hus uten kamera eller alarm. Det er grunnen, vil jeg tro, men jeg er ikke din stefar og kan følgelig ikke svare deg på det bare din stefar kan svare deg på. Din stefar svarer vel heller ikke på tråder på kvinneguiden og ting bare han vet svaret på? Så gå og snakk med mannen!

Anonymkode: 8e053...f43

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Han er vel sikkert dritt lei av at du som stedatter blandet seg inn i ting du ikke har noe med.

• Liker 1
Skrevet

Vi har dette. Bor i trygt område. Kodelås, alarm og 3 kamera ute. 

Noen må jo være først ute hvis det først skal skje i bygda. Kan like greit være oss om vi ikke tar forhåndsregler så da tar de nok nabohuset i stede hvis skurkene skal komme hit også 😊

Anonymkode: 2217a...49a

Skrevet

Synes ikke det er dumt i det hele tatt. Er ikke noe tryggere på bygda.

Anonymkode: 3d616...563

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok også hatt det om jeg bodde på bygda. Hadde jeg vært innbruddstyv er det bygda jeg hadde gått for.. Og med hendelsene med utenlandske innbruddstyver de siste årene så ser du at det ikke bare er i byer de drar til. Mange har gått for ganske isolerte steder. Det er jo det smarteste for en innbruddstyv. Har og vært noen kjipe hendelser der eldre har blitt slått og ranet i sitt eget hjem. Så skjønner faren din godt. Farmor bodde på et veldig harmonisk og trygt sted. Likevel våknet hun av at en mann hadde klatret opp stigen og var på vei inn soveromsvinduet hennes. Det trygge universet hennes var ikke det samme etter det. VI nordmenn er naive, samfunnet er ikke det samme som før. 

Mannen min er veldig interessert i duppeditter, kanskje stefaren din og er det? Her har vi kameraer på utsiden av døren. Mest fordi mannen synes det er moro å drive på med tekniske ting. 

Anonymkode: b4520...f52

• Liker 1
Skrevet
På 25.10.2019 den 10.26, AnonymBruker skrev:

TS

Hvor gammel er din stefar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...