Gå til innhold

Jobber i butikk. Hvordan bli kvitt gamlinger som er "tidstyver" uten å fornærme dem?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk i en småby. Som oftest er jeg alene på jobb og har som regel en del å gjøre også når jeg ikke hjelper kunder (pakke opp nye varer, rydde osv.). Det er mange eldre som bor i sentrum og jeg opplever at mange av dem rett og slett er "tidstyver". De kommer innom og forventer at jeg har allverdens tid til å skravle med dem. De handler sjelden noe, de kommer bare innom for å prate. Nevner jeg at jeg har ting å gjøre så vi får snakkes mer siden så blir de irriterte. Jeg er lite serviceinnstilt og ikke kundevennlig i følge dem. Noen som har opplevd det samme og har tips til hvordan jeg takler dette best mulig?

Anonymkode: cfbd6...860

Videoannonse
Annonse
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Tips dem om gode tilbud i andre butikker. Eldre elsker sånt og piler ut av butikken din før du har snakket ferdig.

Skrevet

Prøv å se på det på en annen måte. Hva om du prøver å se det fra deres side? Kanskje har de ingen. Kanskje er du den eneste personen de snakker med den dagen. Man vet aldri. Du kan jo fortsatt prøve å holde en hyggelig samtale med dem samtidig som du setter på plass varer, rydder og hjelper andre kunder mellom småpratingen, vil tro de fleste har forståelse for at du gjør jobben din mens du er på jobb. Sannsynligvis vil de da gå videre når de blir lei eller føler de har fått pratet nok. 

Anonymkode: 1a654...b84

  • Liker 32
Skrevet

Du får sette opp et kaffebord med tre stoler og koke kaffe da, så får de ha syforening seg i mellom. Kanskje de finner seg noen nye venner og til slutt blir lei av deg som jobber og bærer esker rundt hodene deres når de vil spille kort eller skravle om siste nytt -plutselig er det de som ikke vet hvordan de skal få sagt til deg at de flytter over på café Eriksen uten å være redde for å såre. 😛

Anonymkode: 5e9ac...8a1

  • Liker 28
Skrevet

Hvis de ikke kjøper noe gjør det vel ingenting at de blir sure og går?

Anonymkode: ba075...9fc

  • Liker 5
Skrevet

" du ,jeg har noen varer jeg må plssere i hylla ,og jeg er alene på jobben. Hvis du har tid hjelp meg litt så kan vi skravle litt og "

Anonymkode: 39deb...ca9

  • Liker 14
Skrevet

Du må ikke ta det for alvorlig, noen er så frekke at de ikke ser det selv.

Du er der for å gjøre jobben din, fokuser på det. Om du orker å jatte litt mens du setter varer i hylla etc så gjør du det.

Om du lar være så forstår de kanskje etterhvert at du ikke gidder. Mange gamlinger kan være utrolig frekke, null sosiale antenner. Tror de kan ture frem å behandle andre som de vil, slenger frekke kommentarer når de ikke får viljen sin. Ekstremt rigide, lever på 50 tallet enda.

Ja, jeg har jobbet i kiosk OG på sykehjem nå!!!! I know!!!

Anonymkode: 5b9b0...b49

  • Liker 13
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å se på det på en annen måte. Hva om du prøver å se det fra deres side? Kanskje har de ingen. Kanskje er du den eneste personen de snakker med den dagen. Man vet aldri. Du kan jo fortsatt prøve å holde en hyggelig samtale med dem samtidig som du setter på plass varer, rydder og hjelper andre kunder mellom småpratingen, vil tro de fleste har forståelse for at du gjør jobben din mens du er på jobb. Sannsynligvis vil de da gå videre når de blir lei eller føler de har fått pratet nok. 

Anonymkode: 1a654...b84

Man ikke se det fra den andre siden når man jobber, da er det jobben som gjelder. Arbeidsgiver blir ikke så blid, livet er brutalt.

Annerledes å være pensjonist med all tid.

Anonymkode: 5b9b0...b49

  • Liker 20
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ikke se det fra den andre siden når man jobber, da er det jobben som gjelder. Arbeidsgiver blir ikke så blid, livet er brutalt.

Annerledes å være pensjonist med all tid.

Anonymkode: 5b9b0...b49

Enig, selv om jeg er aldri så snill og bløthjertet, så har jeg rett og slett ikke råd til å la de ansatte skravle bort arbeidsdagen sin.

Samtidig er det viktig med et godt rykte hvis man er butikk på et lite sted, så jeg vil foreslå det som er anbefalt her i tråden allerede. Si at du har det travelt, prøv å jobb mens du skravler og eventuelt spør om de vil hjelpe til ;) 

Tror de aller fleste forstår om du sier fra litt ordentlig og forklarende. 

Skrevet

Dette er et vanlig problem. Det er ikke så lett for kundene å forstå at vi ofte er 1 person som gjorde det 3 personer gjorde for noe år siden, fordi det er eneste måte å konkurrere med nettbutikker. Bruker vi mye tid på en kunde så er det 10 kunder som kommer innom og går igjen fordi de feks ikke finner størrelsen sin. På en dag som kan se rolig ut utenfra er det enormt med varer inn og ut av en butikk, og det tar tid og konsentrasjon å få fylt opp alt og organisert. Samme person kan stå i kassen, hjelpe kunder, planlegge og løpe på lager ved hvert ledige øyeblikk. Man får aldri gjort alt man hadde ønsket i løpet av en dag. 

Når eldre kunder bare ønsker seg en venn passer jeg på å jobbe videre mens jeg prater, og så må jeg etterhvert lengre unna for å hente noe eller gjøre noe annet. Så sier jeg bare at jeg må bort og se over sokkene feks, du finner meg der borte om du lurer på noe. 

 

Anonymkode: c16e7...27b

  • Liker 4
Skrevet

Kanskje du ikke skal tenke at du skal bli kvitt de men heller respektere de og tenke at de har noe å tilføre. 

Anonymkode: 66001...2b3

  • Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke skal tenke at du skal bli kvitt de men heller respektere de og tenke at de har noe å tilføre. 

Anonymkode: 66001...2b3

Må bare si meg veldig enig.

Skrevet

Der jeg jobber (innen helse) er en av kunstene å klare å stanse/runde av praten på en vennlig måte. 

Anonymkode: 44863...ce2

  • Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Dævendøtte skrev:

Enig, selv om jeg er aldri så snill og bløthjertet, så har jeg rett og slett ikke råd til å la de ansatte skravle bort arbeidsdagen sin.

Samtidig er det viktig med et godt rykte hvis man er butikk på et lite sted, så jeg vil foreslå det som er anbefalt her i tråden allerede. Si at du har det travelt, prøv å jobb mens du skravler og eventuelt spør om de vil hjelpe til ;) 

 Tror de aller fleste forstår om du sier fra litt ordentlig og forklarende. 

Ser ikke helt hva du mener her, kunne du forklart nærmere? De aller fleste ansatte klarer jo helt fint å gjøre jobben sin like effektiv selv om de snakker med noen andre enten samtidig eller inn i mellom de arbeidsoppgavene de har? Ser ikke for meg hvordan dette skulle føre til noe økonomisk tap for deg som arbeidsgiver. Har du noen eksempler kanskje?

Du nevner jo også at det er viktig med godt rykte. Jeg tenker jo egentlig at eventuelle misfornøyde kunder og dårlige rykter som føler seg dårlig behandlet potensielt vil føre til mye større tap av penger for arbeidsgiver enn dersom en ansatt bruker litt av tiden sin på å snakke med samme kunde og dermed kanskje jobber mindre effektivt.

Anonymkode: 1a654...b84

  • Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje du ikke skal tenke at du skal bli kvitt de men heller respektere de og tenke at de har noe å tilføre. 

Anonymkode: 66001...2b3

Har du noensinne jobbet i et serviceyrke? Hvis du, som ts, har en jobb hvor du i praksis er alene om mange oppgaver, så er det problematisk at noen kommer inn, uavhengig av alder, og stjeler tiden din. Det hører med til jobben at du skal være hyggelig og imøtekommende, men det kan ikke gå totalt utover kvaliteten på arbeidet du gjør, ei heller tiden du har til å gjøre den jobben. Litt distraksjon går greit, men man kan ikke bli stående i titalls minutter og ha en samtale med én kunde når man har hundrevis av andre ting å gjøre. 

  • Liker 13
Skrevet

Du klarer da vel å putte ting i hyllene og prate samtidig? Skjønner det er irriterende, men du må jobbe litt med multitaskingen din. Vær på tilbudssiden, du jobber i et serviceyrke. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å se på det på en annen måte. Hva om du prøver å se det fra deres side? Kanskje har de ingen. Kanskje er du den eneste personen de snakker med den dagen. Man vet aldri. Du kan jo fortsatt prøve å holde en hyggelig samtale med dem samtidig som du setter på plass varer, rydder og hjelper andre kunder mellom småpratingen, vil tro de fleste har forståelse for at du gjør jobben din mens du er på jobb. Sannsynligvis vil de da gå videre når de blir lei eller føler de har fått pratet nok. 

Anonymkode: 1a654...b84

Men Ts er verken pårørende eller ansatt i helsevesenet. Hvorfor mener du at desse gamle for Ts skal være mer verdt enn båtflyktningene på middelhavet er for noen av oss i Europa? :klo: 

folk er like mye verdt. Altså er vi alle intet verdt. Lærdom fra 2018 og 2019. Å bry seg om ukjente gamle er å kaste bort tid. 

Anonymkode: ae0c7...804

  • Liker 2
Skrevet

Gjør tingene dine i mens de prater, så siere du bare mmmhmm og sånne ting. 

Anonymkode: bfb90...d81

Skrevet
Just now, Måbarefåsiat... said:

Du klarer da vel å putte ting i hyllene og prate samtidig? Skjønner det er irriterende, men du må jobbe litt med multitaskingen din. Vær på tilbudssiden, du jobber i et serviceyrke. 

Hvordan mener du man skal betjene andre kunder og prate med tidstyven samtidig? Multitasking? Spør for nytteverdi, altså. Har du løsningen vil jeg gjerne ha den hvis mulig, det hadde hjulpet meg mye i min jobbhverdag.

  • Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, Måbarefåsiat... said:

Du klarer da vel å putte ting i hyllene og prate samtidig? Skjønner det er irriterende, men du må jobbe litt med multitaskingen din. Vær på tilbudssiden, du jobber i et serviceyrke. 

Om man må inn og ut av lager, tømme pappesker og rydde bort emballasje så er det jo litt vanskelig å holde praten i gang med kunden inni butikken.. ? 

Anonymkode: 5870f...1bc

  • Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...